Szakértőnk válasza:
Tisztelt Érdeklődő!
A probléma, amiről írt, a serdülőkor jellemzője. A belső változások együtt járnak az érzelmi, figyelmi hullámzással. Eddig az iskolai teljesítmény volt a legfontosabb, most más kerül előtérbe: függetlenedés, útkeresés, saját vélemény kialakítása, hangsúlyosabbá válnak az emberi kapcsolatok. Mindez belső feszültséggel jár, ami tovább rontja a figyelmi teljesítményt, az iskola unalmassá válik, miközben a nyomás – itt a továbbtanulás, a pályaválasztás, a szülői-pedagógusi elvárás – nő, ami aztán tovább emeli a szorongást, érzékenyebbé, kiszámíthatatlanabbá válik a serdülő. Nem hiszem, hogy a tanárok „kiszúrnának” a fiával, inkább elképzelhetőnek tartom, hogy határozott elvárásokat fogalmaznak meg, s a nyújtott teljesítményt értékelik, ami lehet, hogy nem a legjobb. A fiának abban tudna segíteni, hogy a megküzdését erősíti, a fennálló helyzet elemzésében, saját szerepének tisztázásában segíti, miközben közvetíti felé, hogy megérti.
Iskolát együtt keressenek, ebben a képességek és az érdeklődés legyen a vezető szempont, ne a fia érzékenysége. A serdülőkor átmeneti – bár hosszan tartó – állapot, amikor új viselkedésmódokat sajátítanak el a fiatalok. Általában igaz, hogy mindenféle változást elsősorban saját viselkedésünk, reagálásunk megváltoztatásával tudunk elérni. Ennek megtapasztalásában segíthet igazán a fiának.
Remélem sikerült, Önöknek segítenem, sok sikert kívánok!
Üdvözlettel
Izsó Ildikó