Általános iskolai kisokos
Elsős lesz a gyerekem!
Amikor gyermekünk hatodik életéve felé közeledik, szülőként egyre többet gondolunk az iskolára. Sok tanács hangzik el: hova írassuk a gyereket és hova ne, melyik tanító nénihez kérjük magunkat, s kit kerüljünk el mindenképpen. S arról is rengeteg tanácsot kapunk, hogy várjunk-e még egy évet, vagy mindenképpen fussunk neki az iskolának. A helyzetet csak bonyolítja, ha van már egy-két iskolás gyermekünk, és így sok-sok, akár egymásnak ellentmondó saját tapasztalatunk.
Az iskolaérettség azt jelenti, hogy a gyermek fizikai és pszichés szempontból is képes megfelelni az iskolai követelményeknek, s az iskolás lét előmozdítja a fejlődését. Hazánkban mód van a rugalmas iskolakezdésre, így lehetőség van arra, hogy a gyermek iskolaéretten kezdje meg a tanulmányait, s elejét vegyük a túl korai kezdés által okozott kudarcoknak.
Előbb tanító lettem, aztán szülő, s e két valóm több mint két évtized alatt érlelődött bennem eggyé, elválaszthatatlanná, teljességgé. Ezért könnyű megértenem a szülőtársaim dilemmáit, akik az iskola világát pusztán diákként szerzett emlékeikből igyekeznek maguk elé képzelni, és meginogni látszanak az emlékekből épített iskola előtt...
Frontális osztálymunka: amikor a tanár magyaráz...
Érdeklődő szülőként a legkülönfélébb impulzusok érnek, amikor gyermekünknek iskolát keresve, egy-egy nyílt órára ellátogatunk. S az értékeléshez jobbára csak homályos intuícióink vannak; bizony, nehéz megfogalmazni, hogy mitől jó (és mitől nem) egy hagyományos, vagy éppen modern, alternatív módszerekkel vezetett óra. A tudatos értékeléshez érdemes mélyebben megismerkedni a különböző tanítási stratégiák lehetőségeivel és veszélyeivel.
Érdeklődő szülőként a legkülönfélébb impulzusok érnek, amikor gyermekünknek iskolát keresve, egy-egy nyílt órára ellátogatunk. S az értékeléshez jobbára csak homályos intuícióink vannak; bizony, nehéz megfogalmazni, hogy mitől jó (és mitől nem) egy hagyományos, vagy éppen modern, alternatív módszerekkel vezetett óra. A tudatos értékeléshez érdemes mélyebben megismerkedni a különböző tanítási stratégiák lehetőségeivel és veszélyeivel.
Drámapedagógia az osztályteremben
A tanári magyarázatok világában felnövekedett szülőként bizony nehéz megítélni, hogy mitől is jó egy alternatív módszerekkel vezetett tanítási óra. Pedig a tevékenység- és élményközpontú tanítás nem boszorkányság: ugyanúgy „szabályai” vannak, mint a jól felépített tanári előadásnak. Most a tanítási dráma „működését” és néhány formáját mutatjuk be.
Iskolai délelőttök, iskolai délutánok
Az iskolában – s ezzel egyránt így vannak kicsik és nagyok – mindaz, ami a tanításon kívül történik, legalább ugyanolyan fontos, mint a tanórák. Van, ahol a kötetlenebb, pihentető foglalkozásokat beépítik a munkatervbe (iskolaotthon). S van, ahol időben jobban elválik egymástól a "munka" és a "szórakozás"...
A pedagógiai programok zavarba ejtő kínálatában bizony nem könnyű eligazodni. Sorozatunkban igyekeztünk összegyűjteni a hazai közoktatásban jelen lévő komplett, egységes pedagógiai rendszereket. A különböző programokat bemutató cikkeinket itt megtalálhatja.