Kérdések

Kedves Szakértő! A kisfiam jövőre megy iskolába, amelyet hosszas keresgélés után választottunk neki, és nagyon nehéz volt ide bekerülni. Nagyon jó iskolának tűnik, de kiderült, hogy bár nem kötelező senkinek a tanrendbe illesztett hitoktatásra járni (nem egyházi iskola), gyakorlatilag mindenki jár rá, és nincs is helyette más foglalkozás (talán ezért is jár ide mindenki?). Mi nem vagyunk vallásosak, és félünk attól, hogy ilyen fiatalon még nehéz lenne számára megemészteni a gondolkodásbéli különbségeket. Viszont ha kihagyná ezt a foglalkozást akkor egy közösségi eseménytől fosztanánk meg, amelyet szintén el szeretnénk kerülni. Mi tegyünk? Üdvözlettel,


Szakértőnk válasza:

Kedves Kérdező!

Rögtön azzal kezdeném, hogy szerintem a kisgyerekek éppen hogy meg tudják emészteni a gondolkodásbeli különbségeket, sőt nem baj, ha minél előbb látják és megszokják azt, hogy milyen sokfélék vagyunk. Ezért én nem aggódnék attól, hogy - bár nem vallásos a család - mégis együttjár a többiekkel hittanra. Valóban, ha minden gyerek jár oda, akkor kimaradhat egy csoportélményből, vagy idejekorán kívülállóként tekinthetnek rá. Másrészt viszont, miután az iskola nem egyházi iskola, és a hittan sen kötelező, bár jelen esetben a tanrend része, érdemes lehet informálisan eszmét cserélni a többi szülővel. Lehetséges, hogy másoknak is vannak ilyen dilemmáik, csak hát ők is úgy gondolták, nehogy kimaradjon a gyerek valamiből. Amennyiben több szülő is hasonlóan gondolkozik, akkor akár közösen ki lehet találni valamilyen alternatívát, amely az iskola tanrendjébe belefér és értelmes és vonzó elfoglaltságot jelenthet azoknak a gyerekeknek, akiket a szülei nem szeretnének hittanra járatni. Nem mentes viszont a kockázattól ez a megoldás, hiszen nem biztos, hogy a vonzó alternatívát illetően az iskola rendelkezik megfelelő tanerővel, másrészt pedig ha túl vonzóvá válik ez a foglalkozás, akkor minden gyerek erre szeretne majd járni, ami feszültségeket okozhat az iskolában. Mindezen kockázatok figyelembevételével érdemes tehát eldönteni, hogy úszunk inkább az árral, vagy aktívan formáljuk az iskola életét.