Ahol játék a tanulás! - Kozsán TehetségMűhely
No, de melyik diák hiszi ezt el? Aki részt vett már tanulási önismeret fejlesztését célzó tréningen. Ez meg miben segít? „Mi is megtanultunk valahogy tanulni”-mondják gyakorta a szülők. A hangsúly a „valahogy” kifejezésre kerül.
Sajnos nem magától értetődő, hogy egy kisgyerek az iskolás évei megkezdésekor azonnal birtokolja a tanuláshoz szükséges képességeket – de problémák akár később is kialakulhatnak. A megfelelő tanulási önismeret tréningről Kozsánné Tóth Marianna magyar nyelv és irodalom tanárral, tehetségfejlesztő- és mentortanárral beszélgettünk, aki nemcsak kiscsoportos foglalkozásokat tart, hanem egy teljes önfejlesztő és önismereti munkafüzet-sorozatot is megalkotott e témában. Éppen a legszükségesebb időben, a pandémia kezdetén jelent meg a Móra EDU gondozásában a Játékos lépőkövek fejlesztő-csomag, amivel segítő kezet nyújtott a szerző az elakadóknak és a tehetséges diákoknak a szervezésben, tervezésben. Feladataival stratégiát épít, taktikai lépésekkel ismertet meg a „tanulás útvesztőjében”, ezzel együtt gyorsítja a munkafolyamatokat, a tanulási hatékonyságot emeli minden együttműködő tanuló életében.
Kezdetben alsóból felsőbe lépő kisiskolásoknak segített. Intézményi szinten közel 1500 főnek, majd felsősöknek felvételi előtt, és kisebb csoportokban, egyéni fejlesztésben érettségi előtt állóknak. Ma már gimnazistáknak is tart ilyen témában órákat, egyetemen szemináriumokat és tanártovábbképzést is tehetségfejlesztés és hátránykompenzáció témában e területről. 4 év alatt az ország számos intézménye kereste meg a lehetőséget arra, hogy iskolai keretek közé illessze a gyerekek támogatását. A munkafüzet pedig felkerült az alternatív tankönyvek alternatív tankönyvek oldalára. (TANOSZ)
A csomag sajátja, hogy a tehetséges, élenjáró gyerekek munkáját éppúgy támogatja, mint a lassabban haladók, diszlexiával, ADHD-val küzdők fejlesztését. Szaktanárok és tehetségfejlesztő tanárok, szülők és nagyszülők egyaránt használhatják, mert a feladatok leírása jól követhető, a haladás üteme egyénített, színkóddal differenciált, életkorra és fejlettségi szintre bontott. Online feladatokkal támogatott, azaz rendkívül izgalmas játékokra hív, és a labirintus-módszer segítségével mindenki maga választhat a feladatok sorrendisége kapcsán is.
Ha jól értem, akkor nem mindegy, hogy tanulásmódszertan vagy tanulási önismeret?
A tanulásmódszertan összetett fogalmi tartalommal bíró kifejezés. Az e témában írt gyűjtemények a tanulási módszerek széles tárházát mutatják be, és a pedagógusok szakmai munkájának támogatására készültek. Ezek célja, hogy a diákokat segíteni tudják a szakórákon az eredményes tanulási folyamatok megvalósulása érdekében.
2014-től foglalkozom tehetségfejlesztő tanárként ezzel a területtel és úgy láttam, ennél sokkal több, bővített fejlesztési tervre van szüksége az iskolásoknak, főként az utóbbi évek helyzetére tekintettel, így a tanulásmódszertan helyett tanulási önismeretet szoktam emlegetni. A két szó együttesen már nem, vagy nem csak a gyermekkel foglalkozó felnőtt feladatát, hanem kettejük közös munkáját jelenti. Ez így már nem csak egy új „tantárgy”, hiszen ezzel segítjük őket abban, hogy jól tudjanak majd választani a már ismert módszerek közül, így formálva pozitív irányba a tanuláshoz való viszonyukat. A jó tanulási szokások felépítéséhez nemcsak annyit teszünk, hogy megvillantjuk a lehetőségét annak, hogy akár ő is hatékony lehetne, hanem támogatjuk abban, hogy játékosan, stresszmentesen meg is tudja valósítani azokat. A tanulási önismeret tehát jóval több, mert a gyermek teljes személyisége épül általa, tanulási stratégia alakul ki a maga által választott módszerekből, így az elméleti lehetőségek szinte „életre kelnek” a közös munka során.
Miben segíthet ez a gyerekeknek, illetve hány éves kortól lehet erre szükség?
A legkisebbek 8-9 évesek a Kozsán TehetségMűhely nyári tréningjein, mert az írás és olvasás készsége nélkülözhetetlen az ismeretanyag feldolgozásában, a felső korhatár 16-18 év. Ha a tanulási önismeret útján indulunk el, akkor lépésenként haladva megismeri a gyerek önmagát, saját tanulási szokásait, képességeit, erősségeit és fejlesztendő területeit. Képes lesz megtervezni a tanulással töltött idejét, napirendjét, órarendjét. Kialakul a tanuláshoz szükséges optimális körülmények megteremtésének igénye, megismeri a tudásbővítés megfelelő eszközeit, és ezután önmaga is ki tudja választani a megismert módszerek közül a számára a legmegfelelőbbet. Egy jól felépített tanulási stratégia, a számára megfelelő megoldási módok alkalmazásának természetes hozadéka lesz a tanulmányi eredmények javulása, a tanuláshoz való viszony megváltozása.
Minderről még többet:
A rajzos illusztráció: Orbán Orsolya in: Játékos lépőkövek I-III. Móra Könyvkiadó, Budapest, 2020-2021. ISBN 978 963 486 6817, ISBN 978 963 486 736 4, ISBN 978 963 486 737 1
A munkafüzetekről:
Móra Könyvkiadó: Kozsánné Tóth Marianna: Játékos lépőkövek I-III.
A szerzőről:
http://kozsantehetsegmuhely.hu/munkatarsaink/kozsanne-toth-marianna/