Szakértő: Minél előbb ismerjük fel a megkésett beszédfejlődést, annál nagyobb eséllyel korrigálható
Gyerekfejlődés
A lányok és a fiúk beszédfejlődésének indulása is különbségeket mutat, hiszen a lányoknál már korábban kell felfigyelnünk bizonyos jelekre – mutat rá Kereki Judit gyógypedagógus.
Körülbelül 2 hónapos koruk körül a babák magánhangzókat kezdenek hallatni, elkezdik az anyanyelvet gyakorolni, illetve hangjuk intenzitását is képesek változtatni. Általában 4 hónapos korukban csendül fel először egy-egy hangosabb nevetés, és 5 hónapos koruktól kezdik a körülbelül 9-10 hónapos korukig tartó gagyogást. Ennek során ciklikusan ismételgetnek pár betűs hangsorokat, melyek egyre rövidülnek, és egyéves életkor körül elhangzik az első, tudatosan kimondott szó is.
A kisgyerekek nyelvi fejlődése különböző
Az anyanyelv elsajátításának üteme nagy eltéréseket mutathat az egyes gyermekek között. Éppen ezért felesleges összehasonlítani a gyerekek fejlődését.
Általában akkor beszélünk a beszédindulás késéséről, ha 2,5-3 éves kor után – ép hallás és ép értelem mellett – a gyermek még nem birtokol 50 szavas expresszív szókincset. Ez a feltétele annak ugyanis, hogy szókombinációkat hozzon létre. Ennek hiányában a megkésett beszédfejlődés, az alália állapota áll fenn.
A lányok és a fiúk beszédfejlődésének indulása is különbségeket mutat, hiszen a lányoknál már korábban fel kell figyelnünk bizonyos jelekre. Problémára utal, ha a lánygyermek 18 hónaposan, a kisfiú 2 évesen még nem mond szavakat, vagy ha kislányunk 2 éves kora körül, illetve fiunk 2,5 éves korára nagyjából csak 20 szót használ, vagy már hónapok óta nem növekszik az általa használt szavak száma.
A megkésett beszédfejlődés okai lehetnek:
- öröklődés
- a szülési sérülés
- a koraszülöttség
- a különböző fertőző betegségek
- környezeti tényezők, mint az ingerszegény környezet, a testvérsorban elfoglalt hely, és természetesen az a körülmény, ha keveset beszélnek a kisgyermekhez.
Minél hamarabb történik meg a megkésett beszédfejlődés felismerése, annál nagyobb eséllyel korrigálható, annál valószínűbb, hogy az elmaradás teljesen vagy jórészt behozható, és a későbbi tanulási kudarcok megelőzhetők.
Mi utal megkésett beszédfejlődésre?
- ha a csecsemő keveset gagyog
- gagyogása egyhangú
- ha beszédfejlődése megreked az első szavaknál - vagy meg sem indul
- ha egyszerűsíti a szavakat (például csak az első szótagot mondja ki)
- ha a kisgyermek elhagyja, vagy helytelenül használja a ragokat, képzőket
- ha szókincse csak a 3. életév végére kezd lényegesen gyarapodni, és még 4-5 éves korban is szegényes
- előfordulhat nála tartós pöszeség, dadogás, hadarás is
- jellemző lehet a szótalálási és mondatszerkesztési nehézség
- a későbbiekben is megmutatkozó, nyelvtanilag is helytelen beszéd
Összefügghet a beszédfejlődéssel a mozgás fejlődése is: veszélyeztetett lehet a megkésett beszédfejlődésre az a kisgyermek, akinek a mozgásfejlődésében késés mutatkozik - például másfél évesen kezd el járni -, vagy akinek fejlődéséből egy-egy szakasz - például a mászás - kimarad.
EZ IS ÉRDEKELHET: Az autizmus korai jelei – a babádnál tapasztaltad valamelyiket?
Mi a teendő?
- Fontos, hogy minél többet, és lehetőleg minél korábban beszéljünk a gyermekhez, hiszen vizsgálatok bizonyítják, hogy már a magzat is képes az anyai hang más hangoktól való megkülönböztetésére.
- Meséljünk, mondókázzunk, énekeljünk sokat együtt!
- Ne utasítsuk el, ha mutogatva közöl valamit, azt a látszatot keltve, mintha nem értenénk őt, mintha csak a szavait lennénk képesek megérteni! Ezzel csökkentjük a kicsi közlési vágyát, és éppen az ellenkezőjét érjük el annak, amire valójában törekszünk.
- A közös tevékenykedések közbeni beszélgetések, az általunk kitalált vagy éppen olvasott mesék pótolhatatlanok.
Nem szerencsés a tévére bízni a gyerekek nyelvi fejlesztését, de ha már a televízió elé ültetjük őket, jól válogassuk meg, hogy milyen mesét nézhet és mennyi ideig a tévében – hiszen abból, hogy a képek lekötik a figyelmét, még nem következik az, hogy érti is a műsort.
Kihez forduljunk, ha problémát észlelünk?
Ha aggódunk a gyermek beszédfejlődésének elmaradása miatt, keressünk fel:
- logopédust, aki 3 év alatti gyermekek beszédindításával is foglalkozik
- korai fejlesztéssel foglalkozó intézményt, korai fejlesztő központot, ahol a megfelelő segítséget megadják
A pedagógiai szakszolgálatok logopédiai intézményegységeiben illetve logopédiai szakszolgálatot (itt 3 éves kor felett végzik csak a gyerekek ellátását, de azokon a területeken, ahol nincs más ellátási forma és van az intézményben megfelelően képzett szakember, fiatalabb gyerekek terápiás ellátását is felvállalják)
– eredeti cikk –
Fotó: Freepik