Óvoda

Figyelemzavar gyerekeknél: 7 jel, amit a legtöbben figyelmen kívül hagynak

Miért nem vesszük észre időben a figyelemzavart?

A figyelemzavar nem mindig látványos. Sokan csak akkor kezdik komolyan venni, amikor már az iskolai teljesítmény romlik, vagy gyakori konfliktusok alakulnak ki. Pedig a figyelemzavar tünetei már jóval korábban is észlelhetők lennének, ha tudnánk, mire figyeljünk. A probléma nem az, hogy ezek a gyerekek vagy felnőttek „nem akarnak” figyelni, hanem az, hogy nehezebben tudják irányítani a figyelmüket, és ez megnyilvánulhat egészen szokatlan módokon is. Szalai-Lászlók Kitti pszichopedagógus, tanulásban akadályozottak szakos mesterfokozatú gyógypedagógus, a Játszva olvass! szakemberének írása.

Mi is az a figyelemzavar?

A figyelemzavar egy idegrendszeri működési eltérés, amelyben az érintett személynek nehézsége van a koncentráció fenntartásában, a feladatváltásban és az impulzusok szabályozásában. Ide tartozik:

    • ADHD – figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar, amelyben a figyelmetlenség és a hiperaktivitás is megjelenik
    • ADD – figyelemzavar hiperaktivitás nélkül, inkább csendes, visszahúzódó formában

Sokan azt gondolják, hogy a figyelemzavaros gyerek az, aki „folyton mozog” – de az ADD-s gyerekek sokszor pont csendben szenvednek, és észrevétlenek maradnak.

Miért fontos időben felismerni?

A gyerekek gyakran azt hiszik, hogy ők „bénák” vagy „hülyék”, ha nem tudnak úgy teljesíteni, mint a társaik, pedig a frusztráció és az önbizalomvesztés megelőzhető lenne. Ráadásul korai beavatkozással javítható a helyzet, és nem feltétlenül kell azonnal gyógyszeres kezelésre gondolni, a megfelelő környezet, napirend és kommunikáció csodákra képes. A szülők és pedagógusok is könnyebben kezelik a helyzetet, ha megértik, hogy nem „akaratgyengeségről” van szó.

1# Állandó álmodozás vagy „kikapcsolt” állapot

Sokan úgy gondolják, hogy a figyelemzavar mindig látványos – például amikor egy gyerek ugrál, beszél, vagy nem bír megülni a helyén. Pedig az egyik leggyakoribb, de legkevésbé észlelt tünet az, amikor valaki egyszerűen “kikapcsol”.

Hogyan ismerhető fel?

• A gyerek látszólag jelen van az órán vagy a beszélgetésben, de nem tudja visszamondani, miről volt szó.

• Hosszabb instrukciókat nem követ, mert már a második mondatnál „elvesztette a fonalat”.

• Néha úgy tűnik, “álmodozik”, bámul maga elé, vagy belebonyolódik egy gondolati spirálba.

Ez a viselkedés sokszor csendes és észrevétlen, ezért különösen gyakran marad észrevétlen az ADD-s gyerekeknél és felnőtteknél.

Mi állhat a háttérben?

A figyelemzavarnál a gondolkodás gyakran ugrál egyik témáról a másikra. Egy külső inger – például egy hang, egy fény, egy mozdulat – könnyen félbeszakítja a belső folyamatokat. Az agy nem tud szűrni, hogy mi a fontos, és mi nem – ezért sok inger elvonja a fókuszt.

Miért probléma ez?

• A tanulmányi eredmények romlanak, de nem azért, mert a gyerek nem tudná, hanem mert nem tud figyelni.

• A környezet sokszor félreérti: lustának, érdektelennek bélyegzik.

• A gyerek önértékelése sérül, mert érzi, hogy lemarad, de nem tudja, miért.

Mit lehet tenni?

• Rövidebb, egyértelmű utasításokat adni (pl. egyszerre csak egy feladatot).

• Vizuális segédeszközök használata (pl. ábrák, jegyzetek, figyelem-fókusz kártya).

• Szünetek beépítése – 20-25 perc után néhány perc mozgás, aktivitás segíthet visszahozni a fókuszt.

Tipp: Otthoni környezetben is figyeljük meg: ha a gyerek mesét néz vagy rajzol, ugyanez az „eltűnés” jelentkezik? Ez segíthet különbséget tenni érdeklődés- és figyelemprobléma között.

2# Nehézségek a feladatok befejezésében

A figyelemzavar egyik tipikus, mégis félreérthető jele az, amikor a gyerek (vagy felnőtt) nagyon nehezen jut el egy feladat végére – még akkor is, ha lelkesen kezdi el. Ez nem lustaság vagy érdektelenség kérdése, hanem az agy fókuszálási és feladatkövetési nehézségeinek eredménye.

Hogyan jelenik meg?

• Elkezd egy rajzot, de félbehagyja, majd nekiáll valami másnak.

• Iskolai feladatnál 2-3 sor után megakad vagy „átcsúszik” másra.

• Házi feladatot csak részben csinálja meg, és nem is veszi észre, hogy kimaradt belőle valami.

• A feladat végére már szétesik a koncentráció, gyakori a, hibák, kihagyások.

Miért történik ez?

A figyelemzavarral élő személynek nehéz fenntartani a mentális energiát egy monoton vagy hosszabb ideig tartó feladatra. Az agy gyorsan vált át másra – különösen, ha az inger már nem új vagy izgalmas. A befejezéshez kitartás kell, ami gyakran nem áll rendelkezésre automatikusan, hanem tudatos támogatásra szorul.

Tipikus félreértések:

• „Lusta” – Nem igaz. Lehet, hogy akarná, de nem tudja végigcsinálni.

• „Nem figyel oda eléggé” – Valójában lehet, hogy túl sok mindenre figyel egyszerre, csak nem tudja kiszűrni, mi a lényeges.

• „Nincs elég akaratereje” – Ez nem akaraterő, hanem idegrendszeri kapacitás kérdése.

Hogyan segíthetünk?

• Bontsuk részekre a feladatokat: Pl. „Először írd le a címet, aztán az első mondatot – csak utána nézzünk tovább.”

• Használjunk időkereteket: Pl. „Most csak 10 percig dolgozz ezen, aztán szünet.”

• Adjunk azonnali visszajelzést: Ne a végén, hanem már az első kis rész után dicsérjünk.

3# Túlzott feledékenység a mindennapokban

Ha egy gyerek vagy felnőtt állandóan elhagy valamit, elfelejt dolgokat, nem emlékszik arra, amit két perce mondtak neki – könnyen rásütik, hogy „szétszórt” vagy „nem figyel oda”. Pedig ez gyakran a figyelemzavar egyik legtipikusabb tünete.

Milyen formában jelenhet meg?

• Az iskolás gyerek otthon hagyja a felszerelését, vagy nem jegyzi fel a házi feladatot.

• Felnőttként elfelejtünk időpontokat, neveket, elintézendőket – vagy többször elolvassuk ugyanazt a mondatot.

• Napi szinten eltűnnek kulcsok, füzetek, uzsonnák – és nem tudja megmondani, hol hagyta el őket.

Ez a fajta feledékenység nem ugyanaz, mint az időskori memória probléma: nem a tanulási képesség hiányáról van szó, hanem arról, hogy az információ be sem került rendesen a figyelem szűrőjén keresztül.

Miért történik?

• Az agy nem fókuszál eléggé a pillanatban zajló eseményekre, így nem történik valódi „rögzítés”.

• A sok párhuzamos inger (pl. beszéd, zaj, mozgás) miatt nincs kapacitás minden információra.

• A végrehajtó funkciók (sorrendben gondolkodás, cselekvés tervezése) gyengébben működnek.

Hogyan segíthetünk?

• Használjunk listákat, piktogramokat vagy vizuális napirendet – ezek külső memóriaként működnek.

• Kérjük meg, hogy ismételje vissza a fontos információt: „Mit mondtam, mit kell eltenni?”

• Legyen állandó helye a dolgoknak (pl. kulcs, táska, füzet) → a rutin tehermentesíti az agyat.

4# Folyamatos zajkeltés vagy fészkelődés

Vannak gyerekek (és felnőttek is), akik sosem ülnek nyugton: dobolnak az ujjaikkal, babrálnak valamivel, billegnek a széken, zizegtetik a papírt, vagy folyamatosan beszélnek. Ezt gyakran „idegesítő szokásnak” vagy „fegyelmezetlenségnek” tartják – pedig ez egy figyelemzavaros agy természetes önszabályozása lehet.

Mit is jelent ez pontosan?

• A gyerek állandóan mozog, de nem feltétlenül zavarni akar – mozogni kell neki, hogy figyelni tudjon.

• Felnőttek is gyakran babrálnak tollal, jegyzettel, hajtogatnak valamit, mert ez segít ébren tartani az agyat.

• Előfordul, hogy akkor kezd mozogni, amikor épp jobban próbál koncentrálni – tehát a mozgás nem a figyelem hiányát, hanem a fenntartását szolgálja.

Miért történik?

A figyelemzavarral élő személyek agya alulaktivált lehet, azaz nehezen tartja fenn a szükséges éberségi szintet. A mozgás, zajkeltés, vagy akár a beszéd ingerként működik, ami „ébresztőt” ad az idegrendszernek.

Gyakori félreértelmezések:

• „Zavarja az osztályt” – lehet, de nem szándékosan.

• „Szándékosan viselkedik így, hogy figyelmet kapjon” – a figyelemzavarnál a viselkedés önszabályozásként jelenik meg.

Mit lehet tenni?

• Adjunk "legális babrálnivalót”: stresszlabda, halk pörgető, szilikon fidget – de mindig előzetes egyeztetéssel!

• Biztosítsunk mozgásos szüneteket órán belül: például felállás, nyújtózkodás, „menj körbe az asztal körül”.

• Alkalmazzunk rugalmas ülőhelyeket: pl. mozgásos párna, labdaszék, vagy álló munkaállomás (akár egy dobozon).

5# Gyakori hangulatingadozás

A figyelemzavar nem csak a figyelmet és a koncentrációt érintheti – gyakran együtt jár érzelmi hullámzással, amit sokan félreértenek vagy túlreagálnak. Egy figyelemzavaros gyerek (vagy felnőtt) egyik pillanatban nevet, a másikban dühös vagy sír, látszólag „ok nélkül”.

Hogyan ismerhető fel?

• Apró dolgokra is túlzottan reagál: pl. ha nem találja a radírt, kiborul.

• Egy rossz jegy után teljesen elveszíti a motivációját, és azt mondja: „Úgysem megy semmi.”

• Pozitív élményeknél is túl lelkes, túl pörgős lehet – nehezen találja meg az egyensúlyt.

Ez a fajta hullámzás sokszor kifárasztja a környezetet is, főleg ha az érzelmi reakciók hevesek, gyorsak és kiszámíthatatlanok.

Miért van ez?

A figyelemzavarral élők agyában a frusztráció kezelésére és érzelem szabályozásért felelős területek éretlenebbek vagy túlterheltek lehetnek. Az impulzuskontroll itt is szerepet játszik: az érzelem „berobban”, mielőtt átgondolnák, hogyan reagáljanak rá.”

Tipikus félreértések:

• „Hisztis” – valójában nem tudja még szabályozni az érzelmi reakcióit.

• „Manipulálni akar” – gyakran ő sem érti, miért reagál úgy, ahogy.

• „Képtelen az önkontrollra” – képes lehet rá, de támogatás kell hozzá, és sok-sok gyakorlás.

Mit segíthet?

• Tanítsuk meg az érzelmek felismerésére: pl. hangulattérképek, „érzelemóra” használata.

• Ne a viselkedést büntessük, hanem az érzést kezeljük: „Látom, most nagyon dühös vagy. Szükséged van egy kis szünetre?”

• Mutassunk modellt: „Én is ideges lettem, de most veszek egy mély levegőt, és megbeszéljük.”

Egy gyakorlat: az „érzelem hőmérő”

Rajzoljunk egy skálát 1-től 5-ig, ahol 1 = nyugodt, 5 = robbanás. Ha a gyerek megtanulja bekalibrálni magát, könnyebben észreveszi, mikor kell „leállnia”.

6# Elkerülő viselkedés a mentális megterhelés elől

Sok figyelemzavaros gyerekről (vagy felnőttről) azt gondolják, hogy „nem akar tanulni”, vagy „direkt halogat”. A valóság viszont sokkal összetettebb. Ezek az emberek gyakran tudatosan vagy tudattalanul elkerülik azokat a helyzeteket, amelyek mentálisan túlterhelik őket – és ez nem lustaság, hanem önvédelem.

Hogyan jelenik meg?

• A gyerek „elfelejti” a házit, vagy nem hozza el a füzetét, amikor nehéz feladatról van szó.

• Halogatja az elkezdést: „Mindjárt… csak még ezt megnézem.”

• Egyszerű, de hosszabb feladatoknál hirtelen fáradtságra, éhségre, fejfájásra panaszkodik.

• Inkább rendet rak, rajzol, mások dolgával foglalkozik – csak ne kelljen elmélyült munkát végezni.

Miért történik?

A figyelemzavaros agy gyorsan túlterhelődik, különösen, ha a feladat sok koncentrációt, szervezettséget vagy kitartást igényel. Mivel az agy nem tudja „beosztani” az energiát, automatikusan menekülni kezd – akár tudattalanul is.
Ez nem „kibúvó” – ez egyfajta mentális kimerültség elleni védekezés.

Gyakori félreértések:

• „Lusta, nem akar tanulni” - Nem lusta. Egyszerűen nem tud hozzáférni a fókuszhoz, amire szüksége lenne.

• „Nem is érdekli” - Sokszor épp ellenkezőleg: az érdeklődés ellenére sem tud hozzákezdeni, ami frusztrálja.

• „Nem motivált” - Dehogynem! Csak nem tudja, hogyan kezdjen hozzá anélkül, hogy belezavarodna.

Mit lehet tenni?

• Osszuk kisebb, emészthető egységekre a feladatot. Egy egész dolgozat ijesztő lehet – egy kérdés viszont megugorható.

• Adjunk indulási „rutinokat”: egy kis megbeszélés, hangos gondolkodás, időzítő indítása - ezek keretet adnak.

• Jutalmazzuk a nekikezdést, nem csak a befejezést! Már az is siker, ha elkezdi.

7# Társas helyzetekben jelentkező impulzivitás

A figyelemzavar gyakran nemcsak az egyéni teljesítményt érinti, hanem a társas kapcsolatokra is kihat. Az impulzivitás – azaz az azonnali reakciók, gondolkodás nélküli cselekvés – sokszor társas szituációkban bukik ki, és félreértések, konfliktusok forrása lehet.

Milyen formában jelenik meg?

• A gyerek félbeszakít másokat, nem várja meg a sorát játékban, válaszadásnál vagy beszélgetés közben.

• Túl közvetlen, nem veszi észre a másik határait (pl. túl közel megy, hozzányúl, hangos).

• Hajlamos meggondolatlan kijelentésekre vagy viselkedésre, amit később megbán – pl. sértő mondatok, túl harsány reakciók.

• Nehezen olvassa a nem verbális jeleket: pl. a másik gyerek unott, dühös vagy zavarban van – de ő ezt nem érzékeli.

Miért történik?

A figyelemzavar egyik fő jellemzője, hogy az agy lassabban dolgozza fel az impulzusokat, és nem tudja elég gyorsan „fékezni” a választ. Ez nem rosszindulat – hanem idegrendszeri működésbeli különbség.

Gyakori félreértések:

• „Nem tud viselkedni” - Valójában nem mindig tudja irányítani, amit csinál.

• „Figyelmet akar” - Igen, de nem számító módon – csak nem tudja, hogyan kapcsolódjon másokhoz megfelelően.

• „Nincsenek határok” - A határok nem belső iránytűként működnek nála, hanem gyakran külső jelzés szükséges hozzá.

Mit lehet tenni?

 • Tanítsuk meg a társas szabályokat játékosan: szerepjáték, „mi történne, ha…” kérdések, beszélgetés kártyák.

 • Legyünk modellek a nyugodt kommunikációra: ne túljavítsuk, ne szidjuk – inkább mutassuk meg, hogyan lehetett volna jobban.

 • Adjunk második esélyt: pl. „Mondd újra, hogyan kérnéd ezt szépen?”

Mi a következő lépés, ha több jel is igaz?

Ha a fenti hét jel közül több is felismerhető egy gyereknél – vagy akár saját magadnál –, az még nem jelent biztos diagnózist. Viszont azt mutatja, hogy érdemes mélyebben utánajárni. A figyelemzavar nem egy divatos címke, hanem egy valós idegrendszeri működésbeli különbség, ami felismerve és jól kezelve nagyban javítható – és nem akadályozza a boldog életet.

Mit érdemes elsőként tenni?

1. Figyeld tudatosan a jeleket
Vezess naplót: mikor jelennek meg ezek a tünetek, milyen helyzetek váltják ki, mi segít vagy ront a helyzeten?

2. Beszélj róla őszintén
Szülőként kérdezd meg a pedagógust, mit tapasztal az iskolában. Felnőttként beszélj a környezeteddel – gyakran mások tükröt tudnak tartani.

3. Fordulj szakemberhez
Gyermekpszichológus, nevelési tanácsadó, gyógypedagógus, felnőtt ADHD-s szakember segíthet pontos képet alkotni.

4. Ne azonnal gyógyszerben gondolkodj
A diagnózis nem jelent automatikus gyógyszeres kezelést. Sok esetben viselkedésterápia, napirendi támogatás, pszichológiai eszközök is elegendők lehetnek.

5. Kezdd el kis lépésekben támogatni az érintettet
Nem kell megvárni a diagnózist. Már az is segít, ha jobban érted, mi miért történik – és türelemmel, tudatosan kezdesz reagálni.

A figyelemzavar nem kudarc. Nem egy címke, ami elválaszt – hanem egy térkép, ami segít megérteni. És ha megértjük, már nem küzdenünk kell ellene – hanem együtt dolgozhatunk vele.

Nyitókép: 123RF

Hasonló tartalmakért iratkozz fel ingyenes hírlevelünkre!

Kölöknet hozzászólás

aláírás