Egy budapesti informatikatanár tételesen összeszedte, mitől aggályos az érettségi jelenlegi lebonyolítási terve
Egy budapesti informatikatanár rendkívül részletesen szedte össze azokat a kérdéseket, amitől számára eléggé aggályos az érettségi jelenlegi lebonyolításának tervezete. A Facebookon fogalmazta meg kérdéseit, nem is keveset gyűjtött össze. - írja a Szeretlekmagyarország.
Mi is írtunk róla, hogy több tanár szerint is aggályos az érettségi vizsgák eredeti, május 4-i időpontban való megkezdése.
Egy budapesti informatikatanár vállalkozott arra, hogy - mint fogalmazott - aludva rá egyet, összeszedjen minden fontos kérdést, ami az érettségi tegnap bejelentett lebonyolításával kapcsolatban eszébe jutott. Fenntartva, hogy a vizsgák ilyen formában való lebonyolítását ebben a helyzetben ő is teljesen elhibázottnak tartja.
Engedélyével az alábbiakban kérdéseit változtatás nélkül közöljük. (Ezek közül néhányra Maruzsa Zoltán pénteki sajtótájékoztatóján érkezett némi információ, de a legtöbbet az államtitkár nem érintette.)
- A döntéshozók tényleg úgy gondolják, hogy a mai naptól számítva 5 hét múlva véget érő érettségi egészségügyi szempontból biztonsággal lebonyolítható a vírus ilyen ütemű, vagy gyorsuló terjedése mellett?
- Tényleg úgy gondolják, hogy elég két héttel az érettségi kezdete előtt egy ilyen döntést meghozni?
- Tényleg úgy gondolják, hogy amikor már hetek óta megy a #maradjotthon, akkor ez felelős döntés volt?
- Lesz-e olyan pontja a vírus terjedésének, amikor leállítják az érettségi lebonyolítását?
- Van-e ilyen esetre alternatíva?
- Tényleg úgy gondolják, hogy ha önöknek egy hónapig tartott ezt a döntést meghozni, akkor az iskolák majd egy hét alatt mindent megszerveznek utána?
- Tényleg úgy gondolják, hogy semmilyen kockázatot nem jelent a családokra 80 ezer érettségiző 3 hétig tartó vizsgázása?
- Tényleg úgy gondolják, hogy elég védekezés, ha 3-4-5 órára egy légtérbe zárt vizsgázók és tanárok 1,5 méter távolságra vannak egymástól?
- Tényleg úgy gondolják hogy megoldás, ha azt mondják, hogy aki nem akar annak nem kell érettségiznie?
- Tényleg úgy gondolják, hogy az idős nagyszüleivel élő, de felvételizni kívánó diák nem fog elmenni az érettségire?
- Tényleg úgy gondolják, hogy a tünetmentes vírushordozók simán engedhetők érettségire? Vagy szűrővizsgálatokat csinálnak minden érettségiző diáknál és velük kapcsolatba kerülő tanárnál, iskolai személyzetnél? [Maruzsa Zoltán tájékoztatása szerint nem lesznek tömeges szűrések az érettségin. A betegséget érző diákokat arra kérte, hogy lehetőleg maradjanak otthon, és halasszák későbbre a vizsgát, a tünetmentes potenciális vírushordozókról nem szólt külön - SZMO]
- Tényleg úgy gondolják, hogy minden probléma megoldását átháríthatják az iskolákra azzal, hogy kijelentik meg kell tartani az írásbeli érettségit?
- Hogy gondolták kivitelezni, hogy a vizsgát egyszerre kezdő és egyszerre végző 100-150 diák folyamatosan kellő távolságra legyen egymástól? [Maruzsa Zoltán bejelentése szerint rendőrök fognak vigyázni az iskoláknál arra, hogy a diákok ne csoportosulhassanak. Arra külön nem tért ki, hogy erre az ország összes középiskolája előtt lesz-e lehetőség - SZMO]
- Hogy gondolták az iskolák fertőtlenítését vizsgák előtt és után, mikor sok helyen még takarító sincs elég.
- Hogy gondolták az asztmás, vagy más, fokozottan veszélyeztetett diák érettségiztetését? Gondolom nem engedhetőek be egy légtérbe a többi diákkal.
- Hogy gondolták az emelt szintű vizsgát tevő diákok személyazonosságának ellenőrzését a vizsgák kezdetén? Másfél méter távolságról bemutatják a személyi igazolványukat?
- Tényleg nem lehet további engedményeket bevezetni az érettségiben? Elég annyi, hogy nem tartunk szóbelit és nem engedjük az előrehozott érettségit?
- Tényleg nem lehet legalább a továbbtanulni nem szándékozó diákoknak érettségi jegyet adni a négy éves tanulmányi eredményeik alapján? Miért kell őket is berendelni érettségizni?
- Tényleg nem lehet OKTV-n eredményt elért tanulóknak jegyet és felvételi százalékot adni az adott tantárgyból?
- Tényleg nem lehet a nyelvvizsgával rendelkezőknek a nyelvvizsga eredményük alapján érettségi osztályzatot és felvételi százalékot megajánlani?
- Tényleg nem lehet az ECDL vizsgával rendelkezőknek érettségi jegyet megajánlani informatikából?
- Régóta bírálják a vizsgarendszert, amikor is egy adott időpontban kell jól teljesíteni ahhoz, hogy utána életet meghatározó döntéseket hozzunk ebből az eredményből. Tényleg nem lehet ebben a helyzetben olyan felvételi pontszámítást kitalálni, ahol ne a felfokozott állapotban megírt érettségi eredmény döntsön a felvételiről, hanem az elmúlt négy (esetleg nyolc) év munkája?
- Tényleg nem lehet az emelt szintű érettségiket nem a hagyományos módon lebonyolítani? Biztos hogy jó ötlet a különböző iskolákból érkező vizsgázókat egy helyre összeterelni?
- Tényleg jó ötlet, ha például hétfőn 100-150 diák magyarból érettségizik a saját iskolájában, majd kedden elmegy emelt matematika érettségit tenni egy másik iskolába, másik 100-150 tanuló közé, hogy aztán szerdán ismét a saját iskolájában érettségizzen történelemből, majd csütörtökön egy harmadik iskolában emelt angolból?
- Hogy gondolják a speciális tantárgyak érettségijét?
- Testnevelésből minden vizsgázó után fertőtlenítik a tornaszereket?
- Kinyitják a bezárt uszodákat és sporttelepeket?
- Informatikából hogy gondolják 80-100 diáknak egy iskolán belül a megfelelő számú teremben biztosítani a számítógépeket?
- Mi a helyzet a nyelvi érettségikkel? Kaphat érettségi jegyet egy igen fontos vizsgarész nélkül is? [Maruzsa Zoltán tájékoztatása szerint igen - SZMO]
- Miért nem lehet digitálisan lebonyolítani a vizsgákat? A világban számos példa van erre.
- A sok 100 millió forinttal támogatott digitális tartalomfejlesztés miért nem tudott ebben sem eredményt felmutatni? Miért nincs legalább egy javaslat, vagy ajánlás digitális, online érettségi lebonyolítására?
- Hogy gondolják a vizsgák tanári felügyeletét? A nyugdíjas vagy ahhoz közeli életkorú tanárnak is kell felügyelnie?
- Az idős szüleivel együtt élő tanár is berendelhető érettségi felügyeletre? [Maruzsa Zoltán ezekre a kérdésekre konkrétan nem tért ki, de úgy fogalmazott, hogy 6000-6500 felügyelőtanárra lesz szükség. Szerinte ez a szám megoldható.]
- Kitől kell a megfelelő védőeszközöket kérni?
- Ha a tanár egy kicsit is köhög, akkor berendelhető-e felügyelni?
Első nekifutásra ennyi jutott eszembe. Biztos van még sok más égető kérdés ezeken kívül is, de már ez is elég sok ahhoz, hogy lássuk ez a döntés így nem jó!
A végére maradt azért még két kérdésem:
- Tényleg átgondolták a fentieket, mielőtt döntést hoztak?
- Győrfi Pál mit szólt a döntéshez? (Tényleg érdekel)
A cikk forrása: szeretlekmagyarorszag.hu