Kérdések

Kedves Szakértő! A lányom 16 éves, 10. osztályos. Az a probléma, hogy nagyon sokszor nem megy el az iskolába. Nem tudom, mitévő legyek, hogyan értessem meg vele, hogy igenis menjen. Válaszukat várom. Köszönöm!


Szakértőnk válasza:

Kedves Levélíró!

Levelében kevés az információ, hogy belelássak a lánya iskolakerülésének összetevőibe.
Ezért csak eddigi tapasztalataimat adhatom közre, ami praxisomban fordult elő.

Az iskolakerülés lehetséges okai:

1. Iskolai tanulási, vagy társas kudarcok, amelynek hátterében lehet nem megfelelő iskolaválasztás. (A követelmények túl magasak, vagy nem ő választotta az aktuális iskolát, beállítottságától idegen. Szélsőséges példaként: közgazdasági szakközépbe jár, de ő a képzőművészetibe szeretett volna menni.)
Vagy a tanárokkal, osztálytársakkal meglevő, fel nem oldott konfliktus, kirekesztettség stb.
Az is fontos, hogy az iskola helyett hol tölti az időt. Ha nem csavarog, otthon van iskola helyett, akkor is több magyarázat lehetséges.

2. A családi élet megoldatlan feszültségei, főleg a szülők közötti konfliktusok, amelyek akkor csökkennek, ha a gyermek otthon van (a gyerek előtt nem veszekednek). Ilyenkor a gyerek tudattalanul "őrzi szüleit"- házasságukat.

3. Ha nincsenek otthon nap közben a szülők, és csak ilyenkor lehet egyedül a gyerek, azt az igényt fejezheti ki, hogy szeretne néha elvonulni, túlságosan belefolynak életébe a családtagok, nincs elvonulási lehetősége.

4. Ha nincs otthon és csavarog, akkor valószínű, hogy az első pontból származó nehézségek, kudarcok miatt olyan társaságba keveredett, ahol őt elfogadják, könnyebb megfelelnie ebben a közegben.

5. Válás, újraházasodás esetén nem érzi, hogy helye lenne a családban, ezért máshol keresi az összetartozás érzését.

6. Figyelemfelkeltés. Ha az apa keveset van otthon, nevelési kérdésekbe, családi ügyekben magára marad az anya, a gyerek elfogadhatatlan viselkedésével tudattalanul "behívja" segítségül anyja mellé az apát.

7. Lehet a serdülőkorral együttjáró lázadás kifejezési formája.

Mindenképpen fontos lenne feltárni az iskolakerülés összetevőit, ha jó a kapcsolat otthon, akkor bensőséges beszélgetés formájában, ha a kapcsolatuk nem ad rá lehetőséget, akkor szakember bevonásával.

Üdvözlettel: Horváth Magdolna