Óvoda

A mobiltelefon nagyon káros digitális cumi – Ezt teszi a gyerekkel

Függetlenül attól, hogy a gyerekek csak unalmukban nyafiznak, vagy valódi dühkitöréssel küzdenek, a mobiltelefonok varázseszközként működnek. Pillanatok alatt képesek elvonni a gyerek teljes figyelmét a feszültséget kiváltó helyzetről, legyen a család bárhol: étteremben, repülőgépen vagy egy hétköznapi bevásárlóközpontban. Már kapjuk is elő a táskánkból a mobilt, csak hogy a gyerek az üvöltözésével ne keltsen túl nagy feltűnést, és ne zavarjon meg másokat.

Azt már jó ideje tudjuk, hogy ha domináns módon vannak jelen a digitális eszközök a kisgyermek életében, akkor nem alakulnak ki fontos mozgásminták, nem fejlődik megfelelően a szókincsük, a kommunikációs készségük, túlpörög az idegrendszerük, és még hosszan sorolhatnánk. Egy tudóscsoport most azt vizsgálta: hogyan hat a mobiltelefon használata a gyerekek fejlődésére, ha hiszti közben kapják meg a telefont megnyugtatásként. És sajnos semmi, semmi, de semmi jóról nem tudunk beszámolni.

Kiderült:

azok a szülők, akik gyakran használnak mobiltelefont nyafogó, nyűgös gyermekeik lecsendesítésére, megfosztják őket attól a lehetőségtől, hogy saját érzelmi megküzdési stratégiákat fejlesszenek ki a nehéz érzésekkel szemben.

A tanulmány vezető szerzője, Jenny Radesky viselkedéskutató gyermekorvos, az Ann Arbor-i Michigani Egyetem munkatársa elmondta: az így keletkező lemaradást később nehéz pótolni. Ennek következtében ezek a gyerekek kevésbé képesek megtanulni az érzelmeik irányítását, a kellemetlen helyzetek elviselését és érzelmeik szabályozását, amiben felnőttkorban nagy szükségük lesz, de még előtte, az iskolai sikerességükre is negatív hatással lehet, és visszavetheti a társaikkal való sikeres szociális interakciókat.

„Különösen kora gyermekkorban nyomhatják el az eszközök az önszabályozás alternatív módszereinek fejlődését” – magyarázza Radesky.

     A mobileszközök használata a kisgyermekek megnyugtatására ártalmatlan, átmeneti szülői módszernek tűnhet, de hosszú távú következményei lehetnek, ha ez rendszeres megnyugtatási stratégiává válik.”

Ez a negatív korreláció különösen hangsúlyos a viselkedési problémákkal küzdő, temperamentumosabb, lobbanékonyabb vagy hiperaktív gyermekek esetében. A kutatócsoport szerint ugyanis ezekre a gyerekekre még inkább hatnak a mobiltelefonok.

Hogyan zajlott a vizsgálat?

Tanulmányukhoz a kutatók 422 három és öt év közötti gyermeket követtek nyomon. Feljegyezték, hogy milyen gyakran használtak okostelefont vagy tabletet a gyermek megnyugtatására. Ezt a számot aztán összevetették a gyermek érzelmi diszregulációjára vonatkozó értékkel. Az eredmény önmagáért beszél: „Minél gyakrabban használják az eszközöket, annál kevesebb gyakorlattal rendelkeznek a gyerekek (és szüleik) egyéb megküzdési stratégiák alkalmazásában” – mondja Radesky.

Hogyan tanulják meg a gyerekek az önszabályozást?

A tanulmány vezetője szerint a szülőknek felelősségük és kötelességük megtanítani gyermekeiknek az érzelmeik szabályozására szolgáló stratégiákat, ahelyett, hogy mobiltelefonjukkal vagy táblagépükkel terelnék el a figyelmüket. De hogyan megvalósítható ez? Íme négy tipp:

  • Beszélgetés az érzésekről és azok megnevezése: ahhoz, hogy megtanuljuk, hogyan kezeljük az érzelmeinket, először is értenünk kell, mi zajlik bennünk. Segít, ha már korán megtanuljuk felismerni és megnevezni az érzelmeinket. Ennek legjobb módja, ha a szülők mintát adnak, és őszintén beszélnek a saját érzelmeikről, megnevezik őket, és példát mutatnak arra is, hogyan kell ezeket kezelni. "Én most csalódást érzek, mert nem tartottad be, amit megbeszéltünk. Ez olyan érzés, mint amikor valakit cserben hagynak... stb."
     
  • Gyurma, "nyomkodós" anyagok: ezek az úgynevezett érzékszervi segédeszközök segíthetnek levezetni a gyerek indulatait, és szabályozni az olyan negatív érzelmeket, mint a türelmetlenség vagy a düh. Nem a gyerek dühét kell elfojtanunk, hanem segítenünk, hogy azt levezesse. Példa: készítsünk oda újságpapírt és kartondobozt a gyerek szobájába, ahol feszült helyzetek megélésekor kedvére tépkedhet.
     
  • Legyünk jelen, mutassunk megértést: azok a gyerekek, akiket a nehéz érzelmi pillanataikban a szüleik támogatnak, és érezhetik a szüleik szeretetét, megértését, nekik nem lesz szükségük képernyőre, hogy elmeneküljenek a gondjaik elől.
     
  • Könyvolvasgatás: szerezzünk be olyan célzott könyveket, mesekönyveket, amelyek az érzelemszabályozásról, a gyerekek érzelmeinek kezeléséről szólnak. Olvasgassuk ezeket közösen.

Fotó: 123RF

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!
 

Kölöknet hozzászólás

aláírás