A háztartási tevékenységek javítják a gyermekek kognitív funkcióit!
Egy gyermek életének első éveiben igen fontos szerepe van a kognitív fejlődésnek. Találjunk ki számára különböző kreatív játékokat, de a kisebb házimunkákba, közös otthoni tevékenységekbe is bevonhatjuk. Vegyük figyelembe, hogy melyik az a házimunka, amely az életkorának megfelelően ösztönzőleg hat rá.
A szakértők szerint igen pozitív hatása van, ha a gyerekeket bevonjuk a közös házimunkába. A melbournei La Trobe Egyetemen végzett kutatásból kiderült, hogy a rendszeres háztartási tevékenységek serkentik a végrehajtó agyi funkciók fejlődését.
A háztartási tevékenységek tehát pozitívan befolyásolják:
- a memorizálást;
- az ideiglenes információk figyelésének és kezelésének képességét;
- az olyan információk kizárásának képességét, amelyek nem relevánsak egy feladatra való összpontosítás szempontjából;
- az önuralmat;
- a tervezést;
- azt, hogy a gyerek képes legyen áttérni egyik feladatról a másikra anélkül, hogy elveszítené a koncentrációs képességét.
Egy 2020-as kutatásban a tudósok 207, 5 és 13 év közötti gyermeket vizsgáltak, de a szülőket is bevonták a kutatásba. A szülőket arra kérték, hogy töltsenek ki egy kérdőívet a gyerek napi rendszerességgel végzett háztartási tevékenységeivel kapcsolatban.
A kérdőívek elemzése után kiderült, hogy a gyermek bevonása különféle háztartási munkákba, mint például az étel elkészítése magának vagy valaki másnak, pozitív hatással van a memóriára és a gondolkodási képességre.
Korábbi kutatások kimutatták, hogy a háztartási tevékenységek segítik a gyerekeket önállóbbá válni, és az elégedettségüket is növelik. Ez a tanulmány az első, amely rávilágít a kapcsolatra a gyermekek háztartási tevékenységekben való részvételére és a kognitív fejlődés közötti kapcsolatra.
“A szülőknek figyelembe kell venniük gyermekeik életkorát és képességeit, mielőtt bevonnák őket a háztartási tevékenységekbe, hogy ösztönözzék a végrehajtó funkciók fejlődését. A gyerekek, akik hozzá vannak szokva az olyan házimunkákhoz, mint például az ételek elkészítése vagy a kert gondozása, kiemelkedőbb iskolai eredményt érhetnek el, de jobb lesz a problémamegoldó képességük is” – mondta Deanna Tepper, a tanulmány egyik szerzője.
“A végrehajtói funkciók nem megfelelő fejlődése akadályokat állíthat fel az önkontroll, a tervezés, a problémamegoldó-képesség kialakulásában. Ennek pedig negatív következményei lehetnek az olvasásra vagy a matematikai készségek elsajátítására” – tette hozzá a szakember.
A cikk forrása: filantropikum.com