Szülő- és gyereknevelés

A fiatalabb gyerekek többet használják a digitális eszközöket, mint korábban bármikor

Egy tanulmány feltárja a gyerekek leggyakoribb online tevékenységeit és az ezekhez kapcsolódó veszélyeket

2020. június 17. Az Ofcom által a gyerekek médiahasználatáról készített tanulmány rámutatott, hogy a szülők egyre inkább aggódnak az internet miatt. Ugyanakkor a fiatalabb gyerekek több időt töltenek a széles körben elérhető digitális eszközökön, mint korábban bármikor.

Általában véve minél idősebbek a gyerekek, annál gyakrabban használnak médiaeszközöket és szolgáltatásokat. Egyre növekvő tendencia, hogy A 12–15 évesek csoportja tölti a leghosszabb időt online hetente. A legnépszerűbb TV-szolgáltatásokat választják, például a Netflix, a Now TV, az Amazon Prime Video vagy a YouTube videomegosztó webhely szolgáltatásait, és rendelkeznek közösségimédia-profillal. A 3–4 éves óvodások is több időt töltenek táblagépeken.

„Az internethez csatlakoztatott elektronikus eszközöket használó fiatalabb gyerekek száma gyorsan növekszik. „Ez azt jelenti, hogy többen válhatnak kibertámadások áldozatává vagy szembesülhetnek más fenyegetésekkel, például online zaklatással vagy sértő tartalommal. Ezért a szülőknek jobban meg kell ismerniük gyermekeik online tevékenységét, és a lehető legkorábban el kell kezdeniük gyermekeik oktatását ezen a téren” – mondta Daniel Markuson, a NordVPN egyik digitális adatvédelmi szakértője.

Az előző évhez képest a vloggerek által készített tartalom minden eddiginél népszerűbb volt a 3–15 éves gyerekek körében. Az ilyen jellegű tartalmat kreatív inspirációnak is tekintették. Az interjúalanyok közül sokan feltöltenek tartalmat a YouTube-ra és a Musical.ly-re, és gyakran utánoznak más népszerű YouTube-ereket. Ezenkívül a vloggerek növekvő népszerűsége lehet felelős az egyre növekvő nyomásért az online pénzköltéssel kapcsolatban. Bár a gyerekek megértik, hogy kedvenc YouTube-ereiknek fizetnek a termékek népszerűsítéséért, ez nem akadályozza meg őket abban, hogy megvásárolják a reklámozott dolgokat.

A legnagyobb szülői aggodalmat az okozza, hogy „a cégek információkat gyűjtenek gyermekeik online tevékenységéről.” Az év folyamán három másik probléma váltott ki nagyobb aggodalmat: a gyermekek károsítják a megítélésüket; a gyermekekre gyakorolt nyomás az online pénzköltéssel kapcsolatban; valamint annak a lehetősége, hogy a gyermeket az interneten radikalizálják.

A növekvő aggodalmak ellenére a szülők időnként kisebb valószínűséggel korlátozzák gyermekeik tevékenységeit. 2017-tel ellentétben, 2018-ban a 12–15 éves gyermekek esetében kisebb volt a valószínűsége, hogy a gyermekek azt állítsák, hogy kaptak információt vagy tanácsokat szüleiktől vagy gondviselőiktől. Néhány szülő úgy gondolta, hogy gyermekeik a józan eszükre támaszkodnak, amikor online interakciót folytatnak. Mások úgy vélték, hogy a biztonságos internethasználatot már tanítják az iskolákban.

A NordVPN azt ajánlja, hogy a szülők beszélgessenek többet gyermekeikkel a digitális világ veszélyeiről. „A kiberbiztonsági oktatást korán el kell kezdeni, amikor a gondviselőnek még tekintélye van a gyermekek előtt. Bizonyos online tevékenységek korlátozása gyakran nem a legjobb választás. Ehelyett meg kell próbálnunk elmagyarázni gyermekeiknek a digitális hírnév, a tényellenőrzés, az online etikett és a biztonság fontosságát, valamint az online hirdetések működését. Nyitottsággal és támogató hozzáállással el lehet elnyeri a gyermek bizalmát. A legfontosabb, hogy a szülőknek vagy gondviselőknek a lehető legjobb példát kell mutatniuk” – magyarázza Daniel Markuson.

 

A „Gyerekek és szülők: A médiahasználatról és a médiával kapcsolatos hozzáállásról szóló 2018-as jelentés” 2019. februárjában jelent meg.

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás