Szülő- és gyereknevelés

5 fontos tanács, amivel valóban segíteni tudsz egy autista gyereknek

Az autista gyerekek se nem butábbak, se nem kevesebbek a társaiknál, csupán meg kell találni a kulcsot hozzájuk.


Ha képletesen szeretnénk fogalmazni, akkor az autista gyerekeknek csupán annyi a "bűnük", hogy némi "programozási hibával" jöttek a világra. Szerencsére már annyi mindent tudunk az autizmus spektrumzavarról, hogy rengeteget segíthetünk nekik, ha valóban akarunk.

1. Logikus és egyértelmű szabályok kellenek

Az autista gyerekeknek csak jót teszünk azzal, ha a mindennapjaikat, feladataikat keretekbe foglaljuk. Az egyértelmű szabályok és struktúrák segítenek nekik megérteni a környezetükben zajló eseményeket. Fontos, hogy a kitűzött szabályokat mindig tartsuk be, ugyanis a szabályok alóli kivételek - rugalmatlanságuk okán - könnyen összezavarják őket. Ráadásul a szabályokat szívesen be is tartják.
Sokszor konfliktushelyzetet okoz, ha az óvodában, iskolában ezt az igényüket nem veszik elég komolyan. Ha már változtatunk a szabályokon, azt is magyarázzuk el, hogy miért.

Egy alsó tagozatos kisfiúval hangosan kiabált a tanító nénije, mert minden osztálytársa felöltözött kinti tornaruhába, csak egyedül ő nem. Abban a tanévben az volt az első napsütéses nap, amikor már szokásos módon nem a tornateremben tartották meg a testnevelés órát, hanem a kinti iskolaudvaron., ahova máshogyan kellett volna felöltöznie, mint bentre. "Nem tudtam, hogy jó idő van, és ezért az udvarra megyünk ki tornázni, csak ezért nem öltöztem fel rendesen. Nem is hallottam, amikor ezt mondták. De most már tudom, hogy ezentúl mindig a kinti felszerelést kell felvenni, mert tavasz van, és mostantól már mindig kint leszünk."

2. Világosan fogalmazz

Az autista gyermekek nagyon világos és határozott kommunikációt igényelnek. Nem értik az iróniát, a közmondásokat vagy a célzásokat.  Sokszor az egész csoportnak, osztálynak szánt kéréseket, felszólításokat nem tudják magukra vonatkoztatni.

Mindent szó szerint vesznek.

"Kisfiam, indíts be, kérlek, egy mosást - erre kértem a 11 éves fiamat. Beindította a mosógépet. Ruha nélkül, mert azt már nem tettem hozzá."

3. A jutalmazás-büntetés módszerét felejtsd el

Mivel az autista gyerekek képtelenek megvalósítani a „ha összeszedem magam, elkerülöm a büntetést” következtetésmenetet, a jutalmazás-büntetésre alapuló nevelési elv nem működik. Egyszerűen nem lehet "jóra üvöltözni" egy autista gyereket. Autista gyerekeknél még inkább igaz, hogy büntetés helyett hagyni kell, hogy a saját, természetes úton levont következtetéseiket építsék be a tapasztalattárukba.

A hangos kiabálás, szidalmazás, fenyegetés, fenyítés csak még frusztráltabbá teszi őket, és ráadásul semmilyen tanulságot sem tudnak levonni az esetből.

Egy autista gyerek ugyan örül a jutalomnak és könnyen dühös lesz a büntetés miatt, de egyiket sem tudja a saját viselkedésével összefüggésbe hozni.

"A fiam önkéntelenül is kiborít másokat, amiről nem tehet. Ilyenkor úgy meséli el nekem a történteket, hogy az illető ’szigorú’ volt vele. Ilyenkor mindig kijavítom, hogy nem szigorú, hanem felháborodott vagy dühös. Sokat kell ezeket neki magyaráznom, mert nem tud különbséget tenni az érzelmi felindulások között, sőt, a mikéntjét sem érti".

4. Drasztikusan vagy hirtelen soha ne változtass

Az autista gyerekek nehezen viselik a változ(tat)ást, amire gyakran szélsőséges dührohamokkal reagálnak.

Bármilyen változást időben jelentsünk be nekik, készítsük fel őket az új helyzetekre, így elkerülhetők a helyzetből fakadó értetlenkedések, felesleges kiborulások.

"Kisfiam egyszer teljesen kiborult az oviban, amikor az egyik esős napon nem mentek ki szokásos szerint az udvarra. Az óvó néninek csak le kellett volna ülnie mellé, és elmagyaráznia, hogy most esik az eső, ezért nem tudunk kimenni a levegőre, de holnap, ha újra szépen kisüt a nap, akkor majd kint fogunk játszani. Néha ilyen egyszerűen elkerülhetők a kiborulások".

5. Nyugodt szülőre és megértő pedagógusra van a gyereknek leginkább szüksége

Az autista gyerekek görbetükörként működnek, amit a környezetükben megélnek, azt vetítik vissza. Ha a szülő vagy pedagógus ideges, stresszes az autista gyerek még inkább az lesz. És az ellenkezője is igaz, ha a felnőtt nyugodt és kipihent, a kisgyerek is könnyebben tud megbirkózni a napi kihívásokkal.

"Azért szeretek elbújni anya elől, mert amikor megtalál mindig olyan jókedve van, és én szeretem őt jókedvűre varázsolni".

 

 

 

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás