Baba és kisgyermek altatása fehér vagy rózsaszín zajjal – Jó megoldás lehet a zajgenerátor? Szakember válaszol!
Hogyan hat a babára, kisgyerekre, ha a háttérben bekapcsolva marad a tévé? Valóban jó-e a babának, ha fehér vagy rózsaszín zajjal altatjuk? Miért fontos korán kialakítani a helyes auditív szokásokat? Melyek a „jó” és „rossz” hangingerek a babáknak, kisgyerekeknek. Tanácsok, vélemények szakembertől, ha nehezen alszik el a baba.
Szücs Rita gyógypedagógus, az AStOP Program kifejlesztője azt mondja, hogy azoknak a gyermekeknek, felnőtteknek, akiknek bizonyos fülészeti (például Tinnitus, azaz belső zavaró fülzúgása) vagy idegrendszeri diagnózisa van (például ADHD, ADD), esetleg alvási nehézséggel küzdenek, nekik a célzott terápiák mellett plusz segítséget jelentenek a színes zajok, akkor, ha azokat szakember útmutatása szerint használják.
- Napközben segítheti az odafigyelést, a koncentrációt egy adott feladat elvégzésekor, beszélgetés közben pedig az információ kiszűrését a háttérzajból úgy, hogy a kiszámíthatatlan, változó frekvenciájú és intenzitású, és változó időtartamú környezeti zajokat képes lefedni, „maszkolni” és a saját kószáló gondolatokat kikapcsolni. Ugyanígy működik alvás közben is, ami a zajok kizárását illeti – kezdi magyarázatát a szakember.
- Mivel ezek a színes zajok egyedi, kiszámítható, állandókkal rendelkeznek, emiatt kevésbé terhelik az idegrendszert és hallórendszert így a környezeti zajokhoz képest megkönnyebbülést jelentenek. Az alvás szerepe, életkortól függetlenül nagyon fontos, mert ez idő alatt pihen az agy, és készül fel a másnapi ingerekre. Alvási nehézség esetén a pihenés nem valósul meg és memória, figyelemtartási nehézséghez, fáradtsághoz vezet. Azzal, hogy a környezeti zajokat színes zajra cserélik tud aludni az érintett, és ezáltal a kialvatlanságból adódott problémák megszűnnek. Azonban a színes zaj is zaj, és mivel a fülünk éjjel is működik alvás szempontjából mégis a legideálisabb a fekete zaj, vagyis a csend – hívja fel a figyelmet Szücs Rita.
Hosszútávon érdemes az alap problémát megoldani és zajgenerátort csak alkalomszerűen használni, olyankor, amikor valóban zajos, zavaró a környezet, és nincs mód változtatni rajta (utazáskor).
A babák altatása és alvás kísérése zajgenerátorral
- Míg a fiatalok és felnőttek végig járták a fejlődési állomásokat, mind idegrendszerileg, mind hallórendszer szempontjából, addig a baba és kisgyermek még most halad ezen az úton. Ezt azért fontos tudni, mert a hallás egy komplex, dinamikus rendszer. Ez azt jelenti, hogy a baba már a magzati korban tapasztalatokat gyűjt a világról a hallási ingereken keresztül, és ezt az információszerzést folytatja megszületéskor is, csak akkor már a külvilághoz alkalmazkodva a légvezetéses csatornáját használja. A hallójáratot, dobhártyát és dobüreget a méhen belül nem tudta használni, mivel magzatként folyadékban élte az életét – részletezi Szücs Rita.
Auditív szokások kialakítása:
- Tehát még nincs elég tapasztalása, nem tanult eleget a hallás útján. Emiatt nagyon fontos, hogy milyen auditív környezet és szokások veszik körül nappal és éjszaka egyaránt. Minden napszakban a legfontosabb, hogy a háttérzajokat, mint tévé, rádió kerüljük, főleg beszélgetés, közös játék, könyvből mesélés, étkezés vagy alvás közben. Ugyanakkor a rendszeres zenehallgatás előnyös, ha a baba és kisgyermek olyan zenét hallgathat, ami kellemes számára. A nappali és éjszakai alváshoz viszont a legideálisabb a „csendes” környezet – tanácsolja.
- Előfordul, hogy ilyen körülményben is képtelen elaludni. Ilyenkor kerül elő a zajgenerátor, mert gyors és egyszerű megoldás. A baba elalszik, a szülők pedig nem merülnek ki a sírástól zengő átalvatlan éjszakáktól – teszi hozzá
A zajgenerátorral való altatás hosszútávú alkalmazása azonban sok kérdést vet fel a szakértő szerint:
- Ha a napközbeni környezeti zajok után, éjjel a zajgenerátor zárja ki a környezeti alapzajokat, neszeket a baba helyett, vajon később meg fogja tudni tenni ezt magától?
- Ha zajgenerátorral alszik, és meghall egy hasonló hangot például eső hangját étkezés közben, vajon mi történik? Elalszik? És ez jó?
- Ha a zajgenerátorral tanul meg aludni, akkor később vajon tud-e nélküle?
- Ha mindig valamilyen zajt hall, és nem ismeri meg a „csendet”, akkor hogyan fog tudni odafigyelni egy csendesebb környezetben például a beszédre vagy a háttérzajból kiszűrni az információt?
Ha tartós megoldást szeretnénk, akkor keressük meg az okokat, amik miatt nem tud elaludni:
- A világgal való ismerkedés sokszor kimerítő lehet. Előfordulhat, hogy az ébrenléte során találkozott sok ingerrel, ami miatt nem tud elcsendesedni, vagy környezeti oka van.
- Mérjük fel az igényét: éhes, melege van, fázik, nyomja őt a meggyűrődött a ruhácskája?
- Nemcsak a hasfájás miatt sírhat, hanem kényelmetlen lehet akár az alvási póz, vagy előfordulhat, hogy hiányolja a jelenlétünket, vagy éppen ellenkezőleg, a „csendes” környezetben minden neszre megébred.
- Előfordulhat, hogy az édesanya nyugtalanabb és ezt érzi a baba.
- Nagyon fontos már csecsemőkorban a kiszámítható napirend, ami az alvásra is érvényes. Ha tehetjük alakítsuk ki az altatási szokást, ami legyen következetes, kiszámítható. Vagyis kerüljük, hogy hol, a hálószobában alszik egy ágyban anyával, máskor a nappaliban, vagy saját szobájában a kiságyban.
- Emellett a fényviszonyok, a szellőztetés, az illatok, a hőmérséklet állandósága is fontos – fűzi hozzá Szücs Rita.
Altatási rituálék, altatási szokások
- Ringassuk bölcsőben, énekeljünk neki, hallgassunk együtt nyugtató zenét, addig amíg elalszik, vagy meséljünk arról, hogy milyen nagy szeretettel vártuk, suttogjuk a fülébe, hogy ő pontosan olyan, amilyennek elképzeltük őt, ezzel nemcsak a baba, hanem a mama is meg tud nyugodni.
- Tapasztaljuk ki, hogy melyik inger nyugtatja meg a babát és mamát: az érintés, a hang, a zene, a ringatás vagy ezek kombinációja.
- Ha előzők nem segítenek, akkor érdemes szakemberhez fordulni, mert több más ok is állhat a háttérben, például kötődési, fülészeti, emésztőrendszeri, idegrendszeri vagy vázrendszeri.
Szakértő: Szücs Rita gyógypedagógus, mozgásterapeuta, az ASToP Program kidolgozója, közel egy évtizede foglalkozik a hallás és tanulási nehézségek, valamint a magatartási problémák összefüggéseivel. Programját már számos gyermekfejlesztéssel foglalkozó hazai szakember használja SNI-s gyerekekkel való munkájának kiegészítésére.