NE AKARD A GYEREK SZÁJÁBA RÁGNI EGY MESE TANULSÁGÁT, ÚGY NEM MŰKÖDIK
A mese lehetőséget ad a gyerekek számára, hogy oldani tudják belső, ki nem mondott, meg nem fogalmazott feszültségeiket. Ez azonban csak akkor valósulhat meg, ha ők irányítanak. A mesének addig van varázs- és gyógyító ereje, amíg a hallgató megkapja a lelki szabadságát. Azzal azonosul, akivel akar, és olyan értelmezést ad a cselekménynek, amelyre a szívének éppen szüksége van.
Gyerekeink számára a mese (értjük ez alatt a kitalált vagy felolvasott meséket) nemcsak játék vagy pihenés, hanem olyan tevékenység, ami magában foglal egyfajta szellemi munkát is. Segédeszköz, mankó, ami az ő saját nyelvükön segíti megérteni a világ működését, az őket érő ingerek jelentését, és a bennük lezajló folyamatok feldolgozását. Nem véletlen, hogy annyi szó esik manapság a mesemondás fontosságáról, ugyanakkor még mindig sok félreértés is van a témával kapcsolatban: brutálisak, a valóságtól túlzottan elrugaszkodottak, nincs értelmük, rossz példát mutatnak – mondják egyesek a mesékről.
A fantáziavilág, amelyet megtestesítenek a mesék, sok esetben valóban távol áll a mi felnőtt világképünktől és gondolkodásmódunktól. Nem látjuk meg bennük azt a szimbolizmust, azt az értékközvetítést, ami a gyerekeink számára – tudat alatt ugyan, de – nyilvánvaló. Sőt, éppen ez a kimondatlanság, a konkrét értelmezés hiánya nyújthat biztonságot, lelki megerősítést, hiszen érzéseiknek a tudatos felismerése, a velük való szembesülés talán meg is ijesztené őket. Értelmi fejlettségük még nem áll készen a logika és racionalitás adta egyhangú és egyértelmű következtetésekre, magyarázatokra, hanem ellenkezőleg, a szabad fantázia és szimbolika tudja megalkotni azt a pajzsot, amire lelküknek az adott pillanatban szüksége van.
A Dívány szerzőjéről
Tarkovács Cecilia szülő-gyerek coach, a kisgyermekkori fejlődés és nevelés elkötelezett szakértője. Több mint ötéves kisgyermeknevelői (bölcsődei) tapasztalata terelte a szülők célzottabb támogatásának irányába, majd saját praxisának megalapítására.
Szülőnek lenni állandó változást jelent, amivel nem mindig könnyű egyedül megbirkózni. Szülő-gyerek coachként célja támaszt nyújtani mindazoknak, akiknek küzdelmük, nehézségük vagy csak kérdésük adódik a gyereknevelés és a családi hétköznapok kérdéskörében.
Ha felnőttként tehát fel akarjuk nyitni a gyerek szemét arra, hogy mi a mese cselekményének jelentése és tanulsága, azzal éppen ezt a láthatatlan pajzsot zúzzuk össze. Legyen szó akár népmeséről, akár gyógyító, vagy bármilyen más modern gyermekirodalomról.
A cikk teljes egészében a divany.hu oldalán olvasható.