Iskola

Az iskola és a pedagógusi szakma jövője – Egy oktatáskutató szemszögéből

Mostanában egyre többen teszik fel a kérdést, vajon hova tartunk a 21. században, és mi ebben az oktatás és a pedagógusok szerepe. Lannert Judit a T-Tudok oktatáskutató szakembere a Taní-tani Online-on megjelent írásában ezekre a kérdésekre igyekszik választ adni.

Már korábban is megfogalmazódtak azok a kérdések, amelyek a 21. század irányát, valamint az oktatás és a pedagógusok szerepét érintik. A gyors változásokból fakadó szorongás napjainkra felerősítette az ideologikus válaszokat, amelyeket Lannert kifejezetten veszélyesnek tart. Ahogy fogalmaz: "Miközben érthető, ahogy a jövő egyre inkább ránk borul, próbáljuk az ebből fakadó szorongásunkat csökkenteni, de ebből a helyzetből csak az oktatás-nevelési szakma tudatosabbá válása vihet ki minket. Sajnos mintha most éppen az ellenkezője történne."

Az oktatáskutató szerint jobbról az ún. (ál)konzervatív pedagógia, balról a kritikai pedagógia az, amely sajnos ideologikus válaszokat adnak a ma problémáira, ezzel inkább gerjesztve, mintsem megoldva azokat. "Nagy szükség lenne az ún. világértelmező tudásra – ezt a kifejezést Kalmár Melinda történésztől hallottam –, ami segítene abban, hogy kiigazodjunk a jelenben és a jövőtől se sokalljunk be. Ezeket a tudásokat éppen a társadalom és humántudományok tudják a leginkább biztosítani, amikre jelenleg mintha kilövési engedély lenne, éppen most olvasztják be ezeket a kutatóhelyeket az ELTE-be, ahol a jövőjük egyelőre meglehetősen homályos" – hívja fel a figyelmet a szakember.

Hogy akkor mit kellene tenni? Erről és a háttérről hosszabban ír a szakember a Taní-tani Online portálon, a teljes cikket itt lehet elolvasni.

 

Kölöknet hozzászólás

aláírás