Óvoda

Még az agy struktúrája is megváltozik attól, ha sokat olvasunk

Az olvasás nagymértékben javítja az agy teljesítményét – derül ki a svéd Lund Egyetem tanulmányából.

Senki nem kétli, hogy az olvasás milyen sok előnnyel jár. Mostantól viszont már tudományos bizonyítékunk is van arról, hogy ha kedvtelésből és örömmel olvasunk, az képes fokozni az agyi teljesítményünket. Mikael Roll, a Lund Egyetem nyelvész kutatója így nyilatkozott erről:

   „Több mint 1000 résztvevő adatait elemezve arra jutottam, hogy a különböző olvasási képességű emberek agyi struktúrája eltérő”.

Különösen az agy bal féltekéjének két kulcsfontosságú, a nyelvi feldolgozáshoz nélkülözhetetlen régiója mutatott egyedi jellemzőket.

Szavak jobb megértése

A halántéklebeny részét képező bal halántékpólus segít összekapcsolni és kategorizálni a különböző típusú információkat, felelős az intellektuális és szociális működésért. Egy olyan szó jelentésének megértéséhez, mint például a láb, ez az agyi régió összekapcsolja a vizuális, érzékszervi és motoros információkat, amelyek azt közvetítik, hogyan néz ki, hogyan érzékel és hogyan mozog a láb. A másik terület a temporális lebeny felső része, amely felelős a szavak megértéséért, a beszédészlelésért.

„Érdemes elgondolkodni azon is, hogy mi történhet velünk, mint emberi fajjal, ha az olyan készségek, mint az olvasás, egyszer csak nem lesznek. Minden bizonnyal csökkenne a képességünk, hogyan értelmezzük a körülöttünk lévő világot, és megértsük mások gondolatait. Vagyis egy könyvvel a karosszékben üldögélni nem csak egy meghitt személyes pillanat, hanem az emberiség szolgálatát is jelenti” – mutat rá Roll.

Minden negyedik magyar gyerek küzd olvasási nehézséggel

Hiába tudjuk, hogy az olvasás fejleszti a gondolkodást és a problémamegoldó képességet, az elmúlt évek nemzetközi felmérései, mint például a PISA-tesztek mégis egyre aggasztóbb képet festenek: Magyarországon minden negyedik gyerek küzd olvasási és szövegértési nehézségekkel. A hátrányos helyzetű családokat vizsgálva ez az arány még magasabb.

Hogyan szerettessük meg a gyerekkel az olvasást?

Az olvasás szeretetét érdemes már óvodás korban megalapozni meseolvasással, nem csak könyvszerető embert faragunk a gyerekből, ha sok mesét olvasunk neki, hanem más kézzelfogható előnyökkel is bír. Ma már tudományosan bizonyított tény, hogy körülbelül egy-másfél évvel megelőzik az életkoruknak megfelelő fejlődési elvárásokat azok az általános iskolások, akiknek rendszeresen olvastak mesét korábban.

Vass Dorottea Olvasásmotiváció című könyve óvodásokat és iskolásokat nevelő szülőknek és szakembereknek ad stratégiákat arra, hogyan szerettessék meg ezzel a korosztállyal az olvasást. A könyvben emellett olyan kérdésekre is részletes választ kapunk, hogy mi zajlik a gyerekek lelkében mesehallgatás vagy olvasás közben? Hogyan kezdünk el gyermekkorunkban érdeklődni az olvasás iránt? És mitől tudjuk teljesen megutálni azt.

A magyar tinik csupán 10%-a olvas naponta

Ami a hazai olvasási szokásokat illeti: a tinédzserkorú olvasók negyede hetente legalább egyszer, csaknem 10 százalékuk pedig naponta olvas. A mai tizen- és huszonéves korosztály elsősorban nem a klasszikus szépirodalomért, sokkal inkább a szórakoztató műfajokért van oda.

Fotó: 123RF
– via –

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!

Kölöknet hozzászólás

aláírás