Segítség! Nyakunkon a felvételi!
Tavaly január végén az iskolák és a családok életében is a középiskolai felvételi tesztek miatti csalódottság játszotta néhány hétig a főszerepet. Sok elkeseredett diák, felháborodott szülő és pedagógus mondta el a véleményét a Kölökneten is. Központi írásbeli vizsga idén is lesz, és csak remélni tudjuk, hogy ezúttal kevesebb lesz a panasz. Január 22-ig már nincs sok idő hátra, a felkészülést természetesen nem most kell megkezdeni. Ám szeretnék a tavalyi mellé még néhány praktikus jó tanáccsal szolgálni minden általános iskolásnak, aki érintett ez ügyben.
Amit feltétlenül érdemes megtenni, hogy tanulmányozzátok a korábbi évek feladatsorait. Ezek – megoldással együtt – megtalálhatók számos internetes oldalon, például az Oktatási Hivatal honlapján. Szánjatok rá 45 percet egy-egy teszt megoldására, mert sok tanulsággal járhat, ha megismerkedtek a vizsgakérdésekkel. Ha van vállalkozó kedvű szülő (és már miért ne lenne?), lehet akár családi versenyt is rendezni. Előfordulhat, hogy meglepő eredményekre juttok…
A javításhoz mindenképpen nézzétek meg a központi megoldásokat is. Ezekből nemcsak a helyes megoldás derül ki, hanem az is, hogyan értékelik majd a válaszaitokat, milyen részmegoldások érnek pontot - és időnként segítenek a feladat utólagos megértésében is (mit is kellett volna csinálni…). A hibásan megoldott feladatokat próbáljátok meg kijavítani, rájönni, hogy hol rontottátok el.
Tapasztalataink azt mutatják, hogy nagyon gyakran a feladat megértésével is vannak problémák. Az utasításokat mindig gondosan el kell olvasni, mielőtt belefogtok a munkába! És ez érvényes a teszt fedőlapján szereplő mondatokra is. Mind a magyar, mind a matematika feladatlap borítóján fel van tüntetve, hogy tollal kell dolgozni - vagyis a ceruzás megoldásokat nem lehet értékelni -, hogy ügyelni kell a külalakra - olvasható és áttekinthető legyen a munka -, és hogy a feladatokat tetszés szerinti sorrendben lehet megoldani.
Ez utóbbi azért is fontos, mert előfordulhat, hogy nem boldogultok valamelyik példával. Ilyenkor hagyjátok ott, és próbálkozzatok a következővel! Ha marad idő a végén, majd visszatértek, és töprengtek a megoldáson. Ha már szóba került az idő, akkor tudnotok kell, hogy a 45 perc csak az iskolában tűnik hosszúnak – a felvételin semmiképp sem.
A magyar a korábbi tapasztalatok alapján belefér a háromnegyed órába, amelyből az utasítás szerint 10-15 percet célszerű a fogalmazásra szánni. A megalkotott szöveg a címről szóljon, és mindenképpen legyen három részre tagolva: bevezetés, tárgyalás, befejezés. A rendelkezésre álló kis idő alatt ne akarjatok nagyon extra történettel előállni, mert teljesen bele fogtok bonyolódni. (Legfeljebb nem lesz nagyon ötletes, szellemes a szöveg, és levonnak 1 pontot…) És ne feledjétek: a fogalmazásotokat tanárok olvassák, ezért ne hozzátok őket zavarba olyan szavakkal, amelyek a diákok körében elmennek, ám a pedagógusok sokszor meg sem értenek. (Gondolom, arra senki nem vetemedne, hogy nyomdafestéket nem tűrő kifejezéseket is papírra vessen…) Aki esetleg korábban készen lenne, ellenőrizze a helyesírását, olvassa át a munkáját figyelmesen.
A matematika feladatsorra általában kevésnek bizonyul a 45 perc. Itt nincs sok idő gondolkodásra - pedig a példák megoldásához nem ártana -, feszített tempóban kell haladni végig a teszten. Amit tudtok vagy gondoltok, feltétlenül írjátok be! És ne csináljátok azt, ami a tanárok rémálma, hogy az utolsó pillanatban áthúzgáljátok, amit leírtatok! A rossz megoldásért nem jár pontlevonás! Ha üresen hagyjátok a feladatot vagy kihúzzátok, amit írtatok, biztosan 0 pontot kaptok. És elveszítitek azt az esélyt, hogy legalább részpontokat kaphassatok. (Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy bármilyen butaságot be lehet írni – bár azért se jár mínusz…)
Megesik, hogy az izgalom hevében nem azt csinálják a diákok, amit a feladat szövege kér. Amit alá kell húzni, azt nem lehet bekarikázni – és fordítva. Nem mindegy, hogy a szót kell a vonalra írni vagy a szó betűjelét. Ha a felsoroltak közül kell a helyes megoldást kiválasztani, akkor nem lehet más megoldást adni. A többlépcsős feladatokat próbáljátok sorban megoldani – akkor kisebb az esélye, hogy valamit kifelejtetek vagy elrontotok. A tavalyi magyar 5. feladatában például előbb választani kellett a két ábra közül, és utána a kiválasztottat kiegészíteni. A matematika tesztekben – ahol kérik – ne felejtsetek el indokolni vagy a megoldás menetét is levezetni, különben a végeredmény nem sokat ér.
Ha elrontottatok valamit, és ki akarjátok javítani, akkor azt természetesen megtehetitek. A zárójelbe tételt nem nagyon javaslom, mert nem mindig egyértelmű. A vastagon átfirkálástól is tartózkodjatok, mert csúnya. Elegendő egy vonallal áthúzni, amit törölni szeretnétek. Sokszor láttam már olyat, hogy valaki két vagy több megoldást is ír. Ilyet ne csináljatok, csak akkor, ha a feladat ezt kéri! A javító tanárnak nem feladata kiválasztani helyettetek a jót. A megoldókulcstól függ, mi történik ilyen esetben: vagy automatikusan 0 pontot kaptok, vagy az első megoldást kell értékelni, a többit figyelmen kívül kell hagyni.
Remélem, találtatok olyan jó tanácsot, amelyről azt gondoljátok, érdemes megfogadni. Kívánok mindannyiótoknak sikeres felvételit! És ha van véleményetek, kérdésetek, ötletetek, örömmel vesszük, ha megosztjátok velünk.