Óvoda

Japán kutatók kiderítették, mennyi képernyőidő okoz kárt a gyerekeknek

A vizsgálatban 7097 gyermek vett részt, amit a japán Tohoku Egyetem végzett.

Amikor a szülő fáradt, kimerült, vagy csak öt-tíz perc nyugalmat szeretne magának, akkor a legkézenfekvőbb megoldásnak tűnik a kisgyerek kezébe digitális cumit nyomni. Hiába hirdeti már lassan minden médiafelület, hogy ezzel csak kárt teszünk a gyerek logikai, koncentrációs, szocializációs és egyéb készségei terén, a szülők egy részének sokszor a nyugalom többet ér.

Ám nem mindegy, hogy a kisgyerek mennyi időre és milyen rendszeresen kapja kezébe az ingerekkel teli, színes, zajos, izgalmas képernyőt, ami kétségtelenül hatásos; odaragasztja őt a fotelba, éttermi székhez, repülőülésre. A kérdés már csak annyi, mennyi az a képernyőidő mennyiség, ami már ártalmas lehet a kisgyerekek számára?
Ennek jártak utána a japán Tohoku Egyetem tudósai, amely a képernyőidő hatásait vizsgálta az 1-4 év közötti korosztályban.

A túl sok képernyőnézés babakorban megzavarja a beszédfejlődést

Kiderült, hogy az 1 éves kor körüli gyerekeknél nagyobb valószínűséggel jelentkeznek a túlzott képernyőhasználatból adódó negatív hatások, amit a tanulmány napi négy órában definiált, ugyanis ebben a korban a kisgyerekek még hajlamosabbak a fejlődési defektusokra.

   Az egyéves kor körüli nagyobb képernyőidő használat összefüggésbe hozható a 2-4 éves kor között tapasztalható beszédfejlődés és a problémamegoldás fejlődési elmaradásával”

– magyarázta a tanulmány szerzője, Dr. Taku Obara.

A kutatók ugyanakkor azt is megállapították, hogy amint ezek a gyerekek elérik a négyéves kort, képesek szociális és kommunikációs készségek terén a kortársaikhoz felzárkózni. Az NHS és a National Institute for Health and Care Excellence (NICE) tanácsai szerint:

a gyerekeknek tévémentes napokat kellene tartaniuk, vagy két órára kellene minimanizálniuk a napi képernyő előtt töltött időt.

Mennyi időt szabadna képernyő előtt ülni a 0-5 éves gyerekeknek? WHO ajánlás

A WHO ajánlása a fentieknél is részletesebb:

  • 0-18 hónapos korig egyáltalán nem javasolt időt tölteni a képernyő előtt – kivéve a videóhívásokban zajlói kapcsolattartást.
     
  • 18-24 hónapos kor között napi 1 óránál kevesebb idő legyen a képernyőhasználat, de közben a szülő is legyen ott a gyerek mellett.
     
  • 2-5 éves kor között napi maximum 1 órát jelöl meg az ajánlás.
     
  • 5 éves kor felett pedig a közös megegezéssel kialakított, következetes szabályok szerinti képernyőhasználat javasolt.

Mindezek mellett a gyerekeknek – a képernyőhasználat helyett vagy mellett – sokkal több időt kellene a szabadban mozgással töltenie.

A japán tanulmány készítői azt hangsúlyozzák, hogy ahelyett, hogy egyszerűen az eszköz elé ültetnénk gyerekeket, majd otthagyjuk őket magukra, a velük való foglalatosság, a digitális eszköz használata közbeni beszélgetés segítene jól példát tanulni a gyerekeknek. A különféle oktatási alkalmazások, oktatóvideók szintén segíthetnek a gyermek önbizalmának, kreativitásának, nyelvi készségeinek, összpontosításának és koncentrációjának előmozdításában.

Forrás Mirror cikke nyomán.
Fotó: 123RF

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás