Alternatív pedagógiák
A Freinet-pedagógiáról
A Freinet pedagógia Celestin Freinet francia reformpedagógus gyakorlatában született az 1920-as évek végén, és napjainkra nemzetközi mozgalommá nőtte ki magát. Ma a világ számos országában meghonosodott, élő gyakorlat ez a sajátos ötvözetű pedagógia. Hazánkban is népszerű és elismert; számos óvodában és több általános iskolában is adaptálták.
A Freinet-pedagógia alapelvei természetesek és egyszerűek. Olyan gondolatokat tartalmaznak, mint például
- a gyermek jogainak és szükségleteinek tiszteletben tartása,
- a természet- és életközeliség,
- a nyitottság,
- támaszkodás a közösség segítő erejére,
- a tevékenység által történő tapasztalatgyűjtés, ismeretnyújtás és képességfejlesztés,
- az egyéni érdeklődés és fejlődési ütem tiszteletben tartása,
- a tevékenység önálló megválasztásának lehetősége,
- a szabad alkotás élményének feldolgozása, az önkifejezés szabadsága.
A fejlesztés legfontosabb közegének magát az életet tekinti, vagyis a gyereket körülvevő kezdetben szűkebb, s idővel egyre táguló közvetlen társadalmi, természeti és épített környezetet. Mindent ezen keresztül és ebben ismer meg, s ebben talál rá az őt érdeklő újabb és újabb kihívásokra.
Freinet francia reformpedagógus tanítóként dolgozta ki programját. A nevelésről, fejlődésről, fejlesztésről vallott nézetei azonban minden életkorra „lefordíthatóak” és érvényesek. Egy olyan, valóban nyitott rendszert hozott létre, mely alkalmazkodni tud a változásokhoz, az elvárásokhoz, magához az élethez. Az „egyszeri és megismételhetetlen” embert helyezte a központba, aki önálló egyéniségként eltérő tulajdonságokkal, képességekkel, fejlődési ritmussal, érdeklődéssel rendelkezik, és akit segíteni és támogatni kell abban, hogy kiteljesíthesse önmagát.
A Freinet pedagógiáról, illetve hazai tapasztalatairól tájékozódni lehet a Magyarországi Freinet Egyesület honlapján tájékozódhatnak.