Az első részben már írtam arról, hogy az uniós forrásokból fejlesztett audiovizuális oldal nagyon kevés használható információt ad annak, aki a rendszer egészéről szeretne képet kapni. A regionális térkép semmitmondó, hiszen teljesen hiányoznak az olyan nagyon izgalmas összevetésekre lehetőséget adó adatok, mint a településtípus vagy iskolatípus szerinti adatok. Ezzel szemben egyéni intézményekre rá lehet keresni, vagyis az információk – valószínűleg tudatosan –, rendkívül atomizáltan jelennek meg, ebből egységes képet nem lehet nyerni. Ezt ugye segítené egy országos jelentés, de hát sajnos az sincs, a milliárdokból már erre nem futotta. Megpróbáltunk azért az olvasók számára néhány értelmezhető információ kinyerni.
A családi háttér függvényében ábrázolt eredmények izgalmasak lehetnének, itt bemutatjuk (1. ábra) a negyedik és tizedik évfolyam szövegértés eredményét a családi háttér tükrében.
- ábra
Szövegértési átlageredmények a családi háttér tükrében 4. és 10. évfolyamokon
Minél meredekebb az adatokra illeszkedő (piros) egyenes, annál inkább hat a családi háttér a tanulói teljesítményekre. A tizedik évfolyamon, ha rámegyünk a pöttyökre, azt látjuk, hogy a legmagasabb családi háttérindex-szel rendelkező iskolák egyházi vagy alternatív gimnáziumok, a legalacsonyabbal pedig a szakképző intézmények rendelkeznek. Látjuk, hogyan lesz meredekebb ez az egyenes az idők során (a negyedik és a tizedik évfolyam közt), ahogy szelektálódnak a gyerekek az iskolarendszerben ide-oda. (De nem látjuk, hogy pontosan a tanulók vagy intézmények hány százaléka szerepel a térképen. Az azért látszik, hogy az intézmények száma jóval kevesebb, mint amennyien részt vettek a mérésen, ugyanis itt csak azok az intézmények szerepelnek, ahol statisztikailag értelmezhető arányban töltötték ki a tanulók a családi háttérkérdőívet.)
Az OH oldalon felkínált hét infografika közül az utolsó kettő az, ami érdekes. Az egyiken azt láthatjuk, hogy hogyan alakultak a tesztpontszámok az évek során, valamint közlik a mérésben résztvevő tanulók számát. Rögtön feltűnik, hogy a legnagyobb romlást azokban az évfolyamokban találhatjuk, amelyeket csak tavaly óta mérnek, ráadásul ebben a körben a szakképző intézmények már nem vesznek részt. Ez jól látszik a létszámon is, a kilencedik és tizenegyedik évfolyamon a mérésben résztvevők száma durván fele a nyolcadik és tizedik évfolyamoknak. Az is feltűnhet, hogy jóval magasabbak a pontszámok a szakképzés nélküli évfolyamokon, vagyis ennyit enged láttatni a rendszer a gimnáziumok és szakképzés közötti különbségről.
- táblázat
Szövegértési pontszám és létszám a kompetenciamérésen 2022 és 2024 között évfolyamonként
Szövegértési tesztpontszám |
||||||||
negyedik |
ötödik |
hatodik |
hetedik |
nyolcadik |
kilencedik |
tizedik |
tizenegyedik |
|
2022 |
1475 |
1535 |
1600 |
|||||
2023 |
1432 |
1505 |
1513 |
1666 |
1583 |
1715 |
||
2024 |
1430 |
1504 |
1440 |
1480 |
1500 |
1628 |
1566 |
1672 |
Létszám |
||||||||
negyedik |
ötödik |
hatodik |
hetedik |
nyolcadik |
kilencedik |
tizedik |
tizenegyedik |
|
2022 |
86362 |
89113 |
81504 |
|||||
2023 |
81064 |
85870 |
85919 |
40329 |
88511 |
38670 |
||
2024 |
91945 |
82525 |
82338 |
80821 |
83977 |
39058 |
84852 |
40155 |
Forrás: OKM
De az utolsó infografika is tartogat meglepetéseket. Itt találhatjuk meg a nemek közötti különbségeket és a különböző képességszinten teljesítők arányát is. Az alapszintet az OKM jelenleg a négyes szinten húzza meg (hét szintből), így aki ez alatt teljesít, alapszint alattinak minősül. Ezek aránya valóban megdöbbentően magas, a teljes évfolyamokon (ahol még bent vannak a később szakképzésben tanulók is) 50% körül van, de ha ugyanazt az évfolyamot követjük időben, mint pl. a 2022-ben nyolcadikos és 2024-ben tizedikeseket, láthatjuk azt is, hogy van fejlődés, habár enyhén, de javulnak az arányok.
2. ábra
A 2022-ben nyolcadikos és 2024-ben tizedikes évfolyam tanulóinak különböző képességszinteken teljesítők arányai a szövegértés teszten, OKM
Forrás: OKM
Viszont azokon az évfolyamokon, ahol nincs bent a szakképzés, sokkal jobbak az arányok, 13-18 százalék között van a négyes szint alatt teljesítők aránya és a legmagasabb szinteken 25-40 százalék teljesít, ami drámai különbségeket sejtet a szakképzés és általános képzés között, ami azért is jelentőségteljes, mert jól láthatóan a kormányzat a jól működő gimnáziumi szektorból a rosszabbul működő szakképzésbe akarja átterelni a fiatalokat.
3. ábra
A szövegértésen különböző szinteken teljesítők aránya a kilencedik és tizenegyedik évfolyamokon 2023 és 2024 években, OKM
Forrás: OKM
A PISA adatok is mérik a gyengén teljesítőket, de a határt máshol húzzák meg. Az Oktatási és képzési monitor legfrissebb adatai szerint az olvasás terén a gyengén teljesítők aránya (kettes és alatta lévő szint a PISA mérésen) Magyarországon 19,7%-ról 25,9%-ra nőtt 2013 és 2023 között, de a romlás az EU országaiban is jelentős, így most az Unióban a fiatalok negyede tekinthető funkcionális analfabétának. Ez a probléma tehát nem újkeletű, már régen velünk van sajnos.
4. ábra
A kettes szinten és alatta (gyengén teljesítők) aránya a három mért kompetenciaterületen, PISA, Magyarország és EU átlag, 2013 és 2023
Forrás: Oktatási és képzési monitor 2024, EU bizottság
Az utolsó infografika mutatja a nemek közötti különbségeket is, és nagyon meglepő adatokat láthatunk. Míg a lányok szövegértésben és idegen nyelvben jobbak, mint a fiúk, addig a többi területen fordított a helyzet. Ez elsőre nem furcsa, de ha hozzátesszük, hogy nemcsak a matematika vagy természettudomány, de a történelem terén is ez a helyzet, akkor azért elkerekedik az ember szeme. Ugyanis a szövegértés és történelem között meglehetősen szoros a kapcsolat, ha ez egymástól függetlenül viselkedik, akkor ott már a mérési eszközökkel is baj lehet.
5. ábra
Pontkülönbség a fiúk és lányok között szövegértés és történelem területen a különböző évfolyamokon, 2024
Szövegértés
Történelem
Forrás: OKM
Mindez azt sejteti, hogy a kompetenciamérés minőségével is lehetnek bajok, ezért mielőtt leszedjük a keresztvizet a pedagógusokról és a gyerekekről, illene rendet rakni az oktatásirányítás és mérések portáján. A kompetenciamérés rendszere fontos, de ezt – már csak a gyerekeink iránt érzett tiszteletből is –, csak „szépen, ahogy a csillag megy az égen”, úgy érdemes csinálni.
Kommentek: