Varázslatos kreativitás az óvodában
A Nagykovácsi Kispatak Óvoda két csoportjának pedagógusai és szülői közössége bizalmat szavazott a Kreatív Partnerség (KP) programnak, ahol mindannyian nyitottsággal fogadták a KP kreatív oktatási szakembereit, és érdeklődve figyelték, hogy a 2023-ban a 100 leginnovatívabb oktatási program közé bekerült KP miként működik a gyakorlatban a nagykovácsi önkormányzati óvodában. A Kreatív Partnerség (KP) óvodai foglalkozás-sorozat indulásáról Vladár Krisztina képzőművész, az alapítvány művészeti vezetője nekünk is röviden beszámolt. Vladár Krisztina írása következik.
A Kreatív Partnerség keretében művészek működnek együtt pedagógusokkal hétről hétre, hogy segítsék a gyerekek kreativitását kibontakoztatni, és olyan 21. századi képességeket fejlesszenek (együttműködés, önirányítás, kíváncsiság, képzelőerő, kitartás), amelyek elengedhetetlenek a gyerekek későbbi iskolai, majd munkaerőpiaci helytállásában.
Három hónapos kreatív foglalkozás-sorozat a nagykovácsi óvodában
Ez azért különleges, mert ezzel a korosztállyal még nem volt jártasságunk KP programon belül, így különösen érdekes tapasztalatokat gyűjtünk, viszont a sokévre visszanyúló iskolai munkánkhoz hasonló módon építjük fel, figyelembe véve az életkori sajátosságokat.
Az együttműködést óralátogatással, közös tervezéssel és pedagógus tréninggel indítottuk, és felmértük, hogy milyen problématerületeken kell dolgoznunk az adott csoporttal, milyen segítségre van szüksége a pedagógusnak. Ezt követően megterveztük a három hónapos foglalkozás-sorozat vázát és elkezdtük a közös munkát.
A foglalkozások alkalmával megbeszéltük a gyerekekkel, hogy ki mit kívánna egy Csodatévő Tündértől, meséltünk a Vándorsólyom és a Láthatatlan Varázsló kalandjairól, jártunk Betűországban, ahol a házak, autók, a mosogatógép, sőt még a víz is betűből van, és ahol az érdeklődő gyerekek megformázták Ékszerország állatait agyagból, varázsiránytűket készítettünk, amely megmutatja a vándornak, hogy merre kell indulni a hosszú úton, ahhoz, hogy legyőzze a sárkányt. A Mindentlátó Vándorsólyom pedig Szent Mártonnal és a gyerekekkel közösen derítette ki, hogy kik szorulnak segítségre:
"Én egy olyan embernek segítenék, aki nagyon sokszor fázik"
"Az anyukám barátnőjének elveszett a kiskutyája, neki nagy szüksége van segítségre"
"Az állatoknak akik folyton ketrecben vannak"
"Az embernek, aki nem ért a tűzgyújtáshoz"
Az elhangzott kijelentéseket a gyerekek lámpásokra rajzolták, majd az árnyékképeket is készítették hozzá.
A kaland itt még nem ér véget, mert ezek után megannyi csoda vár még az ovisokra…
Fotó: Kreatív Partnerség
A pedagógusok a kreatív oktatási foglalkozások után arról számoltak be:
jó látniuk, hogy a tereket újfajta módokon használjuk, és hogy ilyen sokáig fókuszált állapotban tudnak maradni a gyerekek. "A hétköznapokban is szeretnénk használni egy-egy technikát, mert érdekel bennünket, hogyan lehetne továbbvinni azt a csoporttal"
– mondták.
A projekt a Kreatív Tanulás és Oktatás Alapítvány munkatársaival: Szabics Ágnes képzőművész, múzeumpedagógus és Vladár Krisztina képzőművész, kreatív szakember kivitelezésében valósul meg.
Amennyiben további híreket és foglalkozásokat szeretnének látni úgy kövessék a Kreatív Tanulás és Oktatás Alapítvány Facebook oldalát.
Nyitókép: Getty Images