Mi a baj az autista gyerekek integrációjával? Hogy csak papíron létezik!
A sajátos nevelési igényű gyermekek száma évről évre nő. A KSH adatai szerint többségük integrált nevelésben részesül - az óvodás SNI-gyerekek 82%-a, az általános iskolás SNI-gyerekek 72%-a, míg a középiskolában szinte minden SNI-gyerek, azaz az SNI-gyerekek együtt tanulnak többségi társaikkal. De vajon tényleg ilyen rózsás a helyzet? Autista gyereket nevelő szülőket és gyakorló pedagógusokat kérdeztünk arról, hogy szerintük mennyiben tud megvalósulni ez az együttnevelés, az autista, ADHD-s gyerekek integrációja ma Magyarországon.
Az általunk megkérdezettek szerint csak papíron létezik az autista gyerekek integrációja a közintézményekben, és a rendszer tele van hibákkal – összegezhetjük körképünk lényegét. Ennek okát leginkább a szakképzett pedagógusok, fejlesztőpedagógus hiányában, a pedagógus társadalom felkészületlenségében kell keresni. Speciális nevelést igénylő gyermekek száma márpedig egyre nő. A családok egyedül a magánfejlesztésekre hagyatkozhatnak, amit sokan anyagi helyzetük okán nem tudnak megvalósítani. Az extra anyagi, idegi megterhelés, a megfelelő segítség hiánya végül a családok kimerüléséhez, sokszor széthulláshoz vezet.
Hasonló drámai eredményre jutott egy 2020-as MASZK-ELTE kutatás is, amely a szülők válaszai alapján feltárta: az autista gyerekek 57%-a az intézményi ellátásban nem kap specifikus fejlesztést ma Magyarországon, holott a sikeres felnőttkort megalapozó színtér az óvoda, általános iskola lenne.
„Ez a gyerek nem is autista”
- Én évek óta azt tapasztalom az ismerőseim, sorstársaim körében, hogy a köznevelésben egyszerűen nem tudnak mit kezdeni az autista gyerekekkel, amelynek okát főképpen a szaktudás hiányában látom. Fiam óvó nénije már 30 éve volt a pályán, amikor hozzákerültünk. Hiába vittem neki a szakértői dokumentumokat, váll rándítva kijelentette: "Ez a gyerek nem is autista. Nekem volt már annyi autistám a hosszú évek alatt, de csak egy gyereken "látszott", hogy tényleg az". Nem hibáztattam őt ezért a kijelentésért, mert fogalma sem volt a témáról, egyszerűen nem kapott megfelelő képzést" - mesél az óvodás éveikről egy anyuka.
„Nem érünk rá az érzékenyítésre”
– Amikor felvetettem az óvó néniknek, hogy érintett édesanyaként szívesen tartok nekik felvilágosítást, érzékenyítést autizmus témakörben, akkor annyi volt rá a válasz, hogy: "Jó, de alvásidőben legyen, mert máskor nem érünk rá" – fűzi hozzá egy másik óvodás autista kisfiú anyukája, akiknek az esete valószínűleg szintén em egyedi.
A tanár jóindulatán múlik az integráció – pedagógus véleménye
- Pedagógusként azt gondolom, hogy a jelenlegi oktatási rendszerben az integráció csak papíron létezik, mert a feltételek egyáltalán nincsenek megteremtve hozzá. A pedagógiai, gyógypedagógiai asszisztensek hiányoznak az integráló intézményekből. Nekik ott kellene ülniük azok mellett a diákok mellett, akik erre rászorulnak - mondja egy 25 év szakmai tapasztalattal rendelkező általános iskolai tanár. - Jó, ha az egész iskolában egy ilyen segítő kolléga akad, pedig sok helyen osztályonként elkelne akár több is, a fejlesztésekről már nem is szólva - teszi hozzá.
- A saját tapasztalatom az, hogy alsó tagozatos tanítók még csak-csak tudják kezelni az sni-s gyerekeket, felső tagozatban már elveszni látszik a tanárok empátiája. A mi terhelhetőségünk is véges, a mindennapi feladatok elvégzése mellett nem könnyű a speciális esetekre külön figyelnünk – magyarázza.
„Semmilyen túlzó dolgot nem kértem”
– Kisfiam jó képességű, beszélő autista kisgyerek, aki integráló intézményben tanul. Alsó tagozaton nem volt különösebb gondunk. A problémák ötödik osztályban kezdődtek, amikor egyszerre több tanár került a képbe. Közülük ketten figyelembe sem akarták venni kisfiam nehézségeit, azt, hogy extrém lassú, lassabban követi az órákat, mint a többiek, lassabban ír, lassabban másol. Hiába beszéltem rendszeresen a tanárokkal, hogy apró odafigyeléssel rengeteget tudnának segíteni rajta, szinte meg sem hallgatták a kérésemet. Azt a választ kaptam, hogy „a gyereknek haladnia kell a csoport dinamikájával, mert egy gyerek nem akaszthatja meg a többieket”. Pedig semmilyen túlzó dolgot nem kértem, csak a megoldásokat kerestem – meséli egy budapesti édesanya.
"A problémás gyerekek nem kellenek senkinek"
– Éveken keresztül általános iskola felső tagozatot kerestem a fiamnak, mert az integráló iskolájában nem volt mellette senki, aki segítette volna őt a tanulásban, be volt dobva a mély vízbe. Két éven keresztül keresgéltem középiskolát, mert sehová nem akarták őt felvenni. A folytonos gúnyolódás, a bántó osztálytársak lelkileg teljesen tönkretették a fiamat. Sajnos a speciális nevelésű gyerekekre szakosodott alapítványi iskolákkal sem volt jó tapasztalatom, a "problémás gyerekek" itt sem kellenek senkinek..." – összegzi tapasztalatait keserűen egy kamasz fiú édesanyja.
Szakértői bizottságok
Amikor egy érintett szülő komoly iskolai nehézségekbe ütközik, kétségbeesésében és tehetetlenségében a szakértői bizottságok felé fordul. A magára maradt, segítségért kiáltó szülő válaszul rendszerint ugyanazt a választ kapja: "Nem vagyunk hatóság, nem tudunk mit tenni, tessenek iskolát váltani".
Azok a szülők, akik tehetik valóban kerületet, települést váltanak csak azért, hogy olyan óvodába, iskolába tudják íratni a gyermeküket, ahol legalább hozzáférhetnek az őket megillető fejlesztésekhez.
Az utazópedagógusok éppen csak tüzet oltanak
A realitás ma az, hogy az intézményvezető jóindulatán, a pedagógusok lelkiismeretességén múlik, hogy milyen módon valósul meg az integráció. - Ha egy utazó gyógypedagógus az EGYMI-ből hetente egy-egy alkalommal kijár a gyerekekhez, az hasznos, de az óvodapedagógus, a tanító néni napi problémáin nem segít - véli egy gyógypedagógus, aki maga is érintett anyuka.
Egyszer ezek a gyerekek felnőttek lesznek
Egyszer ezek a gyerekek és fiatalok, felnőttek lesznek, és nagy részük nem fog tudni önálló életet élni, dolgozni, adót fizetni. Komoly nemzetgazdasági probléma származhat abból a jövőben, ha ma lespóroljuk rajtuk az integrálását. Nem beszélve arról, hogy az oktatáshoz és specifikus ellátáshoz való jog minden életkorban alapvető kellene, hogy legyen.
Az óvodás gyermekek 3%-a, az általános iskolások mintegy 8%-a, a középfokú oktatásban részesülők pedig 6%-a sajátos nevelési igényű gyermek a KSH legutóbbi, 2019-20-as tanévi adatai szerint.
Az óvodás gyermekek 3%-a, azaz 10 ezer fő volt sajátos nevelési igényű (SNI), többségük (82%) integrált nevelésben részesül. Az integráltan nevelt SNI-gyerekek leggyakoribb típusa
- a súlyos tanulási zavar: 30%,
- a beszédfogyatékosság: 21%, illetve
- autizmus spektrum zavar: 13%.
A nappali tagozatos általános iskolás tanulók között az SNI-gyerekek száma közel 57 ezer fő, ami az általános iskolások mintegy 8%-át jelenti. Többségük, 41 ezer fő (az SNI-tanulók 72%-a) integrált nevelésben, oktatásban részesül. Nemek szerint jelentős az eltérés: a lányok 5,4%-a, a fiúk 10%-a sajátos nevelési igényű. Sajátos nevelési igényük oka
- súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavar: 69%,
- enyhén értelmi fogyatékos: 12%
- beszédfogyatékos: 8,5%.
A középfokú oktatásban 24 ezer gyermek, a tanulók 6%-a SNI. Közülük legtöbben szakközépiskolákban tanulnak: az ebbe az iskolatípusba járó tanulók közel 12%-a (7,8 ezer tanuló) sajátos nevelési igényű, a szakgimnazisták 4,2%-a (6,2 ezer fő), a gimnazisták 1,7%-a (3,2 ezer fő) SNI. A leggyakoribb ok a súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavar: a szakközépiskolákban 82%-ban, a szakgimnáziumban 86%-ban, a gimnáziumban 68%-ban.