ÓvodaAlternatív óvoda

Alternatív pedagógiák

A Waldorf-pedagógiáról

A Waldorf-pedagógia a fej, a kéz és a szív együttes, egymásra építő művelését tűzi célul, olyan módszerek segítségével, melyek mindvégig a gyermekek fejlettségéhez, életkori szükségleteihez alkalmazkodnak.

Az életkori sajátosságokat szem előtt tartva, a Waldorf iskolák önálló tanterv alapján dolgoznak. Lassabban tanítanak például írni-olvasni, s a Waldorf iskolába járó diákok egy évvel tovább járnak iskolába: a 13 évfolyamon készülhetnek fel az állami érettségire.

A waldorfos diákok az első év végéig csak a nagybetűket tanulják meg, s az írást lassabban, rengeteg mozgásra alapozva sajátítják el. Így a lassabban haladók csak harmadik osztályra sajátítják el az írás-olvasást; viszont egészen biztosan stresszmentes körülmények között...

Tanulásszervezés - másképp!

A waldorfos gyermekek fejlődését nyolc éven keresztül kíséri az osztálytanító, aki a gyermekek legfőbb szaktanára is egyben. A diákok úgynevezett epochális, azaz korszakokra épülő rendszerben tanulják a főtárgyakat, az osztálytanító vezetésével. Ez azt jelenti, hogy a napi főtanítás (az első két óra) során kettő-négy héten át ugyanazt a tárgyat tanulják, majd egy újabb epochában egy újabb tárgyat. Mindez lehetőséget ad a nagy közös felfedezésekre, az ismeretekben való elmélyülésre, a megismerés nagy szellemi kalandjának megtapasztalására. A 9. évfolyamtól azután ezt a rendszert felváltják a szaktanárok által vezetett, sokunk iskolai tapasztalataira jobban emlékeztető tanórák. Ezzel párhuzamosan a diákok egyre több önállóságra építő feladatot kapnak, s a 12. év végén önálló „mesterművet” készítenek.

Tanítás és tanulás a Waldorf iskolában

„A waldorf iskolákat olyan családoknak ajánljuk, akik szívesen részt vállalnak egy nyugodt és derűs közösség építésében is.” Bővebben...

A Waldorf iskolák erősen építenek a szülők részvételére. Havi rendszerességű „szülői esteken” osztják meg egymással tapasztalataikat, s a nevelésben partnerségre törekednek. Olyan szülőknek ajánlott Waldorf iskolába íratni gyermeküket, akiktől az sem áll távol, hogy együtt alkossanak, kiránduljanak, zenéljenek nemcsak gyermekükkel, de annak osztálytársaival és tanáraival is.

Az első Waldorf-iskola a stuttgarti Waldorf-Astoria cigarettagyár munkásainak gyerekei számára jött létre, 1919-ben (innen a Waldorf-pedagógia elnevezés). A módszer atyja Rudolf Steiner, neves antropozófus, akit barátja, a cigarettagyár igazgatója bízott meg a gyermekek tanításával. A Waldorf-pedagógia csaknem százéves bizonyítja a módszer életképességét. Magyarországon 1989-ben nyílt meg az első Waldorf-iskola, s ma már országszerte 22 intézmény várja a gyermekeket.

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás