Nem is gondolnád, hogy milyen fontos a sorrend betartása az óvodás gyerekek számára! Szakértő magyarázza el, hogy miért!
Számít a ROSREND? Vagyis a sorrend? Egyből rávágjuk, hogy „hát persze!”. Vajon csak olvasás és írás tanulása során fontos? Logopédus szakértőnk válaszát olvashatjátok, aki hasznos tippeket is ad kisgyerekes szülőknek.
- A gyerekek már nagyon korán találkoznak – tudattalanul- a sorrenddel. Hiszen alapvetően fogantatástól is egy meghatározott sorrendben történik a fejlődés. Ez később sincs másként. A kisgyermek hamar megtanulja, hogy előbb eszik aztán játszik. Előbb kezet mos, aztán eszik - magyarázza Tuser Julianna szakvizsgázott, okleveles gyógypedagógus-logopédus, aki a fejleszt-o.hu-t, azért hozta létre, hogy bemutassa az általa hasznosnak tartott fejlesztő eszközöket, játékokat, szakirodalmakat. Julianna írását olvashatjátok.
A sorrend ismerete megalapozza a tanulást
Ahogy egyre idősebb a gyermek, annál több sorrenddel ismerkedik meg már tudatosan. Ezek mind megalapozzák a tanulást, az élethez való alkalmazkodást. Érdemes a mindennapi rutinba is beépíteni ezeket, hogy először, utána, végül. Így nem fog a gyermeknek kihívást jelenteni már az óvodában sem a sorrendi szabályok betartása.
Szakmai nyelven a sorrendet szerialitásnak nevezzük. Három fajtáját különböztetjük meg: auditív, vizuális, motoros. Mindegyik fontos, most a vizuális szerialitásról fogok pár gondolatot írni.
Mit is jelent a vizuális szerialitás?
A látott elemek sorrendjének felismerése, feldolgozása, majd kivitelezése (a sorozat megismétlése).
E terület elmaradását az olvasás, írás során ismerik fel leggyakrabban. Például, amikor a gyermek azt írja vagy olvassa, hogy 32 a 23 helyett, vagy vajrú a varjú helyett.
A biztos téri tájékozódás alapja a síkbelinek. Így természetesen a síkbeli sorozat alkotást, követést a térbeli előzi meg. Vagyis, amikor már biztosan megy a tárgyak, majd képek sorrendbe helyezése, akkor várhatjuk el a gyermektől, hogy rajzában, írásában is képes legyen a sorozatokat felismerni, kiegészíteni vagy megalkotni.
A vizuális észlelés során a színt, formát, méretet, később a betűket, számokat különböztetik meg a gyermekek. Az előbbiekkel már egyszerűbb (vagy bonyolultabb) sorozatokat is lehet alkotni.
Azt még fontos kiemelnem, hogy nem egyedül a sorrend felel a pontos olvasásért. Ugyanúgy fontos ismerni és jól használni a viszonyszavakat (alatta, felette, mellette stb.).
Hogyan gyakorolható a vizuális szerialitás?
A vizuális szerialitás gyakorlására alkottuk meg Féder Ildikóval (Frenna Creations) a "tojásos fürkészőt".
1. Válasszon a gyermek egy kártyát. Rejtsd el (Te felnőtt) a képeket a „fűben”.
2. Miután megtalálta a gyermek, tegye sorba a képeket a kártyán lévő sorozat szerint.
3. Nehezítésképpen a kártya elvétele után emlékezetből is kirakhatja a sorrendet.
Hogy hogyan készíthető el és hogyan játszható, azt Julianna Instagram posztjában megnézhetitek.
Innen pedig letölthetitek a tojásos fürkészőt és további Kamanduka játékokat.
Kezdőkép: GettyImages