Ovis foci, ovis sakk, ovis balett – Melyik óvodás gyereknek milyen mozgásforma való? Melyik sport mit fejleszt? Hogyan fejlődnek ezektől az SNI-s gyerekek?
Ovis foci, ovis sakk, ovis balett – melyik gyereknek mi ajánlott? Mit fejlesztenek ezek a mozgásformák a gyerekeknél? Mire ügyelj különösen a sportág választás kapcsán? Honnan tudhatod, hogy óvodás gyereked különösen tehetséges a fociban, sakkban, balettben? Milyen hatása van mindezeknek az SNI-s gyerekekre? Válaszok a cikkben!
Ovis foci, ovis sakk, ovis balett – melyik gyereknek mi ajánlott? Meg lehet-e mondani már óvodás korban, hogy valaki született focista, sakkozó vagy balerina? Mit fejlesztenek ezek a mozgásformák a gyerekeknél?
Szakértőink válaszai segítenek bennünket a tanév eleji sportágválasztásban.
OVIS FOCI
Milyen gyermekeknek ajánlott különösen? És kiknek egyáltalán nem az ovis foci?
Minden olyan gyermeket érdemes elvinni bármilyen mozgásos tevékenységre, ideértve a focit is, aki kint a játszótéren vagy otthon a szomszédokkal, rokonokkal szívesen végez nagymozgásokat (fogócskázást, bújócskázást, labdázást) - vagyis nem ijed meg a közösségtől, illetve az abban való tevékenykedéstől. Nagy előny, ha a gyermek olyan óvodába jár, ahol van Ovi-Sport Pálya, hiszen ott már nevelési időn belül megtanulja az alapokat.
Amikor a gyermek fellép a pályára, maga mögött hagyja a külvilágot. Azon gyermekek, akik egyből a labdáért rohannak, játszani akarnak, jó eséllyel ők lesznek a csapat törzstagjai, akik alig bírják majd elhagyni a pályát a foglalkozások végeztével. Előfordul, hogy egy kicsit szégyenlősebb játékossal találja magát szemben a pedagógus vagy az edző a pálya szélén. Különösen fontos ilyenkor, illetve talán a legfőbb erény a türelem.
Mit fejleszt az ovis foci?
Ovis foci esetén nem csak testi, hanem kognitív fejlődés is tapasztalható. Előbbihez kapcsolódóan fejlődnek a motorikus képességek, koordináltabb lesz a mozgás. A mozgás serkenti a tanulási folyamatokat, nő a gyermek koncentrálóképessége. Ezek mellett természetesen a gyermekek megtanulnak csapatban gondolkodni, illetve örülni a másik sikerének.
Hetente milyen gyakran ajánlott az ovis foci?
Hetente 2 alkalom az a kötött edzésidőpont, amikor új „trükköket”, új gyakorlatokat mutatunk, és tanítunk. Ezeket aztán otthon akár minden nap minden órájában gyakorolhatják a gyerekek - lehetőleg közösen a szülővel, ez ugyanis nagymértékben hozzájárul a jó szülő-gyermek kapcsolat megerősítéséhez. Az együtttöltött idők meg nem ismételhetővé válnak a későbbiekben.
Milyen elvárásokat (ne) támasszon a szülő?
Mindamellett, hogy a gyermek nyilvánvaló labdaügyességet szerez a focis foglalkozások alkalmával, ki kell hangsúlyozni, hogy az óvodai közössége után az edzés lesz az első közösség, ahol idegenek között és előtt kell teljesíteni, jól viselkedni, szót fogadni és az első kudarcokat feldolgozni.
Az első években nem is a labdával való ügyes bánásmód elsajátítása az elsődleges, az erről való elképzelés sajnos nem is mindig egyezik meg a szülők elképzeléseivel, akiknek már pár nap után az a kérdése, hogy „Tehetséges-e a gyermeke?” Hatalmas türelemmel fordulunk ilyenkor a szülők felé, és igyekszünk megértetni velük, hogy a fejlődést siettetni nem lehet, csak elősegíteni.
Hogyan nyilvánul meg, ha egy gyerek különösen tehetséges?
Ebben a korban a gyakorlatokat a gyerekek mind a lábukkal, mind a kezükkel végzik. Elsősorban a mozgékonyság, a rendezettebb mozgás vagy a labdaügyesség az, ami az átlagos képességű gyerekek fölé emelheti a tehetségesebb gyerekeket. A motoros képességek mellett a gyors tanulás is a tehetség egyik fő ismertetőjele.
Erre fontos ügyelni az ovis foci kapcsán
Óvodában az Ovi-Sport Program és az Ovi-Sport Pálya segítségével a gyermekek mindennapjainak részét képezi a sport. Fontos azonban erősíteni a kitartást a gyermekekben, illetve megteremteni a szükséges feltételeket, hogy későbbi életkorokban is meghatározó szerepet töltsön be életükben a mozgás.
Fontos, hogy reális elvárásokkal kezeljük a gyermeket. Sok szülő esik abba a hibába, hogy gyermekükben szeretnék megvalósítani önmagukat. Óriási terhet raknak ezzel egy 4-5 éves gyermek vállára.
Milyen SNI-s (sajátos nevelést igénylő) gyereknek lehet alkalmas?
Külön erre a módszertanra koncentráló oktatókönyvünk segítségével az Ovi-Sport Program képzésén átesett pedagógusok rendelkeznek azokkal a motivációs forrásokkal, amelyekkel a sajátos nevelést igénylő gyermekek mozgásterápiája megvalósítható az óvodai közösségben. Ezekkel rá tudják venni, hogy együtt dolgozzanak, és elérjék a közösen kitűzött célt (például a kincsek begyűjtését). Egy segítő példa: a foglalkozásokon arra törekszünk, hogy a gyerekek a lehető legkevesebbet töltsenek statikus állapotban, még a várakozó gyermekek is kaphatnak feladatot, ami segíti őket a koncentrációban, illetve elvonja a figyelmet a zavaró tényezőkről.
Szakértők: Németh Norbert, Kolbe Ádám, Pál Dávid - Ovi-Sport Közhasznú Alapítvány, Debreceni Honvéd Sport és Diáksport Egyesület, ovi-sport.hu
Fotó: ovi-sport.hu
OVIS SAKK
Milyen gyermekeknek ajánlott különösen? És kiknek egyáltalán nem az ovis sakk?
A sakk iránt a gyerekek érdeklődését, már 4 éves kortól érdemes felkelteni. Ehhez a legjobb módszer, ha rövid mesés alapú mondókákat, verseket tanítunk a gyerekeknek, amit a sakktáblán el is lehet játszani a bábukkal. A játékos foglalkozások alatt, már sejteni lehet, kik azok, akiket a sakk hosszabb távon is le fog kötni, és kik azok, akiket nem. A jó hír az, hogy a gyermekek folyamatosan okosodnak, fejlődnek, és azokon a gyerekeken, akiket az előző évben még nem kötött le a sakk, a következő évben újra kezdenek foglalkozásokra járni - ekkor már észrevehető, hogy az „edzések” lekötik a figyelmüket, jobban tudnak koncentrálni, és egyre többször érik őket sikerélmények.
Ha a gyermek visszatérően elutasító, akkor más sportot kell keresni számára, amiben ki tud teljesedni. Óvodás korban érdemes mind a fiuknak és a lányoknak elkezdeni az ovis sakkot, mert minden gyermeket a maga szintjén fejleszt, képez, és nagyban hozzájárul a sikeres iskolai felkészüléshez.
Mit fejleszt az ovis sakk?
Fejlődik a rövid és hosszú távú memória, a logika, a koncentrációs képesség. Rendszerelméletű gondolkodásra nevel. Növeli a kombinációs képességet, a lényeglátást. Megtanulják tisztelni az ellenfelet, kialakul az egészséges versenyszellem, türelmesebbek lesznek ezáltal a gyerekek.
Hetente milyen gyakran ajánlott az ovis sakk?
Óvodáskorban heti 1 foglalkozást ajánlok. Ha a gyermek kiemelkedően fogékony, tehetséges, akkor a heti 2 alkalom nagyon sokat segíthet a fejlődésében, a versenyekre való felkészítésben. Itt érdemes megjegyezni, hogy nem minden óvodás gyermekből lesz versenyző, ezért a heti 1 alkalom elég lehet, és nem szükséges a foglalkozások számát megemelni (sok szülő, már ebben a korban versenyzőt szeretne nevelni a gyermekből). Hagyni kell, hogy az óvodás gyerek a korának megfelelő ütemben és játékosan tanulja meg, ezt a gyönyörű sportot, és fejlődjön szellemileg.
Milyen elvárásokat (ne) támasszon a szülő?
Minden gyermek más és más különböző fejlettségi szinttel, ezért mindig ennek megfelelően érdemes az elvárásokat meghatározni. Például, ha az egyik óvodás már magától matt feladványokat talál ki, akkor jogos elvárás lehet a szülő részéről a gyermek komolyabb versenyeztetése, de ha még a lólépés megatanulása több foglalkozás után is nehezen megy, akkor értelmetlen lenne ilyen elvárást, terhet a gyermeknek nyakába akasztani.
Amennyiben a szülőnek nemcsak elvárásaik vannak, hanem partnere is a gyermekének, és a fontos otthoni elfoglaltságok mellett leül vele együtt megoldani a sakkos feladatokat, akkor a gyermek szellemi fejlődése folyamatos és garantált lehet. A tapasztalatom az, hogy az a gyerek tudott felszabadultan és örömmel jönni a foglalkozásokra, akiket megdicsértek és támogattak a szüleik, még ha csak az volt ez elért eredmény, hogy otthon magától, fejből felmondta azt a kis „sakkos” versikét, amit a foglalkozáson megtanultunk.
Hogyan nyilvánul meg, ha egy gyerek különösen tehetséges?
A tehetség hamar kiderül, ha például óvodás gyerekekről van szó, akkor már, a többiekhez képest jobban és gyorsabban érti, és tanulja meg a lépéseket, jobban átlátja a táblát, mint a többiek. Jobban használja a kombinációs képességét, már megtervezi előre egy-két lépést. A sakkos feladatokat gyorsan oldja meg, nyeri a játszmákat.
Erre fontos ügyelni az ovis sakk kapcsán
A sakk az egyik legjobb szellemi sport, ami fejleszt, nevel és tanít is egyben. Én fontosnak tartom, hogy minden gyermekre kis tehetségként tekintsünk, hiszen nem biztos, hogy versenyző lesz belőle, de a sakk által a saját szintjéhez képest sokat fog fejlődni. Ebben van a sakk igazi ereje.
Milyen SNI-s (sajátos nevelést igénylő) gyereknek lehet alkalmas?
Az SNI-s gyerekek sakkoktatása több figyelmet és időt igényelhet, de a befektetett idő és energia megéri, mert az eredmény magért beszélhet. A játék során megtanulják a szabályrendszert, lépéseket és ennek az alkalmazása sem jelenthet gondot. A játék leülteti az asztalhoz még azokat is, akiknek magas a mozgáskényszere, növelheti a koncentrációs képességüket, türelmesebbek lehetnek, hiszen meg kell várniuk, amíg a másik is lép. A pozitív eredmények eléréshez a szülök segítsége és együttműködése elengedhetetlen. Van példa arra, hogy a szülő különórákat kér, hogy a megfelelő időt és figyelmet a SNI-s gyermek megkapjon, mivel ezt egy csoportban nem minden esetben tudja a sakkoktató biztosítani egy mozgékonyabb, „hiperaktívabb” gyermek esetében.
Szakértő: Benyeda Tibor, besakk.hu
Fotó: besakk.hu
OVIS BALETT
Milyen gyermekeknek ajánlott különösen? És kiknek egyáltalán nem az ovis balett?
A balett mozgáskoordináció fejlesztő, de emellett a klasszikus zenét és a klasszikus balett nyelvezetét is megismerteti, és megszeretteti a gyermekekkel - így kulturális nevelő hatása is van. Éppen ezért bármilyen adottságokkal rendelkező gyermeknek kortól és nemtől függetlenül ajánlott mozgásforma. Ez talán az egyetlen olyan sportértékkel bíró tevékenység, amely egyben művészeti képzést és fejlesztést is ad.
Mit fejleszt az ovis balett?
A balett látványosan fejleszti a testtartást - a szülők nagyon hamar észlelik a pozitív változást; a balettben a tükröt, mint külső szemet használjuk önmagunk kontrollálására, ezáltal a gyermek megtanulja értelmezni a testét, mozgását és ez nagyban segíti az önbizalom növelését.
Hetente milyen gyakran ajánlott az ovis balett?
Hetente minimum kétszer ajánlott járni a fejlődés érdekében.
Milyen elvárásokat (ne) támasszon a szülő?
A balett tanulástól heti 1-2 alkalommal nem lehet balett karriert remélni, ugyanakkor a napi szintű balett képzéstől sem várhatunk hirtelen eredményeket. A balett tipikusan az a műfaj, amelynek az első egy-két éve lassú alapozás, kemény munka, amely csak később ad lehetőséget a látványos elemek elsajátításához.
Hogyan nyilvánul meg, ha egy gyerek különösen tehetséges?
A jó adottságok már 4-5 éves korban is megmutatkoznak, de a gyermekek teste folyamatosan változik és fejlődik, illetve fejleszthetők is. Ezért kisgyermekkorban nem szabad még messzemenő következtetéseket levonni.
Erre fontos ügyelni az ovis sakk kapcsán
Iskolánként változók a viseletre vonatkozó szabályok ezért először érdemes megkérdezni az adott iskolát arról, mit szükséges előre beszerezni. Iskolánkban például egyen balettdresszt viselnek a gyerekek, amely a tandíj részét képezi. Balett gyakorló cipőből mindig a csepp talpút ajánljuk!
Milyen SNI-s (sajátos nevelést igénylő) gyereknek lehet alkalmas?
A balett koncentrációt igényel, ezért a figyelemzavaros vagy hiperaktív gyerekeknek nehezebb beleszokni a balett oktatás rendszerébe, de számukra is jótékony hatással bír a figyelem összpontosításra nevelés.
Szakértő: Ékes Georgina, Balett Akadémia Budapest, balettakademia.hu
Fotó: balettakademia.hu