Ötéves – és még nem tud írni? Botrány!
Túl sok gyermek kezdi felkészületlenül az iskolát – olvashatjuk a brit oktatási minisztérium sokkoló hírét az angol Telegraph magazin cikkében.
Sokuk nem képes leírni egyszerű mondatokat, és a húszig számolás is gondot okoz nekik. Sőt, vannak, akik nem tudják még önállóan használni a mellékhelyiséget sem... Mindezt ötévesen várják el tőlük, amikor is az első osztályt kezdik az Egyesült Királyság nebulói. A vélt hiányosságokért már felelőst is talált a brit gyermekvédelmi miniszter, Sam Gyimah: természetesen az óvodák, az ottani személyzet a hibás az "alacsony színvonalért". Mint mondja, bár némi javulás tapasztalható a statisztikákban, ám a fejlődés üteme nem megfelelő.
A Telegraph cikkében ezután hosszasan megy a számháború, miszerint a fiúk vagy a lányok teljesítenek rosszabbul. Az fel sem merül, hogy egy ötévesnek miért kellene tudnia írni, számolni, csupán annak analizálása az egész, hogy a rendszerben bizony hiba van. A szakember szerint az óvodában kellene megtanulni ezen alapokat, illetve az iskolaelőkészítő osztályban (Reception Class). Tízből négy kisiskolás nem teljesít jól.
Mert milyen dolog, hogy például a fiúk esetében kétszer olyan valószínű, hogy ötévesen még nem tudnak önállóan öltözni, fizikailag nem érettek arra, hogy a ceruzát megfelelően tartsák, vagy egyedül menjenek a mellékhelyiségbe.
Bár egyre többen vannak, akik ellenzik a korai iskolakezdést Angliában, mégis úgy tűnik, a többség szeretné, ha gyermeke egyszerűen beolvadna a nagy köznevelési kohóba, így inkább nem kérdőjelezi meg a rendszer gyermekközpontúságát.
A kormány a statisztikák láttán növelni szeretné az iskolaszerű óvodák számát, ahol kétéves kortól okítanák a gyerekeket a nemzeti tanterv szerint.
Hol van már a gondtalan gyerekkor...