Óvoda

Nem is gondolnád, hogy milyen fontos a sorrend betartása az óvodás gyerekek számára! Szakértő magyarázza el, hogy miért!

Számít a ROSREND? Vagyis a sorrend? Egyből rávágjuk, hogy „hát persze!”. Vajon csak olvasás és írás tanulása során fontos? Logopédus szakértőnk válaszát olvashatjátok, aki hasznos tippeket is ad kisgyerekes szülőknek.

- A gyerekek már nagyon korán találkoznak – tudattalanul- a sorrenddel. Hiszen alapvetően fogantatástól is egy meghatározott sorrendben történik a fejlődés. Ez később sincs másként. A kisgyermek hamar megtanulja, hogy előbb eszik aztán játszik. Előbb kezet mos, aztán eszik - magyarázza Tuser Julianna szakvizsgázott, okleveles gyógypedagógus-logopédus, aki a fejleszt-o.hu-t, azért hozta létre, hogy bemutassa az általa hasznosnak tartott fejlesztő eszközöket, játékokat, szakirodalmakat. Julianna írását olvashatjátok.

A sorrend ismerete megalapozza a tanulást

Ahogy egyre idősebb a gyermek, annál több sorrenddel ismerkedik meg már tudatosan. Ezek mind megalapozzák a tanulást, az élethez való alkalmazkodást. Érdemes a mindennapi rutinba is beépíteni ezeket, hogy először, utána, végül. Így nem fog a gyermeknek kihívást jelenteni már az óvodában sem a sorrendi szabályok betartása.

Szakmai nyelven a sorrendet szerialitásnak nevezzük. Három fajtáját különböztetjük meg: auditív, vizuális, motoros. Mindegyik fontos, most a vizuális szerialitásról fogok pár gondolatot írni.

Mit is jelent a vizuális szerialitás?

A látott elemek sorrendjének felismerése, feldolgozása, majd kivitelezése (a sorozat megismétlése).

E terület elmaradását az olvasás, írás során ismerik fel leggyakrabban. Például, amikor a gyermek azt írja vagy olvassa, hogy 32 a 23 helyett, vagy vajrú a varjú helyett.

A biztos téri tájékozódás alapja a síkbelinek. Így természetesen a síkbeli sorozat alkotást, követést a térbeli előzi meg. Vagyis, amikor már biztosan megy a tárgyak, majd képek sorrendbe helyezése, akkor várhatjuk el a gyermektől, hogy rajzában, írásában is képes legyen a sorozatokat felismerni, kiegészíteni vagy megalkotni.
A vizuális észlelés során a színt, formát, méretet, később a betűket, számokat különböztetik meg a gyermekek. Az előbbiekkel már egyszerűbb (vagy bonyolultabb) sorozatokat is lehet alkotni.

Azt még fontos kiemelnem, hogy nem egyedül a sorrend felel a pontos olvasásért. Ugyanúgy fontos ismerni és jól használni a viszonyszavakat (alatta, felette, mellette stb.).

Hogyan gyakorolható a vizuális szerialitás?

A vizuális szerialitás gyakorlására alkottuk meg Féder Ildikóval (Frenna Creations) a "tojásos fürkészőt".

1. Válasszon a gyermek egy kártyát. Rejtsd el (Te felnőtt) a képeket a „fűben”.
2. Miután megtalálta a gyermek, tegye sorba a képeket a kártyán lévő sorozat szerint.
3. Nehezítésképpen a kártya elvétele után emlékezetből is kirakhatja a sorrendet.

Hogy hogyan készíthető el és hogyan játszható, azt Julianna Instagram posztjában megnézhetitek.
Innen pedig letölthetitek a tojásos fürkészőt és további Kamanduka játékokat.

Kezdőkép: GettyImages

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás