Alternatív pedagógiák: a Jena-plan
Játék, munka és közös ünnepek
Az alternatív pedagógiai programok kínálatában nem könnyű eligazodni. A Jena-plan esetében a program neve sem segít sokkal közelebb jutni a megfejtéshez. Pedig, csekély ismertsége ellenére, az egyik legjobban kidolgozott reformpedagógiai rendszerről van szó!
A Jena-plan a XX. század elejére jellemző reformpedagógiai mozgalmak keretében jött létre, abban az időszakban, amikor a Waldorf-pedagógiát megalapozó Rudolf Steiner, illetve a Montessori-pedagógiát létrehozó Maria Montessori alkotott. Nevét Jena városáról kapta, melynek egyetemén a modellt megalkotó Peter Petersen oktatott. A város adott otthont az első Jena-plan iskolának is.
A Jena-plan a német nyelvterületen ma is igen népszerű; a Waldorf- és Montessori-pedagógia mellett a harmadik meghatározó alternatív áramlatnak tekinthető. A rendszerváltás utáni megújulást követően néhány iskola itthon is követni kezdte a Petersen által kidolgozott elveket.
A Jena-plan gyermekképe és pedagógiája
:
Vendég a háznál
A témát a Vendég a háznál című rádióműsorral közösen dolgoztuk fel.
A teljes műsort
itt hallgathatják meg.
A Jena-plan szerint a gyermek alapvető erői: a mozgásvágy, a tevékenységvágy és a társas ösztön, továbbá a „tanulási ösztön”, ami a más reformpedagógiákban megjelenő „kíváncsiság”, „felfedezési vágy” fogalmával rokon.
A gyermek legfontosabb szükségletei a csoportban: a biztonság, a másokhoz való tartozás és a szeretet, a megbecsültség érzése. Hogyha pedig egyénileg nézzük őket, figyelnünk kell a gyermekek tudás, esztétikai élmény, illetve önmegvalósítás iránti szükségletére.
A Jena-plan pedagógiai célkitűzése, hogy az individuális gyermeket közösségi személyiséggé formálja. Ezért a tanulási folyamatot a közösség számára releváns tevékenységekre fűzik fel: ilyen a közös beszélgetés, a munka és a közös ünnepek. Külön hangsúlyozzák, és a pedagógiai folyamatba beépítik a játéktevékenységeket is.
A munka szervezése a „ritmikus heti terv” alapján történik, ami a fent említett beszélgetés-munka-ünnep-játék köré szervezett tevékenységek váltakozására épül. Az osztályterem dinamikusan alkalmazkodik ezekhez a tevékenységekhez, különböző „tevékenységterek” alakíthatók ki.
Az eredeti Jena-plan iskolákban vegyes életkorú tanulócsoportok működtek, melyekben tudatosan használták az eltérő életkorú gyermekek egymásra gyakorolt hatását. A Jena-plan mai követői azonban inkább az osztályfokok szerinti besorolást követik, ahogyan a „Montessori-jellegű” képzési formák sem őrzik ma már a Montessori által megálmodott vegyes életkorú csoportokat.
:
Alternatív pedagógiák a Kölökneten
Itt összegyűjtöttük az alternatív pedagógiai rendszerek gyakorlatát bemutató írásainkat.