Óvoda

Irány a suli Lucababának is!

Tankötelezettség súlyosan sérült gyerekkel - Édesanya magyarázza el az intézményválasztási lehetőségeket

A most 5 éves mozgássérült és értelmileg akadályozott Luca anyukája Barbara azzal a céllal indította el Lucababa elnevezésű blogját, hogy erőt és iránymutatást adjon olyan szülőknek, akik hozzá hasonlóan halmozottan sérült gyermeket nevelnek. Barbara írásaiban olyan gyakorlatias témákkal foglalkozik, amelyek a sorstárs szülőket éppúgy kihívások elé állítják, mint ahogy az ő családjukat. És mivel a tankötelezettség a súlyosan, halmozottan sérült kisgyereket és családjait is érinti, ezért Barbara az őszi-téli időszakban az őket is leginkább érintő, megfelelő iskola kiválasztásának témáját járja körül.

Luca anyukája nagyon szeretné, ha sorozata tényleges segítséget jelentene az érintett családok számára, illetve ha ráirányíthatná a tágabb értelemben vett környezet figyelmét arra, hogy bár jelenleg a tankötelezettség az enyhe, középsúlyos és súlyosan sérült gyerekekre éppúgy vonatkozik, ám az oktatási rendszer ennek a feltételeit mégsem teremti meg.

Kezdésnek lássuk tehát Lucababáék tippjeit arról: milyen hatályos jogszabályok vonatkoznak a sérült gyerekek iskoláztatására, milyen fellelhető listák alapján érdemes belevágni a "bozótharcba", ahogy Barbara fogalmaz, és hogy ők maguk hogyan álltak neki az elsőre útvesztőnek tűnő iskolakeresésnek.

SNI-s gyerekek iskolaválasztása

A Szakszolgálati Rendelet 16§ (3) előírja, hogy a pedagógiai szakszolgálatoknál elérhető kell legyen az SNI-s gyerekeket és tanulókat fogadó intézmények listája. A gyakorlatban viszont, amikor a tanköteles gyerekeddel megérkeztek a vizsgálatra, az már túl késő lesz ahhoz, hogy akkor lásd először ezt az intézménylistát. Egyelőre az sem bevett gyakorlat, hogy az óvodai nagycsoport elindulásával szinte egy időben ráírnak a szakszolgálatokra a szülők, hogy küldjék meg a számukra szóba jöhető intézmények tételes listáját. 

Korlátozott lehetőségek

Ha nem egy átlagos fejlődésmenetű 6 évesről van szó, akkor a rendelkezésére álló lehetőségek korlátozottak. Minél komplexebb a probléma, annál inkább. Minél távolabb laksz a fővárostól, pláne. A családok szempontjából is vannak olyan speciális feltételek (például szállíthatóság), amik a lehetőségeket tovább szűkítik, korlátozzák.

Fontos tehát, hogy kézben tartsd, és te legyél szülőként ennek a kutatómunkának és már-már egy útvesztőnek tűnő terepmunkának a mozgatórugója. Te tudd és ismerd a folyamatot. Ha ez nagyon nem megy, mert nem vagy egy vérkutya típus, akkor időben kérj meg valakit, aki segít ebben az egész folyamatban. Végigkísér, jelen van, együtt mérlegelhettek. A legfontosabb, hogy időben állj(atok) neki a warm up-nak.

Májusban már csak arra lesz elegendő idő és energia, hogy bárhol helyet szorítsanak a gyereknek és még annak is örülni fogsz, mert ha korábban sikerült elhelyezkedned akkor nem csak az forog kockán, hogy lesz-e kijelölhető intézmény a gyerek számára vagy sem, hanem az is, hogy megtarthatod-e, lesz-e, megmarad-e a munkád. Ha várólistára kerültök, akkor neked kell otthon maradnod a gyerekkel.

Ha nem megy következő ősszel iskolába az sni-s tanköteles gyerek

Ha nem megy iskolába a tanköteles korú gyermekünk és erről saját szakállunkra döntünk, nem "papírozzuk le" az érintett intézményekkel a hivatalos menetrend szerint, akkor szabálysértést követünk el, ami következménnyel jár. Ez lehet: pénzbüntetés, szabálysértési elzárás, közérdekű munka, illetve van még egy irány, nevezetesen az, hogy bevonják a gyámhatóságot, család-gyermekjóléti központot, amivel elkezdődik egy hosszas procedúra. Szóval ezt ne csináld!
Papírozni akkor is kell a kötelező tanulói jogviszony miatt, ha férőhely hiányában nem tudják felvenni a gyereket sehova, és várólistára kerültök. Ő magántanuló lesz, neked pedig fel kell adnod a munkádat, mert nem tudod megoldani a gyerek nappali elhelyezését.

Ha nem szeretném iskolába adni a gyereket, akkor vagy még egy évet ovizhat vagy magántanulói státuszt kérünk, amit indokolni kell: egészségi állapot vagy távolság, illetve a szállítás megoldhatatlansága indoklások valamelyikével. Ez szükséges ahhoz is, ha szociális intézménybe (közismertebb nevén nappali ellátást nyújtó napközibe) és nem oktatási intézménybe szeretném, tudom elhelyezni.

Milyen gyereknek opció az óvoda+1 év?

Luci a jelenlegi ovijában, ahol a harmadik évet tölti, nem maradhat tovább. A Budapesti Korai Fejlesztő Központ gyógypedagógiai óvodájában a belső szabályzatuk szerint max. 3 évet tölthetnek a gyerekek, utána elengedik őket. Van ugyan olyan ovi, ahová átírathatnánk Lucát, és még egy évig élhetné az ovis életet, de nekünk ez egy felesleges kerülőt jelentene. 
Ezt a megoldást akkor érdemes választani, ha billeg egy érintett kisgyerek két kategória határán és bizakodunk, hogy korral érik, fejlődik annyit, hogy bírni fogja a terhelést az erősebb csoportban. Tanterv szerint, legyen ez eltérő, „könnyített” akár, tanítható lesz - például az enyhe és középsúlyos, illetve középsúlyos és súlyos értelmi fogyatékos besorolás határán mozog. 

Adott év január 18-ig kérvényezhetik a szülők, vagy a szakértői bizottság javasolhatja a plusz egy év óvodai tartózkodást. 
FONTOS! Ha ezt a dátumot valaki lekési, akkor nem tudja tovább oviban tartani a kisgyerekét, és onnantól már kötelező az iskola felé venni az irányt! Több lehetőség az ovira nincs, egyszer lehet a hosszabbítást kérvényezni.

Ha nem a szülő lép hivatalosan, akkor a pedagógiai szakszolgálat részéről kiállított szakértői véleménynek kell tartalmaznia a plusz egy év óvodai tartózkodásra vonatkozó javaslatot. Ez azt jelenti, hogy eddig az időpontig, január közepéig sor kell kerüljön a szakértői vélemény kiállítására és megküldésére.
Ez jogszabály szerint 21 nap, de nálunk is előfordult, hogy a papírok megérkezéséig 1-2 hónap is eltelt, tehát hasonló csúszással számolni kell. Amikor ilyen kiélezett a helyzet, akkor szülőként  fontos a szakszolgálatoknál arra hivatkoznunk, hogy számít az idő, akár már a vizsgálaton, akár utána rövid idővel ráerősíteni, hogy tartsák a határidőt. Ettől függetlenül a vizsgálatra legkésőbb iskolakezdést megelőző ősszel időpontot kell kérni és kapni, ez a biztos.

Fejlesztő nevelés-oktatás - mit jelent a szakkifejezés?

Ahol, mint Luca esetében egyértelmű a „súlyos” kód (BNO F72), ott a plusz egy év oviztatásnak nincs értelme és valójában lehetőségünk sincs az évhalasztásra.

A Köznevelési Törvény 15. § alapján „Ha a sajátos nevelési igényű gyermek súlyos és halmozottan fogyatékos, attól az évtől kezdődően, hogy tankötelessé válik, fejlesztő nevelés-oktatásban vesz részt.”

Ezek a gyerekek fejlesztő nevelés-oktatásba kerülnek, amit körülbelül úgy kell elképzelni, mintha az óvoda folytatódna a már nem ovis korú gyerekeknek. Ez így az ő életükben nem jelent akkora változást, akkora döccenőt, mintha „iskolapadba” kellene beülni, tanmenet kerülne elő a gyógypedagógiai óvoda vagy korai fejlesztés után.

Magántanulói státusz - mit jelent?

Ha a plusz egy év ovi kiesett, de nem tudják elhelyezni a gyerkőcöt vagy ahova el tudnák helyezni az a család számára nem kivitelezhető, utazás, szállítás, szállíthatóság miatt például akkor lehet kérvényezni a magántanulói státuszt. Ez tulajdonképp azt jelenti, hogy otthon gondozod, ápolod a gyermeket.
Ő ugyanúgy jogosult a fejlesztésre, mintha intézménybe járna. Ezt a feladatot az utazó gyógypedagógiai hálózat látja el, viszont az biztos, hogy ez az óraszám el fog maradni az intézményi verzióhoz képest - egész egyszerűen nincs annyi utazó gyógypedagógus, hogy megoldható legyen a heti 20 óra.

Napközi ellátást nyújtó intézmények - mi  az előnye?

Ha hivatalosan, az oktatási vonalról megvan a magántanulói státusz, tehát le vagy fedezve és nem követsz el szabálysértést, akkor elindulhatsz a szociális szféra által működtetett nappali ellátást nyújtó intézmények irányába. Ez mentőövet nyújthat ahhoz, hogy hétköznap, munkaidőben mégiscsak elhelyezd és biztonságban tudd a kisgyerekedet és megtartsd a munkád.

Számos napközi létezik, ahol az oktatási rendszerből kikerült vagy soha be nem került fogyatékkal élőket gondozzák és nappali ellátást, ezen belül a fejlesztéseket biztosítják számukra.

Szemléletváltás

Bár a lehetőségek tényleg korlátozottak, sok utánajárással jár és nem kikövezett az út, mégis arra bíztatlak, hogy te válassz! Nem csupán annyi lehetőséged van, hogy a folyamat végén fellebbezz! Nem elszenvedője kell legyél ennek az egésznek! Légy részese és hozz döntéseket! A ti prioritásaitokat senki nem ismeri annyira, mint te.

Lucababáék írását teljes terjedelemben a  Lucababa blogon követhetitek, a Kölökneten megjelenő következő bejegyzésben pedig megnézzük részletesebben: melyik gyereknek milyen intézmény javasolt, oktatási vagy szociális intézmény, iskola vagy napközi? 

Az írást szakmailag Pál-Bártfai Krisztina pszichológus, szülő-csecsemő konzulens lektorálta.
Fotó: Getty Images

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás