Szakértőnk válasza:
Kedves Kérdező!
A gyerekek érdekeinek és a pedagógiai szempontoknak a figyelembe vétele egyáltalán nem képtelen igény. Jó esetben ezek még egybe is esnek. Mégis tény, hogy az iskolabezárás-átszervezés sokszor nélkülözi az egyéni megközelítést. A tapasztalataim azt mutatják, hogy valóban nem könnyű megtalálni a mindenkinek tetsző megoldást.
Nagyon világos és egyszerű helyzetben lennénk, ha léteznének egyértelmű szabályok arra, hogy mitől lesz jobb az oktatás, és mitől válik rosszabbá. Valójában azonban nincs sem általánosan ideális iskolaméret, sem pedig ilyen osztálylétszám. Gondoljunk csak arra, hogy a személyiségközpontúságáról ismert Waldorf pedagógia megalapítója, Rudolf Steiner például nagy, negyvenfős osztályokban látta biztosítva a gyermekek egészséges fejlődését.
A költséghatékonyságról kérdez, mert úgy érzi, hogy ma a "költséghatékony" és a "pedagógiailag kívánatos" jelzők nem létezhetnek egyszerre. Évekkel ezelőtt egy közgazdász meggyőzött engem arról, hogy a költséghatékonyság értelmetlen szóösszetétel. Ha ugyanis valami hatékony, az azt jelenti, hogy eredményes ÉS takarékos. Lehet valami eredményes és drága, lehet olcsó és eredménytelen, meg lehet persze drága és eredménytelen is. Ám ezek mind egészen biztosan nem hatékony megoldások. Ha valami nem eredményes, akkor hiába kis költségű, attól még nem lesz hatékony. A költségek mindentől független lefaragása értelmetlen, ha eredménytelenséget szül az oktatásban.
Bármelyik oldalon legyen is Ön érintett ebben a kérdésben, kitartást kívánok a lehető legjobb kompromisszum megtalálásához. Fontos, hogy legyen fórum, ahol a felek megvitathatják különböző álláspontjaikat. Ám nem elég azzal kiállni, hogy ne zárják be és pont. Minden egyes esetben felelős döntésre van szükség ahhoz, hogy ne kerüljenek gyerekek és szülők olyan lehetetlen helyzetekbe, mint amelyekről a híradások szólnak.
Sinka Edit