Szakértőnk válasza:
Tisztelt Érdeklődő!
A levelében leírtak alapján én a szorongásra gondolok, mint lehetséges okra, ami visszaveti gyermeke teljesítményét egyes tárgyakból, illetve az írásbeli dolgozatoknál. Azt, hogy egy gyermek hogyan teljesít az iskolában, nem csak az határozza meg, hogy mennyire tanulta meg a leckét, hanem más is. Ilyen a teljesítményhez való viszonya (mennyire „akar” teljesíteni, fél-e a kudarctól vagy sem), a pedagógusi és a szülői elvárások, amiknek mindenképpen meg akar felelni, s amik esetleg annyira ránehezednek, hogy nem tud megszólalni. Végül ott az önértékelése, vagyis az, hogy valójában mit gondol magáról. A gyermek környezetében élő felnőttek és a „szakember” szerint is lehet okos, szorgalmas, sok esetben a gyermek nem így vélekedik önmagáról.
Hiányolja, hogy a pedagógusok miért nem segítenek a gyermekének. Én azt javasolnám, hogy bízzon jobban a pedagógusokban, s főként beszéljen velük, hogyan lehetne közösen segíteni. Konkrét segítséget a Nevelési Tanácsadóban talál, az iskolában meg tudják Önnek mondani a telefonszámot, így Ön időpontot tud kérni.
Érdemi segítséget várt tőlem, azt hiszem, ennek nem igazán tudtam megfelelni, mert nagyon kevés konkrét információt kaptam (a gyermek neme, életkora, volt-e iskolaváltása, nagyobb változás az életükben, az ön elvárása vele szemben, stb.). Ezek mind-mind befolyásolják a helyzet megítélését és a javaslatokat.
Abban egyetértünk, hogy gyermekének segítségre van szüksége, már csak azért is, mert hosszú távon az önértékelést – és szorgalmat – romboló hatású, ha a befektetett munka nem térül meg a teljesítményben. Azt javaslom, személyesen keressenek fel egy pszichológust.
Üdvözlettel
Izsó Ildikó
pszichológus