Öt hatékony módszer az „iskolastressz” oldására
A stressz a mindennapjaink része: ahogy később a munkahelyen, úgy már iskolai évek alatt része az életünknek. A félévzárással kifejezetten nagy nyomás nehezedik a diákokra, melynek következtében a stresszhelyzetek száma is nő. Úgy érzed, az első félév stresszével is nehezen birkóztál meg? Már javában elkezdődött a második félév, de nem tudod, hogyan kezeld a jövő kihívásait? Javítani szeretnél a jegyeiden, de úgy érzed, a rád nehezedő nyomás felülkerekedik rajtad? Cikkünkből megismerhetsz néhány módszert, melyet hatékonyan alkalmazhatsz a stresszel szemben! Nyerj Te!
Mi is az a stressz? Mik a kiváltó okai? Stresszt okoz minden változás, amihez alkalmazkodnunk kell, az egészségünket veszélyeztető szélsőséges esetektől kezdve a szerelem által kiváltott emelkedett állapoton át egészen a régóta áhított tanulmányi siker eléréséig. A nem mindennapi helyzetek mellett a szürke hétköznapoknak, úgy a tanítási napoknak is része a stressz. Akármilyen hihetetlen, a stressz nem csupán rossz lehet, tulajdonképpen szükséges része az életünknek. A kulcs abban rejlik, hogyan reagálunk rá, ez határozza meg, milyen hatással lesz ránk. Minél előbb megtanuljuk kezelni, annál hatékonyabban tudunk érvényesülni a „nagybetűs életben”.
A következőkben bemutatunk néhány technikát, melyek segítségével képes lehetsz kezelni a stresszhelyzeteket.
1. lépés: A stresszhelyzet azonosítása
Az első lépés, hogy tudatosítsuk, pontosan mi vált ki bennünk stresszt az iskolában, és mi jellemzi ezeket a helyzeteket. A stresszhelyzetekről érdemes naplót vezetnünk, akár okostelefonunk jegyzeteiben, amit bármikor elővehetünk.
- Írjuk le a helyzetet! Figyeljünk rá, hogy csak a megfigyelhető tényekről írjunk, melyekre érzéseink, gondolataink vonatkoznak.
- Határozzuk meg a gondolatainkat! Fogalmazzuk meg, milyen gondolataink voltak, konkrétan mi fordult meg a fejünkben.
- Azonosítsuk az érzéseinket! Mit éreztünk, pontosan milyen asszociációk kapcsolódnak a helyzethez?
- Írjuk le pontosan hogyan cselekedtünk! Pontosan mit tettél, hogyan reagáltál?
- Végül pedig gondoljuk át, milyen alternatív megoldások lehetnek egy hasonló szituációban. Mit tehetnénk legközelebb másképp?
2. lépés: Négy-kérdés technikája
Ezt követően az úgynevezett négy kérdés technikáját alkalmazva mérlegeljük, megéri-e energiát fektetnünk az adott feladatba.
- Fontos ez a dolog számomra?
- Indokoltak az érzéseim, gondolataim, szem előtt tartva az objektív tényeket?
- Lehet pozitívan befolyásolni ezt a helyzetet?
- Érdemes tennem valamit?
Amennyiben a kérdésekre nemmel válaszolunk, álljunk meg egy pillanatra és próbáljunk túllendülni a negatív gondolatokon. Ebben segítségünkre lehet a hobbink, vagy különböző relaxációs technikák.
Ha viszont a válaszaink többsége igen, el kell kezdenünk cselekedni!
Először fontos, hogy megismerjük magunkat: hogyan működünk hatékonyan és hogyan érdemes beosztanunk a tanulási időnket, annak érdekében, hogy ne hatalmasodjon el rajtunk a feszültség. Ha nyugodtan és saját erőforrásainknak megfelelően hatékonyan tudunk felkészülni egy-egy dolgozatra vagy feleletre, máris jelentősen csökkenthetjük a teljesítés közben kialakuló feszültséget.
3. lépés: Teljesítménygörbe felrajzolása
A teljesítőképességünk egyéni és a nap folyamán ingadozik. A kora délutáni órákban gyakran csökken a teljesítmény, hiszen ekkor szervezetünk több oxigént használ. Nem is meglepő, ha az ebédszünet utáni tanórákon kevésbé tudsz figyelni. A „kajakóma” kisebb koncentrációs készséghez és fáradtsághoz vezet. Az iskolai nap végére általában aktívabb időszak következik. Ekkor agyunk fogékonyabb a tanulásra, könnyebben jegyzünk meg dolgokat. Késő délután ismét egy kisebb teljesítmény-visszaesés következik, ekkor már jóval nehezebb dolgozatra készülnünk vagy házi feladatot írnunk. Az esti órákban a teljesítmény éjfélig fokozatosan csökken. Ebben az időszakban már érdemes szabadidős tevékenységekkel foglalkoznunk. A teljesítménygörbe persze minden embernél más és más.
A cikk teljes egészében a mindsetpszichologia.hu oldalán olvasható.
A kép forrása: School photo created by freepik - www.freepik.com