Szülőtípusok az iskolában – a pedáns, a folyton késő, a versengő és a többiek
Mit akasztunk szülőként a gyerekünk nyakába a saját szülői attitűdünkkel? Hogyan működhetnénk leghatékonyabban együtt a tanárokkal, iskolával, szülőtársakkal, de leginkább a gyermekünkkel, hogy nyugodt, élménydús környezet lehessen az iskola?
Első nap elkéstél? Mindig lemarad valami a listáról vagy épp már hetekkel ezelőtt bepakoltál az iskolatáskába a gyerek helyett? Izgulsz, hogy milyen lesz a tanító néni és ezt jól átragasztod a gyerekre is?
Anno neked volt a legnagyobb hangod az osztályban és ezt képviseled az szülőin is? Cikkünkben a „vidám harsány”, a „tyúkanyó”, az „elemző” és a rideg „kontrolláló” szülői személyiségtípus beszoktatási reakciói kerülnek terítékre.
HOZZÁÁLLÁS A BESZOKTATÁSHOZ
Az igyekezet nem kérdés, alapvetően hiszem, hogy minden szülő szeretné támogatni gyermekét az iskolakezdésben, újrakezdésben, csak néha valahogy rosszul sül el a dolog. Jó esetben már napok óta téma a suli, hogy jaj, de jó lesz, ismét találkozol az osztálytársakkal, lesznek új tanítók és mennyi újdonság. Csak hát éppen ezzel saját magunkat is nyugtatni próbáljuk és a gyerek is inkább terel, mert kevesen vannak, akik a nyári szabadság helyett önként a szabályozott iskolaidőt választanák.
Könnyítsük meg a gyermekünknek a visszaszokást azzal, hogy teljes figyelemmel kísérjük mindennapjainkat, figyelünk a határidőkre, kért tárgyak listájára, azok beszerzésére, arra, hogy befizessük az ebédet, legyen egészséges szeretettel csomagolt szendvics. Nem helyettük kell bepakolni, de együtt kell újra és újra végig gondolni, ráhangolódni egy igen erős keretre.
MIT VÁRUNK EL AZ ISKOLÁTÓL?
Próbáljunk együtt lélegezni a történésekkel és ezt tegye mindenki a saját személyiségének megfelelően. A szülői attítűd, bevonódás az iskolai életbe legalább olyan fontos, mint a tankönyv.
Miért?
Mert itt „él” a gyermekünk, ezekkel a tanárokkal tölt 6-8-10 órát, így érdemes velük együttműködni. Ott lenni IDŐBEN a sulikezdéskor, a szülőin – akkor is ha valamilyen giga fontos meetinget kell lemondani emiatt – a közös osztálykiránduláson. Ez nem lényegtelen, ez a közösségépítés része, mert itt lehet és érdemes kapcsolódni. Itt lehet beszélgetni, a gyerekről, egymásról, hogy majdan egy problémát sokkal közvetlenebbül lehessen megoldani. Pl. egy egymást cikiző, kirekesztő szituációt nem egymásra mutogatással, e-mailezéssel, hanem egy közvetlen építő telefonbeszélgetéssel megoldani.
EGYES SZÜLŐTÍPUSOK ÉS A BESZOKTATÁS
Hogy haladtok a beszoktatással? Akkor is, ha már elkezdtétek, akkor is, ha csak a napokban indultok a nagy útra, olvassátok el a Kádár Annamária idézte 4 szociális szülőtípus beszoktatási viselkedését. Te melyikbe tartozol?
David Merrill és Roger Reid amerikai szervezetpszichológusok megalkottak egy szociális személyiségmodellt, méghozzá a külső emberi viselkedésjegyek alapján, amelyet Kádár Annamária ismertetett velünk.
Az említett modell 4 szociális stílust írt le: elemző, fenntartó, promotáló és kontroller stílusokat. De hogyan viselkednek ezek a személyiségtípusok egy olyan fontos családi szituációban, mint a beszoktatás, vagy az iskolakezdés?
A két szervezetpszichológus eredetileg eladástechnikákhoz alakította ki ezeket a modelleket, mondván, különböző típusú vevőknek különböző módon érdemes termékeket eladásra kínálni, amit távollévőnek érezhetünk a családi élethelyzetektől. Pedig a családi életben és a nevelésben is igen hasznos, ha tudjuk, mit várhatunk el a másiktól, mennyi időre van szüksége egy döntéshez, stb.
„Mindenkinek megvan a domináns stílusa, egyik sem jobb vagy rosszabb, csak más, így más hozzáállást is igényel.” – mondta Kádár Annamária, pszichológus.
“A négy személyiségtípus mutatja meg azt, hogy milyen a hozzáállásunk a dolgokhoz; szeretjük túlbonyolítani, az impulzusaink percről percre átszabják a terveinket, vagy inkább alapos, megfontolt tervezéssel akár már hónapokra előre kitaláljuk az iskolaválasztás menetét, tudjuk a nyaralási célhelyek GPS koordinátáit. És persze ebben a történetben a legszebb, hogy ahogy magunkra vagy a párunkra ismerünk, úgy jön szembe a felismerés saját gyermekünk tulajdonságait illetően.” – állapította meg a pszichológus.
SZOCIÁLIS SZEMÉLYISÉGTÍPUSOK ÉS A BESZOKTATÁS
A promoter, azaz a népszerűsítő szülőtípus
Ő az, aki szeret még a képzeletbeli színpadon is állni, aki egy jelentéktelen versenyen is az utolsó csepp erejéig küzd a serlegért… Ez a típus nagy egóval rendelkezik, általában vidám és harsány. Aki büszke rá, hogy a gyerekének semmi gondot nem jelent a beszokás, a hozzászokás…, legalábbis ezt akarja látni és láttatni…
Beszoktatáskor:
Már az első nap mindenki a barátja, tudja a büfés keresztnevét és ismeri a legtutibb kókuszgolyó beszerzési helyét. Azonnal a közösségi élet szervezőjévé, résztvevőjévé válik, az már kérdéses, hogy ez pontosan mit jelent, mert lehet hogy egyik nap kékre, másnap már zöldre festetné az iskolát.
A cikk teljes egészében a felelősszülőkiskolája.hu oldalán olvasható.