Csökkenhet a feladatok száma
Tanárok szerint is kevés volt a 45 perc
Az elnökhelyettesnek felvetettük, hogy a visszajelzések szerint a korábbiaknál nehezebb volt az idei nyolcadikos matematika feladatsor. Legtöbbeknek az időtényező okozott gondot: a feladatsor megoldására rendelkezésre álló negyvenöt perc aránytalanul kevésnek bizonyult a feladatok mennyisége mellett. Egyes tanulók önbizalmát jelentősen megtépázta, hogy a gyakorlás, a különórák sem segítettek a sikeres felvételiben. Emellett a hozzászólok egybehangzóan állították, hogy a magyar nyelvi teszt pedig éppen a másik véglet, kifejezetten egyszerű volt.
Pósfai Péter felvetéseinkre a következőkkel reagált: – A feladatsorokat bizottságok állítják össze, ahol az adott korosztály tanításában napi gyakorlattal rendelkező, különféle iskolatípusokban (gimnázium, szakközépiskola) tanító, a feladatlap készítésben is járatos tanárok dolgoznak. E bizottságok a feladatsorokat a tartalmi előírásokra és a korábbi feladatsorok elemzéseire támaszkodva, saját szakmai tapasztalataik alapján állítják össze.
:
Fórumunk a témában
"Nem értem, miért csinálnak két, ennyire másképpen működő feladatsort? És mi lesz azzal, aki matekból nincs a toppon, de magyarból jó amúgy?" Bővebben...
Természetesen kíváncsiak voltunk az idei eredményekre, hiszen az eddigi visszajelzések alapján a vártnál nehezebb volt a matematika felvételi. – A dolgozatokat a vizsgákat szervező középiskolák javítják. Ennek megfelelően az idei eredményeket még nem ismerhetjük, azok február közepén válnak véglegessé. A közeljövőben az Oktatási Hivatal a vizsgák után elkészíti a vizsgateljesítmények statisztikáját, és ezt az évek óta megszokott módon, honlapján nyilvánosságra is hozza – tájékoztatott az elnökhelyettes. Pósfai Péter emellett hozzátette, hogy a vizsgák feladatlapjai az előző évek eredményei alapján jól mérik fel a diákok teljesítményét, és az előkészítés folyamata az idén is az előző évekhez hasonlóan átgondolt és ellenőrzött volt.
A tanárok, diákok valamint a szülők leginkább a megadott időtartamot kevesellték, ennek megváltoztatására azonban kevés esély van. – 2004-ben vezettük be a 8. évfolyamos diákoknak a központi írásbeli vizsgát, és már a kezdetektől 45 perc áll a tanulók rendelkezésére. A gyerekek érdekében nem látom okát a változtatásnak, a jövőben viszont elképzelhető, hogy a feladatok mennyisége csökken – zárta mondandóját Pósfai Péter.
Balázs Erzsébet (Nagykovácsi Általános Iskola matematika szakos tanára):
A példákat látva, az a meglátásom, hogy a jó képességgel rendelkező diákoknak is komoly fejtörést okozhat egy-egy feladat megoldása. Magukat a feladatsorokat jónak tartom, hiszen több összetevőből áll, emellett olyan részek is felfedezhetőek, ahol nem számít annyira a tudás. Új dolgokkal is találkozhattak a diákok, mint például a diagramok, kombinatorika, táblázatelemzések. Az előbb említettekkel szerintem nincs különösebb probléma, ellenben a feladatsorokra kiszabott idővel annál inkább. Negyvenöt perc nem elég ahhoz, hogy a diák értelmezze, majd meg is oldja a példákat!
Csányi Erzsébet (Budenz József Általános Iskola és Gimnázium matematika szakos tanára):
A gyerekek elmondása szerint nehéz volt a feladatsor, sokan nem jutottak el az utolsó példáig, emiatt sok tanítványom le is volt törve a felvételit követően. Már az első feladat sem volt könnyű, és valljuk be őszintén: ez a felmérő nem tíz, hanem sokkal több feladatból állt, hiszen az egyes példáknak voltak alágai is. Háromnegyedóra alatt egy közepes tanuló egész egyszerűen nem jut el az utolsó kérdésig. Véleményem szerint nincs arányban a feladatok nehézségi foka a megadott időtartammal!