Szülő- és gyereknevelés

25 lebilincselő nyelvi játék és nyelvi rejtvény! Ezekkel foglald le a gyereket hosszú utazás közben!

Utazós játékok

Minden szülő ismeri a szitut, amikor a besózott gyerek a hátsó ülésről tíz percenként megkérdezi: "Mikor érkezünk már meg?". Mivel Jaszenovics Gina bajai logopédus is kétgyermekes anyuka, számára sem ismeretlen a kérdés. A szakember szerint érdemes a monoton és fárasztó utazásokat – kütyüzés helyett – szórakoztató nyelvi játékokkal elütni.
Ehhez ajánl kifejezetten nagycsoportos óvodás és kisiskolás korosztály számára szuper utazós játékokat, hogy az idő vidáman, tartalmasan és hasznosan teljen.

Közeledik a szünet, amikor a családok nagy része útra kell, és esetenként órákat tölt közlekedéssel, amíg odaér a mamához vagy a szállodába. Ilyenkor gyakran előkerül a telefon vagy a tablet, hogy elűzzük az utazás unalmát, de sokan érezzük, hogy talán nem egészséges a gyermekünk számára, ha Nyíregyházától Zalaegerszegig ki sem lát a monitor mögül.

Az alábbiakban olyan játékokat gyűjtöttem össze, amihez semmire, de tényleg semmire nincs szükség, csupán a gyermekedre és rád!

1# Barchoba

„Gondoltam egy szóra! Találd ki, mi az! Kérdezz róla valamit! De csak igennel, vagy nemmel tudok rá válaszolni!”

2# Körülírás

„Gondoltam valamire, aminek négy lába van, és ugat, mi az?”

3# Robotnyelv, hangokra bontás

„Mit mondok most? V-i-r-á-g. Igyekezzünk mindig az úgynevezett izolált hangot ejteni! Tehát nem vö-i-rö-á-gö!”

4# Főfogalom alá rendelés

„Gyűjtsünk állatokat, virágokat, testrészeket, járműveket, ruhaneműket, bútorokat stb.”

5# Szóelőhívás szótagokkal

„Gyűjtsünk olyan szavakat, amelyek úgy kezdődnek, hogy pa, ke, ti, stb.”

6# Szóelőhívás hangokkal

„Gyűjtsünk olyan szavakat, amelyek k hanggal kezdődnek.”

7# Szóelőhívás időre

„Ki tud több állatot mondani egy perc alatt?”

8# Egyforma vagy nem egyforma?

„Döntsd el, hogy, amit hallasz az egyforma vagy nem egyforma! Pl: nyuszi-Gyuszi, fű-tű, tenyér-kenyér stb.

9# Jól mondom, vagy rosszul mondom?

„Szavakat fogok mondani, döntsd el, hogy jól mondtam vagy nem jól mondtam!” Pl: kaca, lakéta, szapka, stb.

10# Szótagolás

„Tapsoljuk le közösen, hogy kukásautó! Számoljuk meg, hányat tapsoltunk!”

11# Mondatbefejezés

„Fejezd be, amit elkezdtem: Annának korog a gyomra, ezért…”

12# Hang kiemelése a szóból

„Tapsolj, ha hallod a r hangot, abban, amit mondok!

13# Szólánc

„Mondok egy szót, keresd meg benne az utolsó hangot. A következő szónak, amit te mondasz, ezzel a hanggal kell kezdődnie!”

14# Verbális emlékezet

„Mondok egy szót, utána ismételd el, amit hallottál és tegyél hozzá még egyet! Utána én ismétlem el az összeset, és teszek hozzá még egyet! Csináljuk addig, amíg csak emlékszünk!”

15# Hang helyének meghatározása a szóban

„Hol hallod a p hangot, abban, hogy nap? Szó elején, szó végén, vagy szó közben?”

16# Magánhangzók kiemelése a szóból

„Hogy mondjuk titkos nyelven azt, hogy oroszlán? o-o-á!”

17# Kakukktojás

„Mi nem illik a többi közé, ha azt mondom: bicikli, villamos, repülő, uborka, vonat? Miért?”

18# Suttogott szavak ismétlése

„Mit hallottál, mit súgtam?”

19# Ellentétpárok gyakorlása

„Mi az ellentéte annak, hogy éjjel? Halk? Beteg? Nagy? Stb.

20# Asszociáció

„Mi jut eszedbe arról, ha azt mondom: karácsony?”

21# Szinonimák

„Hogy mondjuk más szóval, hogy kutya?" Stb.

22# Igaz vagy hamis

„Döntsd el, hogy, amit mondok igaz vagy hamis! Pl: Igaz, hogy nyáron esik a hó? Igaz, hogy a lányoknak mindig hosszú a haja?”

23# Rímfaragás

„Írjunk közösen egy verset! Én elkezdem, te pedig próbáld befejezni úgy, hogy rímeljen!”

24# Mondatjavítás

"Javítsd ki a mondatot, hogy értelmes legye! Pl: Botond nem a vizilókat, hanem a bagolyokat szereti, vagy rátettem a lábost az asztalhoz. Stb."

25# Folyamatosan bővülő mondatok ismétlése

"Jegyezd meg és mondd utánam! Emese almát eszik. Emese piros almát eszik. Emese édes, piros almát eszik. Emese édes, piros almát eszik minden reggel. Emese édes, piros almát eszik minden szerda reggel. Stb."

Igaz, hogy mennyi mindent lehet játszani eszközök nélkül? Ha legközelebb hosszabb útra mentek, nyugodtan próbáljátok ki! A játékokat nagycsoportos, illetve kisiskolás gyermekeknek ajánlom főleg, de képességektől függően természetesen kisebb korban is meg lehet próbálkozni velük. Az instrukciókat iránymutatásnak szántam részetekre. Jó szórakozást!

Szeretnél további játékos ötletekről, hasznos nyelvi fejlesztési tudnivalókról olvasni, kövesd figyelemmel Jaszenovics Gina bajai logopédus Facebook oldalát.

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás