Mi az ADHD? Hogyan ismerhető fel?
Minden gyermekben van feledékenység, előfordul, hogy figyelmetlen, ideges, izeg-mozog és kissé impulzív, türelmetlenül viselkedik. Ez volna az ADD vagy ADHD? „Mikor működik a gyermekem normálisan, mint aféle gyerek, és mikor kezdjek már el gyanakodni, hogy valami nem stimmel?” – teszi fel a kérdést sok szülő manapság… - olvashatjuk a gem.hu oldalán.
Az ADD (Attention Deficit Disorder) vagy figyelemzavar illetve az ADHD (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) azaz hiperaktivitással is járó viselkedési jellegzetesség egy olyan állapot, amelyben hosszú évek óta tart a figyelmetlenség, impulzív viselkedés, és változó mértékben van jelen a hiperaktivitás. Ezek a jellemzők egyébként mind normális humán tulajdonságok. Időnként mindannyian feledékenyek, figyelmetlenek vagyunk, idegesek leszünk, izgünk-mozgunk és kissé impulzívan, türelmetlenül szervezzük viselkedésünket. „Az ADD nem ezen viselkedésjellemzőknek a megjelenése, hanem ezeknek túlzottan intenzív megjelenési formája. Az ADD-vel élő személyek túláradó mértékben bírnak ezen jellegzetességekkel.” (Dr. Russell Griffiths)
Az ADD és az ADHD tünetei
Az ADD gyakran kapcsolódik össze más tünetekkel is, mint az alacsony önértékelés, depresszió és állandó kudarcérzet az alulteljesítés miatt. Ha az ADD-vel vagy ADHD-val élő személy jobb agyféltekéje alulenergizált, nincs depresszió, de ha a bal kortex gyenge, hangulatingadozás és jelentős ingerlékenység, irritábilitás van jelen.
A stresszes helyzetek, az allergiák, az aszthma, a cukorbetegség, látási-hallási problémák, vashiányos állapotok, az ólomfelhalmozódás vagy a pajzsmirigy problémák mind okozhatnak olyan tüneteket, amelyek kísértetiesen hasonlítanak az ADD-re vagy ADHD-ra. Azonban neurológiai bizonyítékok nyomán egyértelműen kijelenthetjük: a „rossz” nevelés, a lustaság, az alulmotiváltság vagy az alacsony intelligencia sohasem okai a figyelemzavarnak.
ADD vagy ADHD kialakulásának okai
Az ADHD-vel kapcsolatosan a kutatók figyelme leginkább a prefrontális lebeny tanulmányozására irányul. Az ADD-vel és ADHD-val élők esetében a kortex frontális területe sokkal nehezebben használja fel a glükózt (vércukor), illetve a véráramlás minősége ezen a területen sokkal rosszabb, mint az ADD / ADHD nélkül élő személyek esetében. A frontális kortex impulzus-kontrollt végez, ez a terület kezdeményezi a viselkedéseket illetve irányítja a munkamemóriát. Amikor ez alulműködik, akkor az irreleváns ingerek kiszűrése csökken, és az illető minden részletre odafigyel. Ez a motivációs rendszer alacsony szabályozásához vezet, és nagyon nehézzé válik a feladatokban maradás külső jutalmak nélkül. A hétköznapi házi feladatok során a megfelelő stimuláció hiánya miatt kicsi a fenntartott figyelem, és általában inkonzisztens, hullámzó az iskolai teljesítmény. A tanulók egyszerű feladatok esetén sok hibát véthetnek, ugyanakkor számukra stimulálóbb, közben igen nehéz kihívások esetén keményen és jól teljesítenek. Az unalom igen jellemző tulajdonság ADHD esetén, de valójában a fenntartott figyelem gyengeségével állunk szemben, amikor a feladat nem izgalmas vagy különleges.
A népesség 20 százaléka küzd ADD-vel vagy ADHD-val és az ADD-vel vagy ADHD-val élő gyermekek szüleinek körülbelül 30 százaléka küzd ugyanezzel a rendellenességgel. A nevelési nehézségek vagy nehéz élethelyzetek sokat ronthatnak a figyelmi összetevőkön, és súlyosbíthatják a tanulási nehézségeket, de nem okai a jelzett kórképnek.
A cikk teljes egészében a gem.hu oldalán olvasható
A gem.hu szakértője: Dr Bohács Krisztina PhD - szakmai vezető