Rekordszámú a jelentkezés a csecsemő- és kisgyermeknevelő szakokra
Egyszer sem jelentkeztek olyan sokan csecsemő- és kisgyermeknevelő alapszakra az elmúlt tizenöt évben, mint az idei felsőoktatási felvételin, de óvodapedagógusnak is jóval többen készülnek, mint a korábbi években. A bölcsődékben óriási szükség van a diplomás szakemberekre, akiket a felsőoktatási intézményeknek számos kihívásra fel kell készíteniük.
Több mint 2580 felvételiző jelölte meg a csecsemő- és kisgyermeknevelő szakot jelentkezési lapja első helyén – derül ki a Felvi.hu friss statisztikáiból. A BA-képzés 2010-es elindulása óta még soha nem vonzott ilyen sok hallgatót, a 2024-es általános felvételi szezonhoz képest 25 százalékkal ugrott meg az első helyes jelentkezők száma. Ez fontos visszajelzést ad az egyetemeknek, főiskoláknak, a diákok ugyanis a számukra legvonzóbb szakot sorolják felvételi listájuk első helyére.
A képzés a három év alatti gyerekek nevelésére, fejlődésük támogatására készíti fel a hallgatókat, akik a diploma megszerzése után elsősorban önkormányzati, egyházi, magán- és alapítványi bölcsődékben, valamint más, három év alatti gyerekeket ellátó intézményekben, de akár turisztikai területen vagy vállalkozóként is el tudnak helyezkedni.
„A csecsemő- és kisgyermeknevelők a korábbi évtizedekben sok-sok szinten és úton kapták képzésüket, mire megszilárdult a mai egyetemi-főiskolai képzéstípus. A BA-szak komoly felkészültséget és szakmai ismeretanyagot ad, egyúttal érzéket és érzékenységet feltételez. Csak az érti igazán ennek a képzésnek a jelentőségét, aki szülőként vagy szakemberként szembesült már azzal, milyen professzionális válaszokkal és rutinnal kell rendelkeznie a bölcsődékben dolgozó nevelőknek”
– mondja Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora.
Nem ez az egyetlen pedagógusképzés, amely iránt idén tovább nőtt az érdeklődés. A legnépszerűbb alapszakok listáján évek óta szereplő óvodapedagógus képzést 24 százalékkal többen sorolták felvételi listájuk első helyére, mint 2024-ben. Ugyanez a helyzet a tanító alapszakkal is: a tavalyi rekord után további 30 százalékkal ugrott meg az első helyes jelentkezők száma, idén több mint 2500 első helyes jelentkezőt regisztráltak.
Új kihívások előtt a mai csecsemő- és kisgyermeknevelők
Nemcsak országosan, az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán is megugrott a csecsemő- és kisgyermeknevelő szakra készülők száma, 2024-hez képest 40 százalékkal többen jelölték meg a képzést első helyen.
„A főiskola már korábban is jelen volt a csecsemő- és kisgyermeknevelők képzésében, akikre óriási szükség van. A mai gyerekeket érő külső fizikai, szellemi, táplálkozási, sajnos sokszor családi kihívások miatt koncentrált, magas színvonalú munkát kell végezniük ahhoz, hogy egészséges személyiségek és közösségek kialakulását segítsék. Éppen ezért az Aporon a leendő csecsemő- és kisgyermeknevelőket országosan elismert, kiváló oktatók, kutatók készítik fel”
– emeli ki az intézmény rektora.
A váci mellett ma már budapesti campusszal rendelkező intézményt évről évre egyre többen jelölik meg jelentkezési lapjukon, nemcsak csecsemő- és kisgyermeknevelő, hanem óvodapedagógus és tanító szakjukat is közel 40 százalékkal többen választották, mint tavaly.
A kifejezetten gazdag pedagógusképzési kínálatból az óvodapedagógusnak készülő hallgatók angol és magyar nyelvű képzés, valamint két nemzetiségi szakirány, a leendő tanítók pedig német és cigány/roma szakirány közül választhatnak. Népszerű a szociálpedagógia alapszak, ahogy a neveléstudomány, a mentálhigiénés közösség- és kapcsolatépítő, illetve a szociálpedagógia mesterképzés is. Az intézmény legújabb szakja az idén ősszel induló, az országban egyedülálló társadalmi integráció felsőoktatási szakképzés.
Apor Vilmos Katolikus Főiskola
A Váci Egyházmegye fenntartásában álló, pedagógus- és szociálpedagógus képzéssel, valamint a hitéletben segítőként dolgozók képzésével foglalkozó felsőoktatási intézmény. Alap- és mesterképzésein a hallgatók államilag elismert BA- és MA-diplomát szerezhetnek, de az intézmény számos szakirányú továbbképzéssel is segíti a már diplomával rendelkezőket. A főiskola szakmai tevékenysége tudományos ismeretekre és nemzetközi kapcsolatokra épülő oktatási gyakorlat alapján, katolikus szellemben – így más vallású, gondolkodású jelentkezők felé is teljesen nyitottan – zajlik, és különös hangsúlyt fektetnek az atipikusan fejlődő gyermekekre fókuszáló és alternatív pedagógiai módszerekre.
Nyitókép: 123RF