A felső tagozat elkezdésekor sok kis ötödikes szembesül azzal a problémával, hogy hiába írta meg a leckét, ő még nincs kész a házi feladataival. Nem tudja elmesélni, hogy mit tanultak a múlt órán.
Tapasztalatból tudom, hogy akadnak olyan jó fejjel megáldott csemeték, akik megélnek abból, hogy órán figyelnek, mert valóban megjegyeznek szinte mindent. Természetesen ezt az is nagyban befolyásolja, hogy szereti-e az adott tantárgyat az iskolás. Sokkal könnyebben megjegyzi azokat az újdonságokat, amiket a kedvenc tantárgya témaköréből hall, mint azokat, amik egy kicsit sem érdeklik. Ezenkívül nagyon nagy jelentősége van a pedagógus személyiségének, alkalmazott módszereinek is, ez teljesen egyértelmű. Sokkal könnyebb odafigyelni egy olyan órán, ami akkor is érdekes, ha igaziból nem is szereti a gyermek azt a tantárgyat. Ha pedig jobban figyel órán, akkor könnyebben megragad az agyában minden, amit látott, hallott (lerajzolt, leírt, kivágott, tapintott, stb)
Első körben tehát azt lenne jó elérni, hogy az órán figyeljen oda, amennyire csak tud. Erre nem sok hatással lehet a szülő, de azért egy-két beszélgetést megér. Otthon is érdemes hangsúlyozni, hogy mennyivel könnyebb úgy tanulni, ha az órai anyagra jobban emlékszik a gyermek. Ezenkívül pedig bízhatunk abban, hogy a pedagógusnak valóban sikerül felkelteni a gyermek érdeklődését.
Tudom, hogy az lenne a legjobb, ha otthon már semmit nem kellene tanulni, minden fontos dolog beleragadna a gyermek buksijába már az iskolai órák alatt, de a mai gyakorlat alapján bizony még otthon is elő kell venni a könyvet és tanulni kell, leckét kell írni. Azt még csak-csak elfogadják a gyerekek, hogy leckét kell írni, de amit „csak” tanulni kell, az általában nem lecke. Pedig ahhoz, hogy meg tudja írni a házi feladatát, előbb meg kellene tanulni a tananyagot. Honnan tudhatná egyébként a kérdésekre a választ?
Ebben segíts neki! Amikor elkezdi az ötödik osztályt, nem lehet tovább halogatni, meg kell tanulnia tanulni. Tanév elején érdemes megint megbeszélni, hogy hogyan célszerű otthon felkészülni másnapra. Hangsúlyozd, hogy itt már bizony nemcsak gyakorlásról van szó, sok olyan tantárgy szerepel már az órarendjében, amire többször kell tanulni, és esetleg nincs is írásbeli házi feladat.
A másnapi készülést tehát kezdje azzal a gyermek, hogy megnézi, milyen órákra kell felkészülnie, melyikből milyen házi feladata van. (Bár szakértők szerint jobb lenne az aznap feladott tanulnivalóval foglalkozni, amíg még emlékszik az órára is a gyermek.)
Nézzen át mindent: könyvet, füzetet, munkafüzetet, nehogy elbújjon valahova egy házinak jelölt feladat (a profibbak külön füzetbe vezetik, hogy melyik tantárgyból milyen házit kaptak)! Ezután olvassa el a tankönyv anyagát. Próbálja kikeresni a főbb témákat, próbálja megtalálni az összefüggéseket, így könnyebb megjegyezni a tudnivalókat! Ha már úgy érzi, hogy megtanulta az anyagot, akkor vegye elő az írásbeli házi feladatot. Olvassa el a kérdéseket! Érti, hogy mi a feladat? Jól értelmezte a kérdést? Akkor most próbáljon meg válaszolni. Ha nem sikerül fejből, akkor még folytatni kell a tanulást! Az is segít az anyag elsajátításában, ha a könyvből kikeresi a válaszokat, de nemcsak azokat a szavakat, félmondatokat másolja ki, amik szerinte pont jók lesznek válasznak, hanem továbbra is figyel az összefüggésekre, fontosabb adatokra.
Ha úgy érzi, hogy megtanulta a szóbelit is, akkor azért tegyen egy próbát! Ha van, akinek elmesélheti, mesélje! Ha jobban szereti leírni, írja le! Mindenképpen az a lényeg, hogy lássa, megjegyzett mindent, jöhet az iskola, jöhet akár számonkérés is, el fogja tudni mesélni, amit tanult. (Ha már otthon is elakad, akkor nagy valószínűséggel az iskolában is el fog akadni, hiszen ott jobban izgul, nagyobb a tét!) Ha úgy érzi, hogy még nem megy minden részlet, akkor azokat olvassa még el újra és újra, amik valamiért nem akarnak eszébe jutni.
Ahogy az előző írásomban is említettem, mindenkinek más módszerrel eredményesebb a tanulás. Ha az ötödik osztályig nem alakult ki a tanulási stílus, akkor itt a legfőbb ideje megkeresni azt! (Csendben, zenével, ülve, állva, írjon vázlatot, készítsen folyamatábrát, gondolattérképet, stb!) Szerencsés esetben szinte mindent sikerül megjegyeznie órán, megtanulnia délután és a felső tagozaton is ugyanazokat az eredményeket hozza a lurkó, mint eddig.
Nem úgy sikerülnek a felső tagozat első órái, ahogy azt megszoktátok alsóban? Kétségbe esni semmiképpen nem kell! Sokan elvégezték már az általános iskolát, menni fog a te gyermekednek is! Az átállás eltarthat egy ideig, de bele fog jönni minden gyermek! Abban segíts neki, hogy megtalálja a maga útját!
Jó tanulást! Sok sikert!
2016. szeptember 10.Frank Ágnes