500 óvodás gyerekre jut egyetlen óvodai pszichológus, nagy a nyomás az óvónőkön is
Az egyre erősödő szakmai és társadalmi elégedetlenség és tiltakozás hatására továbbra is szorgalmasan gyártja a kormány az óvodákat sújtó újabb problémákat ahelyett, hogy lendületesen megoldanák azokat. Szakmai és társadalmi egyeztetést színlelve látszatintézkedéseikkel nem csak az oktatás hatalmas rendszerének dolgozóit, hanem igénybe vevőit is tovább sújtják – hívja fel a figyelmet a Szülői Hang Közössége. Az alábbiakban Kulcsárné Szabó Kata óvónő, a Szülői Hang önkéntesének személyes kiállását olvashatjátok.
https://szuloihang.hu/Egyre nagyobb a teher az óvodai szakembereken
Hozzáteszi: Rendeletben törvényesítették a hiányt, így már pedagógiai asszisztensek és egyéb munkavállalók számára is lehetővé tették az óvodapedagógusok helyettesítését. Csupán délelőtt, mindössze 4 órában követelmény, hogy a gyermekekkel diplomás óvodapedagógus foglalkozzon. Ezt követően a hivatalosan továbbra sem létező óvodapedagógus-hiány okán visszaállították a sok éve már megszüntetett középfokú óvodai nevelő képzést, és évek óta visszafoglalkoztatják a nyugdíjasokat. A még pályán lévő diplomás óvodapedagógusokra pedig folyamatosan pakolják az újabb terheket. Mára már elvárás az is, hogy a rendszerből hiányzó fejlesztő- és gyógypedagógusok munkáját is ellássák. Leginkább hivatástudatból. Még úgy is, hogy ehhez képesítésük sincsen. A szakember létszámhiány indukálta csoportösszevonások magasabb csoportlétszámot eredményeznek, mely mind a gyermek, mind pedig a pedagógus alapvető komfortérzetét rombolja.
Több szakemberre lenne szükség
Hangsúlyozza: Évről-évre egyre több óvodás korú gyermeknek lenne szüksége speciálisan képzett szakemberre. Szemlátomást belőlük is egyre kevesebben maradnak a pályán. A kiemelt figyelmet igénylő gyermekeknek a nevelése-fejlesztése jelen helyzetben szinte lehetetlen küldetés egy közel 30 fős, kisgyermekekkel teli csoportszobában. Az integrált nevelés évek óta csak papíron működik jól és a valóságban külön szakmai képzést, felkészültséget igényelne. Az óvodapedagógusok nem fejlesztőpedagógusok és nem is gyógypedagógusok! Elméletileg 500 gyermekre jut 1 fő óvodapszichológus. 500 olyan gyermekre, akik iskolaérettségét az elszenvedett stressz, az instabilitás, a televízió és az okoseszközök elterjedése tényszerűen befolyásolja. Ezeket a gyermekeket ültette be a kormány 2020-ban 6 évesen az iskolapadba! Mára egyértelműen beigazolódott az, amire a törvénymódosítás előtt a szakértők figyelmeztettek. A szigorítás veszélyeire, vagyis arra, hogy így sok hatéves kerülhet iskolaéretlenül a közoktatásba.
Látszatintézkedések az óvoda körül
Kiemeli: Beismerés helyett természetesen egyszerűbb volt egy újabb rendeletmódosítás, mellyel törvénybe foglalták az iskolára való felkészítést, amit az óvodapedagógusok eddig is remekül csináltak. Látszatintézkedés, hogy az óvoda utolsó évében, napi 45 perc külön térben tartott iskolaszerű „csak fejlesztéssel” majd megérik a gyermek az iskolára! Leszámolnak a szabad játék szentségével és szó sem lehet többé pedagógiai, módszertani szabadságról! Csend, rend, fegyelem! Miért kell egy gyereknek mindig készülnie valamire? Miért nem fejlődhetnek a gyermekek a saját ütemükben? Miért nem lehet egy gyermek óvodás az óvodában?
A szakértők és a még pályán lévő óvodapedagógusok évek óta kongatják a vészharangot, amire a kormány elképesztő válasza most éppen az, hogy napi 45 percre „becsenget” már az óvodákba is! Kizsákmányolva és megalázva nem lehet minőségi munkát végezni. Az a légszomj, amelyet mi érzünk, gyermekeinkre és mindenkire ránehezedik, aki óvodába járatja gyermekét. Szülőként és pedagógusként közösek az érdekeink.
Fotó: 123rf