GYEREKBARÁT, JÁTÉKOS, LEHETŐSÉGEKKEL TELI – ILYENNEK LÁTJA AZ ÍR ISKOLARENDSZERT EGY MAGYAR ANYUKA
Átlagos, Covid-mentes hétköznap reggeleken fél kilenc körül kék és szürke pulóveres, sötét nadrágos fiúk, skótkockás szoknyát viselő lányok viháncolnak előttem az egyik dublini buszmegállóban. Mivel az oktatás – és a munkaidő – Írországban jellemzően kilenckor kezdődik, ezért rendszeresen összefutok velük. Minden alkalommal disszonáns érzéseim vannak: emlékszem, mennyire gyűlöltem diákkoromban a köpenyt, ám rajtuk, beleértve a saját gyermekemet, örömmel látom az egyenruhát. Nem ez az egyetlen különbség a magyar és az ír közoktatás között. Írországban élő vendégszerző H. Fekete Bernadett írása a WMN.hu oldalán.
Nem csupán a „uniform”, hanem az iskolarendszer is eltér a magyarországitól, ám a valódi különbséget nem az órák beosztása, a tananyag mennyisége vagy a vizsgák típusa adja. A technikai, szervezésbeli részletek érzékelhető, kézzelfogható leképeződései a szemléletbeli eltérésnek. Ez a szemlélet nem önmagában jó vagy rossz, de mindenképpen más; a mindennapokban megjelenő realitását egyéni mentalitástól és elvárásoktól függően értékelik vagy épp kritizálják a szülők.
Iskolakeresés
Ha Írországba költözöl, és felteszed a kérdést egy magyar Facebook-csoportban, hogy „Melyik a környékünkön a legjobb iskola, mit javasoltok, hova írassam a gyerekemet?”… a leggyakoribb válasz: „Amelyik a legközelebb van”.
Ezt a választ kaptam én is, amikor középiskolát kerestem az itthon 5. osztályt befejező, tizenkét éves lányomnak. A tanács sokszor kiegészül még azzal is: „Ugyanolyan színvonalú oktatást és támogatást fog kapni, bárhova íratod, de a lakóhely közelében lévő suliba kötelező felvenni, úgyhogy az a legegyszerűbb, és nektek is könnyebb a bejárás”.
Suba Katalin kozmetikus férjével és három gyermekével él Írországban. Amikor (még tapasztalat és helyismeret nélkül) óvodát kerestek a négy és fél éves fiuknak, beléptek a legközelebbi oktatási intézmény kapuján, és az őket fogadó igazgató pár perc beszélgetés után jelezte: a kisfiú holnap kezdheti is – az iskolát.
Az ír alap- és középfokú oktatási rendszer ugyanis egy nyolcéves primary schoolból, és hatéves secondary schoolból áll. Ez egyszerűen hangzik, de vannak – magyar szemmel – érdekes, és néha nehezen átlátható részletek. A primaryt például ugyan már négy és fél évesen el lehet kezdeni, de legkésőbb hatévesen kötelező. Először junior infant-ba, majd senior infant-ba járnak a gyerekek, és ezt követi egy hatéves periódus, amelynek az első éve hivatalosan is a first class.
A cikk teljes terjedelmében a WMN.hu oldalán olvasható.