20 játékos fejlesztő gyakorlat kisgyerekeknek - tanulási zavarok megelőzésére, kezelésére
A cikkünkben listázott játékos gyakorlatokkal sokkal hatékonyabban megelőzhetők és kezelhetők a specifikus tanulási zavarok kisgyerekek esetén, mint néhány évvel később bármilyen terápiával.
Dr. Gyarmathy Éva „Bukfenc“ elnevezésű tréning anyaga tanítási segédanyagként szolgál. Nem kész programot nyújt, hisz minden gyerek más, és megismerve az adott gyerek képességeit, személyre szabott vagy csoportos fejlesztésben a legmegfelelőbb feladatokkal kell a fejlődését megsegíteni - hívja fel a figyelmet a Prima díjas klinikai és nevelés-lélektani szakpszichológus, a magyarországi Diszlexia Központ és az SNI Tehetségeket Segítő Tanácsának megalapítója.
Mi az a tetséma?
- A környezetben való tájékozódáshoz az első kiinduló pont saját testünk, és minden tevékenységünk feltételezi, hogy egyes testrészeinknek urai vagyunk, mozdulatainkat irányítani tudjuk - mondja dr. Gyarmathy Éva.
Csecsemőkortól kezdve fokozatosan ismeri meg az ember a testét, a lehetőségeket, amelyekkel rendelkezik. Amennyiben ez a folyamat akadályba ütközik, komoly zavart szenvedhet a mozgáskoordináció és az észlelés. Sok gyerek szenved kisebb-nagyobb testsémazavarban. Nekik arra van szükségük, hogy tudatosítsák testrészeiket, élményeket szerezzenek a saját testükkel kapcsolatban
- hívja fel a figyelmet a szakember.
Az alábbiakban dr. Gyarmathy Éva szakértőnk eredeti cikkéből szemezgettünk gyakorlatokat. Még több játékot az eredeti írásban találtok.
1# Mozgasd a karokat
A gyerekeknek egy vagy két kézzel, csukott vagy nyitott szemmel kell különböző mozgásokat végezni - inteni, hívni, bokszolni, mosni, keverni, gyűrni, stb. Biztassuk saját ötletekre őket! Különböztessék meg mikor mozgatják a kezüket, a karjukat vagy egyszerre az egészet.
2# Álldogálj úgy, mint egy különc
Egymás mellett a láb, utána variációk - terpesz, lábujjhegy, keresztezés, stb. Csukott szemmel is csinálják, majd nevezzék is meg az egyes helyzeteket.
3# Hogyan lépkednél a Marson?
Elképzelünk egy világot, amelyben nem szabad talpon járni. A gyerekek kipróbálják, hogyan járnak ott az emberek - sarkon, lábujjhegyen, külsö illetve belső lábélen. Ha már mindegyik jól megy, kiválaszthatják, ők hogyan járnának ebben a világban.
4# Tolljáték
Csukott szemű társnak egy-egy testrészét megérintik egy madártollal a gyerekek. Először mondjuk, hogy hol, utána magától csinálja, a társ mondja, hol érezte - arc, nyak, homlok, kézfej, tenyér, hüvelyk stb.
5# Furi futár játék
Kézháton, vállon, fejen, stb. tárgyakat kell szállítani - könyv, füzet, törölköző, labda, kuglibábú, babzsák stb.
6# Labdagurítás a láb körül
Terpeszállásban utasítás szerint ügyeskednek, a labda nem érhet a lábhoz - mindkét láb körül, egyik láb körül, előre-hátra, nyolcasban, stb.
7# Bábuérintős játék
Különböző testrésszel megérintenek egy kuglibábut. Lehetőleg ne döntsék el, (csukott szemmel is lehet). A jobb-bal megkülönböztetést is gyakoroljuk észrevétlenül. Pl. jobb fül, bal térd stb.
EZ IS ÉRDEKELHET: Hamarosan itt az ország legnagyobb családi rendezvénye!
8# Legyél most pókember
Négykézláb járás és pókjárás: hát alul vagy felül, tárgyakat egyensúlyoznak.
9# Tanítsd a kiskutyádat
A gyerekek állva megtanulják “hogyan megy a jó kutyus”. Amikor a jobb kezüket emelik, akkor azzal együtt a bal lábukat, majd a bal kezükkel a jobb lábuk mozdul együtt. Ha állva megy, négykézláb is megpróbálhatják a következő alkalommal. Végül négykézláb vagy térden mászva váltott járásban közlekednek a kutyusok.
10# Indiántánc a tábortűz körül
Szintén a keresztcsatornák fejlesztését célozza. Mint a “jó kutyusok”, ellen oldali kezüket emelik, amikor elugranak egy lábról (indiánszökdelés). Körbeugrálnak valamit vagy valakit, amit vagy akit tűznek neveznek ki. Többszöri irányváltoztatással nehezíthető a feladat.
11# Kígyójáték
A hasnak nem szabad a földről elemelkedni, így kerülgetnek akadályokat - székek, asztalok, zsámolyok.
12# Létrán lépegetés
Lefektetett létra fokai között, majd fokain mennek - előre, hátra, kettesével lépve, futva, valamint cipelve vagy egyensúlyozva.
13# Mágneses testrészek
A gyerekek szabadon sétálnak, futnak. Hirtelen egy megnevezett testrészük mágnesessé válik, a talaj magához vonzza. Lehet kódolni is számokkal, színekkel, betűkkel, pl. 1-fej, 2-térd stb. Lehet a csoport egyik felének más jelentésű kódja, pl. 3-has a lányoknak, hát a fiúknak stb.
14# Legyél titkos ügynök
Minden testrésszel egy mozgás játék: Megnevezett mozgásokat végzik a gyerekek, amit lehet kódolni, pl. lábkeresztezés-A, karemelés-B, törzsdöntés-C stb.
15# Fura alakok
A csoportvezető rámutat egy testrészre, de rosszul nevezi meg, a csoport a megnevezett testrészét mutatja, és a mutatottat nevezi meg. Pl. „Ez a szájam“, és a térdére mutat, a gyerekek a szájukra mutatnak, és azt mondják: "ez a mi térdünk“ gúnyosan.
16# Könnyedén, mint egy kötéltáncos
A földre lefektetett kötél felett kell különböző féleképpen menni - lábak egyik, kezek másik oldalon, jobb láb és bal kéz az egyik, bal láb és jobb kéz a másik oldalon stb. Egymást lehetutánozni, lehet csukott szemmel csinálni.
17# Vonulunk, mint az állatok
A gyerekek utánozzák az állatok mozgását, mondják is ki, a mozgásnak megfelelő kifejezést – oson mint a macska, kígyózik, melyik állat szokott vágtázni?, surran, cammog stb. Az állatok hangját is szokták utánozni, bátorítsuk őket saját ötletekre!
EZ IS ÉRDEKELHET: Hamarosan itt az ország legnagyobb családi rendezvénye!
18# Pálcalépcső
Pálcákból, botokból lépcsőt készítünk. Egymástól egyforma távol, párhuzamosan fektetve őket. A gyerekeknek közöttük kell lépegetni, ereszkedni, mint lefelé mennének, emelkedni, mintha felfelé.
19# Vándorló hidak
Padra teszik a lábukat, a földre a kezüket, így mennek végig - has alul, hát alul. Lehet jobb kéz, jobb láb a padon, bal kéz, bal láb a földön, majd fordítva.
20# "Fácska vándorolj!"
Karikákat teszünk le, vagy rajzolunk a padlóra, eggyel kevesebbet, mint ahány gyerek van. Mindenki beáll egy karikába, akinek nem jutott, az útnak indítja a fákat a fenti mondattal, és azt is megmondja, hogyan kell menni - guggolva, bal lábon, keresztezett lábbal stb.,közben ő is elindul, és szerez magának helyet. Akinek nem jutott hely, az indítja a fákat.
A cikk folytatásáért kattints ide, ahol megtalálod még ezeket a fejlesztő játékokat is:
- Hát a háthoz
- Tárgyátadós
- Ki a a főnök?
- Cicahát-kutyahát
- Lazítás-feszítés
- Csavarülés
- Igazi ember
- Gyufaszálfigurák
- "Ez elment vadászni"
- Így táncol a kezem
A gyakorlatokat dr. Gyarmathy Éva állította össze. A Bukfenc elnevezésű gyakorlatgyűjteménye hasznos szakanyag mindazon szakemberek, fejlesztő pedagógusok, logopédusok, pedagógusok, pszichológusok valamint szülők számára, akik a specifikus tanulási zavarok kialakulásának megelőzésében szeretnének eredményeket elérni, illetve az éppen kialakuló problémákat még idejében kezelni.
Fotó: Getty Images