EZÉRT FONTOS, HOGY MÁR ÓVODÁSKORBAN SOKAT OLVASSUNK A GYEREKNEK
Azok a gyerekek, akik időben találkoznak könyvekkel, akár csak úgy, hogy a képeket nézegetik, akár úgy, hogy mesét hallgatnak, szívesebben olvasnak majd, és ez az iskolai teljesítményükön is meglátszik később. Akiknél gyermekkorban kimaradnak a könyvek, nagyobb valószínűséggel kapnak már az első iskolai időszakban rossz visszajelzéseket, így kevésbé lesznek motiváltak. Na de mit tehetünk értük akkor, amikor még egészen kicsik?
„Mert mindenkinek, akinek van, adatik, és bővelkedni fog; attól pedig, akinek nincs, még az is elvétetik, amije van” – áll Máté evangéliumában. És hogy hogyan kapcsolódik mindez a gyerekek lelkéhez és fejlődéséhez? A Medium erről szóló cikkéből kiderül: egyes tanulmányok szerint gyerekeink számára elengedhetetlen az olvasási készségek mielőbbi elsajátítása és fejlesztése. És ez most nem a megszokott jó tanács a témában, ami arról szól, hogy mennyivel szebben beszél majd a kicsi, mennyivel jobb szókincse lesz később, hanem valami olyasmi, aminek elmulasztása akár egy negatív spirálba is ránthatja azokat, akiknek a legjobbat szeretnénk.
Az olvasás, főképp az időben elkezdett könyvlapozgatás kimaradása egész életen át tartó következményekkel járhat, ugyanis okozhatja később a tanulmányi eredmények romlását is, miközben a jó olvasók számtalan előnyt élveznek. Így kapcsolódik az egész Máté evangéliumához: hiszen végül sokkal jobban járnak azok, akik belevágnak, míg egyre nehezebb lesz a helyzete mindenkinek, aki nem szerette meg már óvodás korában a könyveket.
A „Máté-effektus” kifejezés Richard K. Merton és Harriet Zuckerman szociológusok nevéhez fűződik, akik azt vallják: a szakadék idővel csak egyre nagyobb lesz az olvasó és nem olvasó diákok teljesítménye között.
A cikk teljes egészében a divany.hu oldalán olvasható.