A csoport és a konfliktus-megelőzés
Tíz módszer a problémák megelőzésére a csoportokban
Korábban már írtam arról, hogyan lesz az egyes emberekből közös értékek és normák alapján működő csoport, és mennyire fontos szakemberként - pedagógusként, pszichológusként, szociális munkásként stb. -, hogy a gyerekek közösségéről mint csoportról gondolkodjunk. Nem árt azonban azt is tudni, mennyit segíthet nekünk a csoport a konfliktushelyzetek megelőzésében vagy kezelésében. Hogy hogyan? Erről olvashatnak ebben a cikkben.
Ha tudatosan igyekeztünk és dolgoztunk azon, hogy legyen egy csoportunk, akkor már probléma felmerülése esetén is támaszkodhatunk rájuk. A jól működő csoport sokat segíthet abban, hogy a konfliktusokat képesek legyünk megelőzni vagy megfelelően tudjuk kezelni. Az alábbiakban ezzel kapcsolatos módszereket mutatunk be.

- Bármely tevékenységnek, amibe egy csoport belekezd, három szakasza van: tervezés, kivitelezés, értékelés.
A tervezés során megfogalmazzuk az elvárásokat; minden csoporttag tudni fogja a tevékenység kivitelezésének tervét és az elfogadható viselkedési normákat. A csoporttagoknak meg kell ismerniük a határidőket, az egyénre szabott feladatokat és a célokat.
A kivitelezés valójában a terv megvalósítását jelenti; ez lenne a cselekvés szakasza. Természetesen a menet közben felmerülő problémákat oldjuk meg, de ne feledjük, hogy a cél a tevékenység sikeres befejezése. Ilyenkor nem éppen célravezető, ha egyes gyerekeknél leragadunk, mert az hátráltathatja a munkát.
Az értékelés mindig egyfajta reflexió. Az ünneplés kötelező elem, a dicséret az egész csoportnak kijár. Segít továbbá abban is, hogy a jövőben hogyan kerüljük el a felmerült nehézségeket.
- A tevékenység kivitelezése során fontos a következetesség és az állandóság.
A tevékenységeket mindig az elvárásoknak megfelelően kell végrehajtani – amelyeket a kezdeti tervben megfogalmaztunk –, ezért a csoportot figyelmeztetni tudjuk vállalásaira.
A következetlenség ellenállást szül, ezért bármennyire is nehéz, a következetességre kell törekednünk. Ez különösen akkor jelent kihívást, ha több szakember vezeti a csoportot.
Fontos, hogy a magunk által felállított elvárásoknak mi magunk is megfeleljünk, mert ha nem, akkor megerősítjük azokat a nem megfelelő magatartásformákat, amiket meg akarunk változtatni.
- A tevékenységeket csoportosan kell megtervezni, és csoportban is kell megvalósítani.
Sokszor esünk abba a hibába, hogy nem vonjuk be a gyerekeket a tervezésbe, nem kérjük ki a véleményüket, mert ez időigényes, aztán csodálkozunk, miért vernek szét egy kétnapos kirándulást. A kezdeti befektetett plusz energiák később megtérülnek. Ne feledjük: „Egységben az erő!”
- Minden csoport környezetét tisztán, rendben kell tartani.
A „problémás” gyerekek gondolkodására erősen hatnak a szimbólumok: a környezetet sokszor szimbólumokban értelmezik. Így a rendetlenség a bennük lévő zűrzavar kifejezése, a rend pedig a zűrzavarból való kilépést jelképezi.
Nem beszélve arról, hogy egy óra eleji sepregetés például megmozgatja az egyébként nyughatatlan gyermeket, és máris jobban tud majd figyelni.
- A napi rutin betartása fontos.
Ha egy gyermek tudja, mi vár rá, az biztonságot nyújt számára. Ha pedig nem tudja, az bizonytalanságot. Éppen ezért a felnőttnek és a gyereknek is az az érdeke, hogy legyen egy rendszer, ami kiszámítható.
- Minden nap fontos a „kézzelfogható” siker.
A gyerekek bizalmatlanok és kevésbé motiválhatók azzal szemben, amit nem látnak, ezért érdemes úgy alakítani a napjukat, hogy legyen valami, amit megtapasztalhatnak, megfoghatnak, hazavihetnek. Kapjanak a munkájukról közvetlen visszajelzést.
- A pedagógusnak minden esetben meg kell őriznie a tekintélyét.
Természetesen nem gondolom azt, hogy a pedagógus nem erre törekszik, de fontos, hogy a tekintély fenntartásának feladatát tudatosítsuk magunkban. Mert ha ez elvész, a konfliktushelyzetet nem leszünk képesek a kezünkben tartani.
- Minden percet be kell osztani!
A gyerekek sikeresebbek, amikor van elfoglaltságuk, és ott van mellettük egy felnőtt, aki szintén részt vesz a tevékenységben. Ez is egy olyan pont, amit sok szakember nehezen tesz meg, mert egész nap a gyerekekre vigyáz, legalább a szabadidőben hadd tegyen azt, amit szeretne. Hadd igyon meg nyugodtan egy kávét, hadd beszélgessen a kollégájával, hadd telefonáljon haza a családjának.
Mégis szem előtt kell tartanunk, hogy a „problémás” gyerekek nem tudják felelősséggel beosztani a szabadidejük, ezért pontosan meg kell tervezni azt, és segíteni kell neki abban, hogy hasznosan is töltse el a felnőtt jelenlétében.
- A problémamegoldás a csoport feladata.
A problémamegoldás egyértelműen a csoport feladata és felelőssége. A nehézségekkel a saját erejükből kell megküzdeniük. Így nekünk, felnőtteknek sem kell egyedül megvívnunk a harcot egyes gyerekekkel, hanem bátran támaszkodhatunk azokra a csoporttagokra, akiket megtanítottunk konfliktust kezelni csoportos szinten.
- A probléma-megoldási folyamat igazodik az előzetesen megismert protokollhoz.
Itt arra gondolok, hogy amennyiben mi felnőttként kialakítottunk egy konfliktuskezelési gyakorlatot, és azt a csoporttagok jól ismerik, mert már sokat gyakorolták, akkor célravezető mindig ennek mentén haladni előre a probléma-megoldási folyamatban.
A fenti felsorolás csak egy összefoglalója annak, amit szakemberként egyébként is alkalmazunk munkánk során - sokszor puszta rutinból. Ugyanakkor fontosnak tartom, hogy tudatosan tekintsünk a csoportfolyamatokra és tudatosan használjunk egy módszert - vagy többet - , hiszen ez nemcsak nekünk, de a gyerekeknek is hasznára válik.
2011. április 13.Peer Krisztina

SNI, ADHD, autizmus, Asperger – szindrómák, zavarok, nehézségek. Szakcikkeink segíthetnek az eligazodásban, hogy minél több, naprakész információ álljon a szülők, pedagógusok rendelkezésére.

Hogyan barátkoznak a bölcsis, ovis, kisiskolás gyerekek? Mit kell tudni a gyerekbarátságokról? Hogyan tudunk a visszahúzódó gyerekeknek a barátkozásban segíteni? Ötletek szülőknek.

A bizalmat, kötődést már babakortól kezdődően építgetjük ki a gyermekünkkel, ami annyit tesz, hogy a gyermekünk tisztában van azzal, hogy szeretjük őt, bármi is történik, bármit is tesz - és ezzel stabil érzelmi alapokkal indítjuk őt el az életben.

Ahány gyerek, annyiféle rajz. Ám van néhány ábrázolási forma és mód, ami bizonyos gyermektípusokra jellemző, jelentéssel bírnak a használt színek, az ábrázolás módja, az alakok elrendezése és maga a témaválasztás is. A pszichológusok régóta “olvassák” a gyerekrajzokat, de jó, ha a szülők is ismerik az alapokat.

Bűbájos tavaszi mondókákat gyűjtöttünk egy csokorba, ezúttal kifejezetten olyanokat, amelyek csupán négy rövidke sorból állnak. Rövidségük, tömörségük miatt könnyen megtaníthatók a legkisebbeknek is. A lényeg, hogy amíg ezeket a rigmusokat ismételgeted, közben tapsoljatok, grimaszoljatok, mozogjatok, és legfőképpen kacagjatok jó nagyokat.

Mikor kezd el járni a baba? Mikor kezd el rajzolni a baba, kisgyerek? Mikor tanul meg biciklizni a kisgyerek? Mit kell tudnia egy gyereknek nagycsoportos óvodás korára? Válaszok a cikkben.

Hogyan fejleszti észrevétlenül a futóbicikli a bölcsődés, óvodás korú gyerekeket? Hogyan függ össze a biciklizés a tanulási nehézségekkel? Mi történik az agyban tekerés, pedálozás közben? Mozgásterapeuta szakértő válaszol.

A Mátrát gazdagon átszövik a látványosabbnál látványosabb turistautak, amelyek kilátókat, várakat, vízeséseket, szurdokvölgyeket kereszteznek. Annyi a felfedeznivaló, hogy egy hosszú hétvége is kevés hozzá! A kedvenc kirándulóhelyeink közül válogattunk, amelyek mindegyike családi kirándulásra is alkalmas. (Kezdőfotó: Fotó: Oszter-Fekete Gréta)

Azt mindannyian érezzük, hogy a családi anekdoták és legendák mindannyiunk számára kiemelt jelentőséggel bírnak. Azt, hogy pontosan miért fontosak ezek az életmesék, dr. Kádár Annamária neves gyermekpszichológus, meseterapeuta magyarázza el.

Bár a hiperaktivitással többnyire csak iskoláskorban foglalkoznak először a szülők, mert a kisgyerek csak nehezen tud beilleszkedni az iskola rendjébe, a szakemberek szerint a legtöbb gyerek esetén már kétéves korban, sőt, bizonyos jelekből már csecsemőkorban is megállapítható lenne.
Kereki Judit gyógypedagógus írása a hiperaktivitás korai tüneteiről.

Minden napra egy kreatív feladat! A méltán híres, Minden napra egy mese című könyv mintájára, a Kreatív Partnerség Magyarország Program Facebook oldalán naponta kerülnek megosztásra művészek és kreatív szakemberek tanulással kapcsolatos ötletei. Miként könnyíthetjük meg a gyerekek tanulását?
Szakértőink
Máté Zita
Többnyelvűségre szakosodott kutató nyelvtanár és tanárképző
Szülőknek és pedagógusoknak segítek, hogy megfelelő támogatást tudjanak nyújtani gyermeküknek, tanítványuknak. Munkám során a gyakorlati megoldásokra fókuszálok, nem a nehézségekre vagy hiányosságokra, hanem a lehetőségekre. A tanácsadáson és workshopok tartásán kívül egy három tannyelvű iskolában tanítok, és gyermekeim 4 nyelven nőttek fel. A Többnyelvű gyerekek című könyvemben közérthetően, valódi eseteken keresztül adok tudást a többnyelvűség témájában – ezzel kapcsolatban várom kérdéseiket is.
Szalai-Lászlók Kitti
gyógypedagógus
Több mint egy évtizede dolgozom utazó gyógypedagógusként. Munkám során elsősorban olyan gyermeknek segítek, akik magatartás problémákkal, figyelemzavarral, diszlexiával és/vagy tanulási nehézségekkel küzdenek. Célom, hogy a gyermekek örömmel és sikerélménnyel tanuljanak – hiszen minden gyermek képes fejlődni, ha megtaláljuk számára a megfelelő utat.
Miben tudok segíteni:
• beszédértés és beszédészlelési nehézség
• diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia
• figyelemzavar
• mozgásfejlesztés
• hiperaktivitás
• magatartászavar
• tanulási motiváció hiánya
• stresszkezelés
• önbizalomhiány
• szülő-gyermek kapcsolati nehézségek
Rácz Mónika
Léleknevelés gyermekszakértő, szülőmentor, érzelmi intelligencia fejlesztő
Nevelés helyett növel, emel, inspirál és tanít. Óvodapedagógus, Montessori- és Kokas pedagógus, személyközpontú művészetpedagógus, a Léleknevelés gyermek- és önismereti módszer megálmodója. Pszichológiában, neurológiában, filozófiában és spritualitásban is jártas, szuperérzékeny és intuitív, erőssége a szülők támogatása a problémás helyzetekben, egyedi, személyre szabott megoldások megtalálása 0-12 éves korig. Ingyenes SNI-s e-bookját ajánljuk minden olyan tudatos szülőnek, akinek kisgyermeke van, mert előbb-utóbb mindenki találkozik a környezetében sajátos nevelési igényű gyerekkel.
Több, mint 30 éves gyakorlati tapasztalattal rendelkezik a legkülönfélébb gyermekekkel, ezért fő kiindulópontja, hogy mindenki más, és a fő szabálya, hogy ne bánts!
A legnehezebb veszteségekből való talpra állásban is hiteles segítséget tud nyújtani: halál, betegség, válás.
Gyarmati Katalin Anna
megoldásfókuszú tréner, mediátor, coach
Megoldásfókuszú szakemberként az erőforrásokra és arra fókuszálok, hogy hogyan néz ki az az élet, ami felé az ügyfelem haladni szeretne. Mediátori munkámban sokat dolgozom családokkal, akik arra kapnak lehetőséget, hogy a köztük lévő kapcsolatot egy biztonságos közegben erősítsék meg. Ez különösen fontos akkor, amikor a gyermek kamasz korba lép. 2016 óta tartom a Megoldásfókuszú mediátor képzést, ahol a résztvevők megtanulhatnak egy jól működő és hatékony eszköztárat. Kamaszmentő című könyvemben konkrét, gyakorlati helyzeteket dolgozok fel, amiket akár már aznap ki is próbálhatnak az olvasók.
Tóth Dániel – "Pszichológus Pa
digitális nevelés szakértő, pszichológus
A digitális nevelés az újszülöttnél kezdődik, és élethosszig tart – vallom ezt négy gyerekes édesapaként és gamer-influencerként. Bármerre tartottam előadásokat, mindenhol azt láttam, hogy nagyon sok a kérdőjel, a félreértés vagy előítélet a digitális világgal kapcsolatban. Digitális nevelés című könyvemben ezt a sokakat érintő témát járom körbe.
Miben tud segíteni a "Pszichológus Pasi"?
A net, játékok és kütyük pozitív-negatív hatásai, illetve nevelési kérdések kapcsán fordulhattok Tóth Dánielhez, akit sokan "Pszichológus Pasiként" emlegetnek. Kérdéseiteket a szerkeszto@koloknet.hu emailcímre legyetek szívesek elküldeni. Az előzetesen elküldött kérdéseket szakértőnk a havi rendszerességű live előadásai keretében válaszolja meg.
Következő kérdezz-felelek live esemény: 2025. április ...
Több mint 30 éve dolgozom nyelvtanárként, többnyire, mint magántanár. Így egy szokatlan nézőpontból is betekintést nyertem a diákok életébe. Egyszerre követhettem végig számtalan gyermek teljes iskolai pályafutását, családi viszonyainak alakulását, szüleikkel való kapcsolatukat. Nagy tapasztalatot gyűjtöttem a gyermekek iskolai vesszőfutásáról, valamint a szülők és az oktatás „működéséről”, amelyet a „Beírás felnőtteknek” című könyvemben foglaltam össze.
Miben tudok segíteni:
• nyelvtanulás kérdései, nehézségei
• tanulással kapcsolatos gyermek-szülő konfliktusok
• az élhető gyermekkor megteremtése
• a gyermek útkeresése, intézményválasztás
• ami egy harmonikus szülő-gyerek kapcsolathoz kell
• az iskolai történések okozta „károk” enyhítése
Tanár alapvégzettséggel oktatáskutatóként dolgozom. Leginkább a közoktatási intézmények működése és eredményessége foglalkoztat.
Lannert Judit
Oktatáskutató
Közgazdász-szociológus végzettséggel oktatáskutatóként dolgozom. Fontos számomra, hogy a szakma és a civil oldal között termékeny, korrekt információkon és pozitív kommunikáción alapuló kapcsolat alakuljon ki.
Földes Petra
tanár, mentálhigiénés szakember
Hosszú ideig kamaszokkal foglalkozó szülőket és tanárokat segítettem iskolai mentálhigiénés szakemberként, majd az utóbbi években az érdeklődésem a kisgyermeknevelés, az óvodás korosztály és a speciális szükségletű gyerekek felé fordult. Ezt azoknak a felnőtt tanítványaimnak köszönhetem, akik a kérdéseikkel közel vittek ehhez a világhoz, és akikkel együtt gondolkodhattam egy-egy nehéz helyzet megoldásán, az érintettek támogatásán. Hiszek abban, hogy minden helyzet egyedi, ezért a szakmai tudásunk csak az érintettek saját tudásával, tapasztalatával együtt érvényes, a megoldást együtt tudjuk megtalálni. Ezen a fórumon elsősorban a gyermekintézményekkel való együttműködést érintő kérdésekkel kapcsolatban tudok ilyen együtt gondolkodást kínálni a hozzánk fordulóknak.
Főképp családjoggal, ingatlanjoggal, öröklési joggal, társasági joggal, peres képviselettel foglalkozom.
Peer Krisztina
Klinikai gyermek szakpszichológus
Pszichológusként és meseterapeutaként dolgozom gyermekekkel, kamaszokkal és fiatal felnőttekkel, mellette felnőttképzésben tanítok pszichológiát, valamint rendszeresen tartok önismereti, készségfejlesztő, kommunikációs és konfliktuskezelő tréningeket.
Évtizedek óta pedagógusokat és pedagógus-hallgatókat tanítok. Kutatóként az osztályfőnökök munkájával és a konfliktusok kezelésével foglalkozom a legtöbbet.
Horváth Magdolna
Család- és párterapeuta, mediátor, tréner
Elsősorban a párkapcsolatok sokszínűsége, dinamikája, törvényszerűségei, illetve a családi működést érintő kérdések foglalkoztatnak: hogyan hatunk egymásra, hogyan járulunk hozzá az életünk alakulásához. A bizalmukkal megtisztelő emberekkel sokféle szemszögből térképezzük fel a meglévő erőforrásaikat, és azokra építve, aktiválva keressük együtt a megoldásokat.
Villányi Györgyné Jutka
Óvodapedagógus
Brunszvik Teréz-díjas óvodapedagógus vagyok és pedagógia szakos egyetemi végzettségem is van. Jelenleg óvodapedagógus hallgatókat tanítok, és szakvizsgás képzéseken óvodapedagógusokat.
Az oldal támogatója:
