Digitális készségek szerepe a tanulásban – IKT eszközök és az internet
Alma a fán II.

A tanulás új felfogásában és gyakorlatában megkerülhetetlen kérdés a technika fejlôdéséhez, az infokommunikációs technológia (IKT) eszközeinek használatához, az internet világához való viszonyulásunk. A digitális térben való megjelenés, az ott létrejövô kapcsolódások ma sokszor inkább konfliktusok forrásai a tanulást támogató előnyök felismerése helyett.
ollé jános
Oktatáskutató. Az ELTE kutatásmódszertan szakos tanára. ELTE PPK Oktatás-Informatikai Szakcsoport egyetemi adjunktusa. Kutatási területeti az oktatáselméleti modellek, tanítási-tanulási stratégiák az oktatási folyamatban, online tanulási környezetek, valamint a “digitális nemzedék” sajátosságaihoz igazodó pedagógiai kultúra az osztálytermi és az azon kívüli iskolai tevékenységekben.
-
Emlékszik, hogy Önnek mi volt az elsô digitális élménye?
-
Általános iskolás voltam, amikor Commodore 64 típusú számítógépen már tudtam egyszerűbb programokat írni. Az akkori gépek fizikai kapacitása nagyon kicsi volt, tehát nagyon kreatívnak kellett lenni egy-egy kód használatában, és nagyon alaposan át kellett gondolni mindent.
Például különböző karaktereket jelenítettem meg a képernyőn, amiket aztán nem lehetett eltüntetni… De egy órai feladat megoldása közben is előfordult, hogy a matematikai képlet helyett egy egyszerű programmal oldottam meg a feladatot. Talán ebből adódtak az első élményeim a digitális világban. Középiskolában sem számítógépes játékokat játszottunk, inkább mi magunk írtunk egyszerűbb játékprogramokat, pl. egy akkoriban népszerű televíziós vetélkedő házi változatát.
Számítógép mindig volt a közelemben. Az elsők között voltam, akinek internet előfizetése lett, ’93- ban már email címem volt, és online levelező listákra iratkoztam fel, vagyis már valamiféle online közösségi tevékenységben is részt vettem. Egyetemi oktatóként pedig saját weblapom lett, illetve hazai környezetben az elsők között telepítettem egy Moodle keretrendszert.
Ennek számos következménye közül az egyik legfontosabb, hogy a saját rendszerem tapasztalatai alapján – összefogva az informatikus kollégával –, egy idő után az egyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karán is született egy hasonló megoldás. Ebből nőtte ki magát a hazai felsőoktatásban a legnagyobb, és az ELTE-n ma is használt e-learning keretrendszer.

-
Mennyire tudja beszippantani az embert a digitális környezet?
-
Ez nagyon relatív, mert aki benne él, az korántsem így éli meg. Kívülről szemlélve, főleg egy másik generáció részéről gyakran hangzanak el a „bezzeg a mi időnkben…” kezdetű mondatok. Pedig ez csak egy másik generáció sajátosságaira való rátekintés, egy természetes társadalmi változás kísérője.
Legszebb példája a mobiltelefon használata, az ahhoz való viszonyulás változása az évek során: amikor még kevesen használtak mobilt, mindenki megszólta az utcán, tömegközlekedésen telefonálókat. Ma pedig a mobilhasználat teljesen elfogadott, természetes jelenség.
-
Létezik a digitális világra vonatkozóan bármilyen mérés vagy kutatás?
-
Igen, a szociológusok rendszeresen vizsgálják ezt a területet, de ezek ritkán mutatnak túl az eszközhasználatra, ellátottságra irányuló méréseken. Régebben még az volt a gyerekeknek feltett kérdés, hogy van-e otthon számítógépük, később arra módosult, hogy van-e otthon internetbe kötött számítógép? Ma pedig már az a kérdés, hogy van-e otthon a gyereknek saját, internetbe kötött számítógépe, amit nem kell megosztania másokkal?
Sőt ma már nemcsak számítógépen keresztül érjük el az internetet, hanem okostelefonokon, más eszközökön keresztül is. A digitális kompetencia meglétének vizsgálata már sokkal nehezebb mérési terület, és csak nemzetközi viszonylatban lenne értelme. A teljes lakosság szempontjából a különböző nemzetekre egészen más attitűd, felfogás jellemző.

-
Ideje tisztáznunk, mit is értünk digitális kompetencia alatt. A különbözô szoftverek vagy infokommunikációs eszközök használatát? Esetleg az információhoz való hozzájutás módját, vagy az így nyert információ átadásának képességét?
-
A közfelfogásban a digitális kompetenciához az emberek többsége eszközhasználatot társít. Eszerint a digitális kompetencia az, amikor ügyesen és gyorsan tudom használni a számítógépet, a digitális fényképezőgépet, vagy a telefonomat. Ezek azonban inkább csak azt jelzik, hogy a különböző eszközeim használatához szükséges képességek birtokában vagyok.
Tudjuk jól, hogy a kompetencia ennél jóval tágabb fogalom, amibe beletartozik az attitűd, az értékfelfogás is. A digitális kompetencia esetében az értékfelfogás azt jelenti, hogy az információs társadalom által megtermelt tudást értékként fogom fel, és értékesnek tartom a mások által megosztott tartalmakat, információkat.
Az attitűd szempontjából is érdekes, hogy mit értünk ez alatt. Az internetre legtöbbször információs forrásként gondolunk, pedig a világháló nem csupán forrás, hanem egy olyan közös tér, amelyben én is meg tudok osztani tartalmakat.
Összességében tehát ez messze túlmutat azon, ami a digitális kompetencia hétköznapi értelmezéséből, az egyszerű eszközhasználatból adódik. Maga az eszközhasználat sem az eszközök technikai ismeretét jelenti, hanem valami konkrét, tudatos célirányos tevékenységet. Idetartozik akár az e-tudatosság, a médiakompetencia, a médiaműveltség, a digitális írástudás, stb.
A teljes interjú itt olvasható.
Az interjú a Tempus Közalapítvány Alma a fán – Fókuszban a tanulás támogatása c. kötetében (2012) jelent meg, amely az Európai Bizottság és a NEFMI támogatásával megvalósuló „Az egész életen át tartó tanulás hazai stratégiájának tudatosítása” c. projekt keretében jött létre.
A kiadvány elérhető és letölthető a Tempus Közalapítvány honlapjáról.
Ha tetszett a cikk, csatlakozzon a Kölöknet Facebook rajongói oldalához is!
2012. november 20.Kölöknet

SNI, ADHD, autizmus, Asperger – szindrómák, zavarok, nehézségek. Szakcikkeink segíthetnek az eligazodásban, hogy minél több, naprakész információ álljon a szülők, pedagógusok rendelkezésére.

Hogyan barátkoznak a bölcsis, ovis, kisiskolás gyerekek? Mit kell tudni a gyerekbarátságokról? Hogyan tudunk a visszahúzódó gyerekeknek a barátkozásban segíteni? Ötletek szülőknek.

A bizalmat, kötődést már babakortól kezdődően építgetjük ki a gyermekünkkel, ami annyit tesz, hogy a gyermekünk tisztában van azzal, hogy szeretjük őt, bármi is történik, bármit is tesz - és ezzel stabil érzelmi alapokkal indítjuk őt el az életben.

Ahány gyerek, annyiféle rajz. Ám van néhány ábrázolási forma és mód, ami bizonyos gyermektípusokra jellemző, jelentéssel bírnak a használt színek, az ábrázolás módja, az alakok elrendezése és maga a témaválasztás is. A pszichológusok régóta “olvassák” a gyerekrajzokat, de jó, ha a szülők is ismerik az alapokat.

Bűbájos tavaszi mondókákat gyűjtöttünk egy csokorba, ezúttal kifejezetten olyanokat, amelyek csupán négy rövidke sorból állnak. Rövidségük, tömörségük miatt könnyen megtaníthatók a legkisebbeknek is. A lényeg, hogy amíg ezeket a rigmusokat ismételgeted, közben tapsoljatok, grimaszoljatok, mozogjatok, és legfőképpen kacagjatok jó nagyokat.

Mikor kezd el járni a baba? Mikor kezd el rajzolni a baba, kisgyerek? Mikor tanul meg biciklizni a kisgyerek? Mit kell tudnia egy gyereknek nagycsoportos óvodás korára? Válaszok a cikkben.

Hogyan fejleszti észrevétlenül a futóbicikli a bölcsődés, óvodás korú gyerekeket? Hogyan függ össze a biciklizés a tanulási nehézségekkel? Mi történik az agyban tekerés, pedálozás közben? Mozgásterapeuta szakértő válaszol.

A Mátrát gazdagon átszövik a látványosabbnál látványosabb turistautak, amelyek kilátókat, várakat, vízeséseket, szurdokvölgyeket kereszteznek. Annyi a felfedeznivaló, hogy egy hosszú hétvége is kevés hozzá! A kedvenc kirándulóhelyeink közül válogattunk, amelyek mindegyike családi kirándulásra is alkalmas. (Kezdőfotó: Fotó: Oszter-Fekete Gréta)

Azt mindannyian érezzük, hogy a családi anekdoták és legendák mindannyiunk számára kiemelt jelentőséggel bírnak. Azt, hogy pontosan miért fontosak ezek az életmesék, dr. Kádár Annamária neves gyermekpszichológus, meseterapeuta magyarázza el.

Bár a hiperaktivitással többnyire csak iskoláskorban foglalkoznak először a szülők, mert a kisgyerek csak nehezen tud beilleszkedni az iskola rendjébe, a szakemberek szerint a legtöbb gyerek esetén már kétéves korban, sőt, bizonyos jelekből már csecsemőkorban is megállapítható lenne.
Kereki Judit gyógypedagógus írása a hiperaktivitás korai tüneteiről.

Minden napra egy kreatív feladat! A méltán híres, Minden napra egy mese című könyv mintájára, a Kreatív Partnerség Magyarország Program Facebook oldalán naponta kerülnek megosztásra művészek és kreatív szakemberek tanulással kapcsolatos ötletei. Miként könnyíthetjük meg a gyerekek tanulását?
Szakértőink
Tanár alapvégzettséggel oktatáskutatóként dolgozom. Leginkább a közoktatási intézmények működése és eredményessége foglalkoztat.
Rácz Mónika
Léleknevelés gyermekszakértő, szülőmentor, érzelmi intelligencia fejlesztő
Nevelés helyett növel, emel, inspirál és tanít. Óvodapedagógus, Montessori- és Kokas pedagógus, személyközpontú művészetpedagógus, a Léleknevelés gyermek- és önismereti módszer megálmodója. Pszichológiában, neurológiában, filozófiában és spritualitásban is jártas, szuperérzékeny és intuitív, erőssége a szülők támogatása a problémás helyzetekben, egyedi, személyre szabott megoldások megtalálása 0-12 éves korig. Ingyenes SNI-s e-bookját ajánljuk minden olyan tudatos szülőnek, akinek kisgyermeke van, mert előbb-utóbb mindenki találkozik a környezetében sajátos nevelési igényű gyerekkel.
Több, mint 30 éves gyakorlati tapasztalattal rendelkezik a legkülönfélébb gyermekekkel, ezért fő kiindulópontja, hogy mindenki más, és a fő szabálya, hogy ne bánts!
A legnehezebb veszteségekből való talpra állásban is hiteles segítséget tud nyújtani: halál, betegség, válás.
Tóth Dániel – "Pszichológus Pa
digitális nevelés szakértő, pszichológus
A digitális nevelés az újszülöttnél kezdődik, és élethosszig tart – vallom ezt négy gyerekes édesapaként és gamer-influencerként. Bármerre tartottam előadásokat, mindenhol azt láttam, hogy nagyon sok a kérdőjel, a félreértés vagy előítélet a digitális világgal kapcsolatban. Digitális nevelés című könyvemben ezt a sokakat érintő témát járom körbe.
Miben tud segíteni a "Pszichológus Pasi"?
A net, játékok és kütyük pozitív-negatív hatásai, illetve nevelési kérdések kapcsán fordulhattok Tóth Dánielhez, akit sokan "Pszichológus Pasiként" emlegetnek. Kérdéseiteket a szerkeszto@koloknet.hu emailcímre legyetek szívesek elküldeni. Az előzetesen elküldött kérdéseket szakértőnk a havi rendszerességű live előadásai keretében válaszolja meg.
Következő kérdezz-felelek live esemény: 2025. április ...
Horváth Magdolna
Család- és párterapeuta, mediátor, tréner
Elsősorban a párkapcsolatok sokszínűsége, dinamikája, törvényszerűségei, illetve a családi működést érintő kérdések foglalkoztatnak: hogyan hatunk egymásra, hogyan járulunk hozzá az életünk alakulásához. A bizalmukkal megtisztelő emberekkel sokféle szemszögből térképezzük fel a meglévő erőforrásaikat, és azokra építve, aktiválva keressük együtt a megoldásokat.
Lannert Judit
Oktatáskutató
Közgazdász-szociológus végzettséggel oktatáskutatóként dolgozom. Fontos számomra, hogy a szakma és a civil oldal között termékeny, korrekt információkon és pozitív kommunikáción alapuló kapcsolat alakuljon ki.
Évtizedek óta pedagógusokat és pedagógus-hallgatókat tanítok. Kutatóként az osztályfőnökök munkájával és a konfliktusok kezelésével foglalkozom a legtöbbet.
Földes Petra
tanár, mentálhigiénés szakember
Hosszú ideig kamaszokkal foglalkozó szülőket és tanárokat segítettem iskolai mentálhigiénés szakemberként, majd az utóbbi években az érdeklődésem a kisgyermeknevelés, az óvodás korosztály és a speciális szükségletű gyerekek felé fordult. Ezt azoknak a felnőtt tanítványaimnak köszönhetem, akik a kérdéseikkel közel vittek ehhez a világhoz, és akikkel együtt gondolkodhattam egy-egy nehéz helyzet megoldásán, az érintettek támogatásán. Hiszek abban, hogy minden helyzet egyedi, ezért a szakmai tudásunk csak az érintettek saját tudásával, tapasztalatával együtt érvényes, a megoldást együtt tudjuk megtalálni. Ezen a fórumon elsősorban a gyermekintézményekkel való együttműködést érintő kérdésekkel kapcsolatban tudok ilyen együtt gondolkodást kínálni a hozzánk fordulóknak.
Villányi Györgyné Jutka
Óvodapedagógus
Brunszvik Teréz-díjas óvodapedagógus vagyok és pedagógia szakos egyetemi végzettségem is van. Jelenleg óvodapedagógus hallgatókat tanítok, és szakvizsgás képzéseken óvodapedagógusokat.
Máté Zita
Többnyelvűségre szakosodott kutató nyelvtanár és tanárképző
Szülőknek és pedagógusoknak segítek, hogy megfelelő támogatást tudjanak nyújtani gyermeküknek, tanítványuknak. Munkám során a gyakorlati megoldásokra fókuszálok, nem a nehézségekre vagy hiányosságokra, hanem a lehetőségekre. A tanácsadáson és workshopok tartásán kívül egy három tannyelvű iskolában tanítok, és gyermekeim 4 nyelven nőttek fel. A Többnyelvű gyerekek című könyvemben közérthetően, valódi eseteken keresztül adok tudást a többnyelvűség témájában – ezzel kapcsolatban várom kérdéseiket is.
Több mint 30 éve dolgozom nyelvtanárként, többnyire, mint magántanár. Így egy szokatlan nézőpontból is betekintést nyertem a diákok életébe. Egyszerre követhettem végig számtalan gyermek teljes iskolai pályafutását, családi viszonyainak alakulását, szüleikkel való kapcsolatukat. Nagy tapasztalatot gyűjtöttem a gyermekek iskolai vesszőfutásáról, valamint a szülők és az oktatás „működéséről”, amelyet a „Beírás felnőtteknek” című könyvemben foglaltam össze.
Miben tudok segíteni:
• nyelvtanulás kérdései, nehézségei
• tanulással kapcsolatos gyermek-szülő konfliktusok
• az élhető gyermekkor megteremtése
• a gyermek útkeresése, intézményválasztás
• ami egy harmonikus szülő-gyerek kapcsolathoz kell
• az iskolai történések okozta „károk” enyhítése
Főképp családjoggal, ingatlanjoggal, öröklési joggal, társasági joggal, peres képviselettel foglalkozom.
Gyarmati Katalin Anna
megoldásfókuszú tréner, mediátor, coach
Megoldásfókuszú szakemberként az erőforrásokra és arra fókuszálok, hogy hogyan néz ki az az élet, ami felé az ügyfelem haladni szeretne. Mediátori munkámban sokat dolgozom családokkal, akik arra kapnak lehetőséget, hogy a köztük lévő kapcsolatot egy biztonságos közegben erősítsék meg. Ez különösen fontos akkor, amikor a gyermek kamasz korba lép. 2016 óta tartom a Megoldásfókuszú mediátor képzést, ahol a résztvevők megtanulhatnak egy jól működő és hatékony eszköztárat. Kamaszmentő című könyvemben konkrét, gyakorlati helyzeteket dolgozok fel, amiket akár már aznap ki is próbálhatnak az olvasók.
Peer Krisztina
Klinikai gyermek szakpszichológus
Pszichológusként és meseterapeutaként dolgozom gyermekekkel, kamaszokkal és fiatal felnőttekkel, mellette felnőttképzésben tanítok pszichológiát, valamint rendszeresen tartok önismereti, készségfejlesztő, kommunikációs és konfliktuskezelő tréningeket.
Szalai-Lászlók Kitti
gyógypedagógus
Több mint egy évtizede dolgozom utazó gyógypedagógusként. Munkám során elsősorban olyan gyermeknek segítek, akik magatartás problémákkal, figyelemzavarral, diszlexiával és/vagy tanulási nehézségekkel küzdenek. Célom, hogy a gyermekek örömmel és sikerélménnyel tanuljanak – hiszen minden gyermek képes fejlődni, ha megtaláljuk számára a megfelelő utat.
Miben tudok segíteni:
• beszédértés és beszédészlelési nehézség
• diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia
• figyelemzavar
• mozgásfejlesztés
• hiperaktivitás
• magatartászavar
• tanulási motiváció hiánya
• stresszkezelés
• önbizalomhiány
• szülő-gyermek kapcsolati nehézségek
Az oldal támogatója:
