Legyen minden nap gyereknap!
Furcsának találják sokan, hogy egy bizonyos napon kiemelten kell odafigyelni valamire, amit jó lenne az év összes napján értékelni. Anyák napja, Pedagógus nap és ide sorolható a Gyerek nap is. Talán a többi nap nem kell odafigyelni a gyerekekre, hálát adni a pedagógusoknak, köszönetet mondani az édesanyáknak? – Deliága Éva gyermekpszichológus írása.
Gyereknap mégis jó alkalmat biztosít arra, hogy eltöprengjünk: hogy van a gyerek? Hogy érzi magát, túlmenve a hétköznapi „Hogy vagy?”-szinten? Boldog? A helyén van? Vannak sikerelményei? Jól érzi magát a közösségben? Jó véleménnyel van saját magáról? Van önbizalma? A család szeretett, megbecsült tagjának érzi magát? Teljesülnek vágyai? Kielégülnek fizikai és érzelmi szükségletei? Nem csak gyereknapkor, az év össze napján?
Ha megállnak egy pillanatra, felfigyelhetnek az intő jelekre:
Nem mesél az óvodáról, iskoláról
Ez még nem jelent feltétlenül problémát. Sok kisgyerek képtelen arról beszámolni, hogy mi volt az aznapi ebéd, vagy nem tudja részeletesen elmesélni a napját. Ebből még nem következik, hogy nem szeret az intézményébe járni, vagy hogy ott rosszul érezné magát. A rendszeres érdeklődéssel segíthet neki abban, hogy idővel egyre jobban tudjon majd beszámolni az őt ért élményekről. Ne általánosságban kérdezzen: „Mi volt a suliban?”, hanem igyekezzen konkrétumokra rákérdezni, pl.: „Ma volt Barnabás suliban?”, „Judit néni adott matekból házit?” „Ma is játszottál az autópályával?” „Voltatok kint az udvaron?” „Mi volt ma a legérdekesebb a suliban?” – Így sokkal nagyobb eséllyel kap választ, hiszen erre könnyebb is visszaemlékezni, mint az egész napra.
Ha azonban a gyermek panaszkodik arra, hogy bántják kortársai, vagy reggelente húzódozva, sírva megy oviba vagy iskolába, akkor már gyanakodhatnak. Még nem illeszkedett be talán? Kiabálós, túl szigorú a pedagógus? Valaki szekálja? Ki kell deríteniük az okot. A gyermek számára máris segítség, ha azt érzi, nincs egyedül a problémájával, a szülőben támaszra lel.
Ha egy gyermek nem érzi jól magát, annak számtalan jelét adja: sokszor sír, elmeséli, hogy baj érte, rosszul alszik, étvágytalanná válik.
Figyeljék szülőként érzékenyen ezeket a jelzéseket, és az okok kiderítése után tegyenek róla, hogy hatékonyan segítsenek gyermekükön. Ne feledjék, a legtöbb helyzetben egy kisgyermek kiszolgáltatott, szüksége van a felnőtt problémamegoldására, hiszen ő még nem tud egyedül kezelni minden konfliktust.
Boldog, kiegyensúlyozott gyermek. Ez minden szülő vágya
Mi jelzi azt, ha jól van egy gyerek?
Felszabadult, egyedi, kicsit szemtelen, kicsit akaratos, de semmi kezelhetetlen. Apró szeretet megnyilvánulások: mondja, hogy szereti a szülőt, testvéreit, jön, bújik, ölel, a maga módján kifejezi, hogy elégedett, habitustól függően gyakran, vagy ritkábban. Hallgasson szülői intuíciójára, érezni fogja, ha gyermeke jól van a bőrében!
Szülőként ön tehet azért, hogy a neki járó szeretet, törődést, odafigyelést megkapja gyermeke. Hétköznap kevesebb idő jut a minőségi együtt töltött időre, a kötetlen családi együttlétre, de kérdezze meg minden nap, hogy mi történt vele. Emeljék ki a jó dolgokat a napból. Hétvégén töltsenek időt együtt, gyermekközpontú módon is!
A gyerekek ugyanis nem élvezi k a hétvégi bevásárlást, főzést, takarítást, sem a leckeírást vagy más kötelező dolgot.
Jusson idő játszani a szabadban, mozogni, együttes családi élményt szerezni.
Hogy erre a zsúfolt gyermeknapi rendezvények lennének a legjobbak? Ízlés kérdése. Minden szülőnek saját magának kell megválaszolni az írás elején feltett kérdéseket, hogy nyugodt lehessen: a körülményekhez képest, ő – nem csak gyermeknapon – boldog, stabil, kiegyensúlyozott gyermekkort tud biztosítani csemetéjének.