Rendkívül fontos a napközbeni alvás gyerekeknél az alváskutató szerint! Tanulási zavaros gyerekeknél különösen jótékony lehet
Egy tanulmány szerint azok a gyerekek, akik délben szundikálnak, jobban emlékeznek a tanultakra. A hatás különösen azoknál jelentős, akik rendszeresen alszanak napközben. Ez a megállapítás a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek is segíthet.
Miközben a gyerekek jóízűen alszanak, agyuk nem tesz más, mint feldolgozza az előző órákban gyűjtött benyomásokat. Ahhoz, hogy az információk megfelelően tárolódjanak és előhívódjanak, a kicsiknek naponta többször is aludniuk kell - derül ki a Proceedings of the National Academy of Science című folyóiratban megjelent korábbi tanulmányból.
Hogyan zajlott a kutatás?
A Massachusettsi Egyetem kutatói Rebecca Spencer és munkatársai vezetésével negyven 3-5,5 év közötti gyereket ültettek le reggelente egy virtuális kártyajáték elé, amely a memóriajátékhoz hasonlóan működik: a gyerekek 30 másodpercig nézhettek egy motívumokkal vagy szavakkal megrajzolt játékkártyákból álló elrendezést. Ezután a kártyákat letakarták, és a képernyő jobb szélén egy másik kártya jelent meg, amelyhez a gyerekeknek meg kellett találniuk a megfelelő párt.
A kimaradt alvás nem pótolható
Minden gyermek kétszer végezte el a tesztet: az első alkalommal a gyerekek a játék után aludtak egyet, a második alkalommal ébren tartották őket. Minden alkalommal a szundikálás vagy az ébrenlét után és a következő napon a gyerekek újra játszottak. Az eredmény: akik ébren maradtak, a délutáni kombinációk 65 százalékát találták ki, akik aludtak, ők tíz százalékponttal eredményesebbnek bizonyultak. Azok a gyerekek tehát, akik rendszeresen szundikáltak ebédidőben, különösen jól teljesítettek.
Az eredmények arra utalnak, hogy a korai életkorban a tanuláshoz elengedhetetlen a délutáni alvás. Amikor a rövid távú memória tárolási képessége alacsony, a tanultakat rendszeresen fel kell dolgozni. Nyilvánvaló, hogy ha egy gyermek kihagyja a délutáni alvást, annak pozitív hatását nem tudja bepótolni az éjszakai alvással".
- magyarázza a tanulmány vezetője.
A tartalom alvás közben rögzül
A gyerekek átlagosan egy jó órát aludtak délben. Ahhoz, hogy ellenőrizzék, milyen mélyen alszanak a kicsik, a tudósok 14 gyereket elküldtek egy alváslaboratóriumba, és ott poliszomnográfiával rögzítették az agyhullámaikat. A gyerekek többsége stabil alvást vagy mély alvást mutatott.
Az elemzés összefüggést jelzett az úgynevezett alvási orsók sűrűsége és a gyerekek jobb memóriája között is. Az alvási orsók olyan elektromos jelminták az agyban, amelyek az alvás során a tartalom rögzítésével kapcsolatosak. Az alvási orsókat a thalamusz nevű agyterület hozza létre, amely egyébként a külső ingerek agyon belüli továbbításáért felel. Elméletileg az alvási orsók épp azt a célt szolgálják, hogy alvás során az érzékszervek által felfogott jelek (mint például a hangos zaj) ne zavarhassa meg az alvást. A kutatók azonban elismerik, hogy a vizsgálatban résztvevők száma alacsony, ami gyengíti a statisztikai szignifikanciát.
Délutáni alvással a tanulási zavarok ellen
Az első öt életévben egy gyermekek alvási szokása különösen szélsőségesen tud változni. A korai életévekben sok rövidebb alvási fázis jellemző, idővel az éjszakai alvás válik meghatározóvá, amelyet egy-egy napközbeni szundi, déli alvás kísér, míg öt-hat éves kor körül a gyermekek - gyakran időhiány miatt - csak éjszaka alszanak.
Eddig nem volt tudományos bizonyíték arra a sok pedagógus és tanár által megfogalmazott feltételezésre, hogy a napközbeni szunyókálás megkönnyíti a kisgyermekek tanulását. Mi szolgáltatjuk az első tudományos bizonyítékot erre. A gyerekeknek nemcsak lehetőséget kell adni az alvásra, hanem ösztönözni is kell őket alvást támogató környezet megteremtésével. A délutáni alvás különösen jótékony lehet a tanulási nehézséggel küzdő gyerekek esetén, ami további vizsgálatokat igényel. Mindenesetre egy 2013-as kutatás már bizonyította, hogy a rendszeres alvásidő elősegíti a háromévesek szellemi fejlődését"
- mondja Spencer.
Fotók: Getty Images
via