Szülő- és gyereknevelés

Merje hazavinni – merjen hazamenni!

Egy rossz bizonyítvánnyal még nem jön el a világvége. A tananyagot be lehet pótolni, a jegyeket ki lehet javítani. Tudatosítsuk ezt gyermekünkben, és ha emellett biztosítjuk őt feltétlen szeretetünkről, biztosan hazaér az iskolából az évzáró után.

Minden tanév végén előfordulhat, hogy az érdemjegyek nem tükrözik a szülők vagy a gyermek elvárásait, ami miatt sok diákot szorongás, félelem foghat el. Az idei különleges tanévben ugyanakkor az értékelésnél a tanárok és a pszichológus szerint egyaránt máshová kell helyezni a fókuszt.

Sok diák szorul segítségre

A Mogyoródi Szent László Általános Iskola pszichológusa a csalad.hu-nak azt mondta, nem a bizonyítványosztásból, illetve a jegyekből eredő stressz az elsődleges probléma most az iskolások körében. Léman Szilvia szerint rengeteg az olyan gyerek, akiknek a szülei megbetegedtek a Covid-járványban, van, ahol tragédia is történt.

"Nehéz volt visszatérniük a diákoknak újra a jelenléti oktatáshoz. Rengeteg pánik, fóbia jelentkezett a gyerekeknél, az sem ritka, hogy tartanak egymástól."

– A szülők sem elsősorban a gyermekek jegyei vagy a tanulás miatt kértek segítséget tőlünk, sokkal inkább beilleszkedési problémák miatt, nehéz volt visszatérniük a diákoknak újra a jelenléti oktatáshoz. Rengeteg pánik, fóbia jelentkezett a gyerekeknél, az sem ritka, hogy tartanak egymástól.

Az iskolapszichológus azért hozzátette, van olyan gyerek is, aki úgy érzi, hogy magához képest jóval gyengébb eredménnyel fogja zárni az évet, de a legnagyobb arányban ez is a Covid számlájára írható.

– Úgy látom, a tanárok is folyamatosan monitorozzák a gyerekeket, próbálnak segítő attitűddel közelíteni feléjük. Felhívják a szülők figyelmét is, hogy most különösen nagy szükség van arra, hogy ott legyenek a gyerek mellett.

A tanárok értékelik az erőfeszítéseket

Horváth Péter, a győri Révai Miklós Gimnázium igazgatója, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke a csalad.hu-nak megerősítette: hasonlóan a tavalyi helyzethez, most is számítani lehet arra, hogy a tanárok méltányosan kezelik az év végi osztályzást, jobban beszámítják a digitális oktatás alatti erőfeszítéseket, azt, hogy ki mit tett meg, hogy jobban elsajátítsa az anyagot. Kevésbé számít, hogy milyen a pontos tudás.

– Nagyon bízom abban, egyetlen diák vagy család sem fogja úgy érezni, hogy a Covid mellett még méltánytalan eljárásban is részesül a tanárok részéről az osztályzatok miatt – fűzte hozzá.

Dögeiné Andrási Edit, aki elsős kisiskolásokat tanított az elmúlt évben, a csalad.hu-nak szintén azt mondta, bár a szöveges értékelés talán még nehezebb a másfél hónapos digitális oktatás után, de ebben a korban a szülők még a kudarcokat is igyekeznek megfelelően kezelni, a gyerekeket sem érinti olyan mélyen, ha valami nem úgy sikerül. Hozzátette, hogy akár a szülők hozzáállását is lehetne értékelni, mert az elsős gyerekek szülői segítség nélkül nem tudtak részt venni a digitális oktatásban, még nem önállóak.

– Sokszorosan fárasztóbb volt mindenkinek ez az időszak, mint a jelenléti oktatás. A gyerekekben – egyebek mellett folyamatos számonkéréssel – tudatosítani kellett, hogy ez még nem a vakáció – mutatott rá.

A tanítónő kiemelte, hogy az év végére a szokásosnál nagyobbra nyílt az olló a nagyon ügyesek és a gyengébben teljesítők között, sokkal kevésbé volt mód javítani, felzárkóztatni a leggyengébbeket.

– A korábbi elsős osztályaimhoz képest nagyon nagy a különbség abban, ahová a gyerekekkel el lehetett jutni ebben a formában. Nem tudtunk olyan folyamatosan és olyan mennyiségben haladni, ahogyan a korábbi években. A személyes jelenlétet nem lehet pótolni semmivel!

Hiányzó élmények

Horváth Péter abban bízik, hogy a nyáron sokan átgondolják az elmúlt időszakot, és szeptemberben mindenki újult erővel kezd majd bele az új tanévbe. Ugyanakkor úgy látja, biztosan azzal kell majd indulni, hogy felmérik az osztályokban, hol van szükség ismétlésre.

– Tervezni kell olyan foglalkozásokat, amelyek segítik a gyerekek felzárkóztatását – jelezte.

Hozzátette, hogy egész biztosan sok időt kell majd szánni a következő tanév elején a közösségi programokra, azokra az élményekre, amelyek elmaradtak. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke példaként említette a kilencedikeseket, akik szeptemberben egy új osztályközösségbe kerültek, de nagyjából 6 hónap kimaradt az együtt töltött időből, nem alakulhattak ki barátságok, osztályközösségek.

Dögeiné Andrási Edit szintén arról beszélt, hogy az elsősöknek is nagyon hiányzott a közösség.

– A gyerekek alig várták a kis képi üzeneteket, matricákat, amelyekkel jutalmaztam a beadott feladatokat. Játékos trükköket, praktikákat próbáltam bedobni, hogy bensőségessé tegyem az órákat.

Horváth Péter szerint ugyanakkor számos olyan jó tapasztalat is volt a digitális oktatásban, amit rövidebb időszakokra, egy-két napra, akár egy-egy hétre hasznosítani is lehet majd a jövőben. Például hiányzásoknál, vagy a végzős évfolyamnál, amikor az emelt szintű érettségire, felvételire készül valaki és koncentráltabb haladásra van szükség.

Dögeiné Andrási Edit viszont kiemelte, hogy különösen az első-második osztályban, az alapoknál nagyon nagy szükség van a jelenléti oktatásra, az olvasás-felmérésnél, a tempónál, pontosságban nagyon kijöttek a különbségek a digitális oktatás rovására. A tanító néni örömmel számolt be arról, hogy az utolsó skype-órán, amikor már feltételezhető volt, hogy hétfőn újra visszatérnek az iskolába, nagyon sok köszönetet kapott a szülőktől, hiszen egy kicsit beleláthattak abba, hogy mivel is jár a kis elsősök tanítása, különösen ilyen körülmények között.

– Volt olyan kisgyerek, aki nagyon lemaradt, a másfél hónap alatt egyetlen feladatot sem készített el, őt az újbóli jelenléti oktatáson, mindennapos korrepetálással, a napközis tanító nénivel közösen sikerült olyan szintre felzárkóztatni, hogy elkezdheti a második osztályt.

Minőségi időt!

"Nyáron se sajnáljuk az időt az őszinte, a szülő-gyermek bizalmi kapcsolatot kialakító, megszilárdító és elmélyítő beszélgetésekre!"

A tanév zárása után indul a vakáció. Az iskolapszichológus szerint egy tartalmasan eltöltött nyári szünet alkalmas lehet arra, hogy valamilyen mértékben rehabilitálja a gyerekeket a járvány után, oldódjanak a pszichés és a tanulási problémák. A táborokban például nagyon jól lehet töltődni a kreatív tevékenységekkel, a kirándulásokkal, olyan dolgokkal, amelyekkel nem biztos, hogy év közben is van lehetőség foglalatoskodni.

– Sok időt kellene állatok között, akár házikedvencünkkel, a természetben tölteni! Emellett nyáron se sajnáljuk az időt az őszinte, a szülő-gyermek bizalmi kapcsolatot kialakító, megszilárdító és elmélyítő beszélgetésekre! – ajánlja Léman Szilvia.

Együtt megoldjuk!

A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya szintén a beszélgetés, a biztonság, a türelem és a szeretet fontosságát hangsúlyozza, hogy a bizonyítványosztás után egyetlen gyermek se kóboroljon elveszve, tartva a szülői felelősségre vonástól, dorgálástól, a családi perpatvartól az érdemjegyek miatt. Javasolják, hogy a családok teremtsenek lehetőséget kigondolni és átbeszélni az egy-egy érdemjegy kijavítására vonatkozó feladatokat, gyakorlást, szülői segítséget. Ez hozzájárulhat a félelem és az elkeseredettség oldásához, azt üzeni: "Együtt megoldjuk, hisz nem vagy egyedül!"

Ha gyermekük mégis elszökik, eltűnik, rendkívül fontos, hogy mihamarabbi megtalálása érdekében, haladéktalanul értesítsék a rendőrséget az ismert 112 segélyhívó telefonszámon.

A cikk forrása: csalad.hu

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás