A jövő iskolájában nem lesznek diszlexiások - Beck Györggyel, a Vodafone elnökével beszélgettünk
Minden Magyarországon tanuló, Androidos eszközzel rendelkező általános iskolás számára elérhető már az AppTár, az az alkalmazásgyűjtemény, amelyet a Vodafone Magyarország az általános iskolai tantárgyak könnyebb elsajátítására állított össze. dr. Beck Györgyöt, a Vodafone elnökét a fejlesztés kapcsán arról kérdeztük meg, milyennek látja ő a jövő iskoláját?
A Vodafone Magyarország június elején mutatta be saját fejlesztésű AppTár alkalmazás-gyűjteményét, mellyel a vállalat célja a hazai digitális oktatás támogatása. A Vodafone Digitális Iskola Program keretében eddig kiosztott 1300 táblagép után most már az oktatásban hasznosítható tartalmak is könnyen hozzáférhetővé váltak a diákok és tanárok számára az AppTár révén. Az AppTár egy, a Google Play alkalmazás-áruházból letölthető applikáció, amiben számos, a digitális oktatást segítő edukációs tartalmat találhatnak a felhasználók. A Vodafone Digitális Iskola Programjáról, melynek része az AppTár is itt olvashatnak részletesebben.
Kölöknet: - Mielőtt magáról a programról beszélgetnénk, Elnök úr, kérem, kezdjük azzal, hogy elmondja olvasóinknak, hogy van-e és ha van, akkor milyen személyes kötődése van a programhoz?
BGY: - Igazából személyes érintettségem kicsi ebben a programban, jártasságom azonban sokkal inkább van. Mint sokat utazó állampolgár , az országot járva, és 30 év informatikai tudás birtokában látom azt, hogy mekkora előnyt jelenthet a jövő generációja számára, ha ezt a programot ismeri, használja, illetve mekkora hátrány a nem ismerete. Ezért pontosan tudom, hogy milyen nagy hatása van a programot használó résztvevők számára.
Már az iskolák padjaiban ül az az alfa generáció, akiknek a szülei az érintőképernyős telefonokon, tableteken nőttek fel. Személy szerint Önnek mi a véleménye erről a generációról?
Úgy gondolom, hogy ez a generáció igen nagy kihívást jelent a világnak, és a világ is nagy kihívást jelent majd e generáció számára. Ilyen formán valóban nekem is van egy fajta érintettségem, hiszen két unokám van, az egyikük kétéves, a másik másfél éves. Ők már is belecsöppentek a modern eszközök használatába, teljesen természetes számukra a digitális eszközök használata. Én azt gondolom, hogy a világ rettentő nagy sebességgel megy el ebbe az irányba. Nem véletlenül látszik az, és a szakértők is ezt erősítik meg, hogy a következő 10-15 évben nagyon sok munkahely alakul majd át. Helyüket átveszik az új technológiák, és ezért a következő generáció számára alapvető elvárás lesz, hogy ismerjék és használni tudják az új technikai eszközöket.
Egy kicsit szeretném, ha kitérnénk a tanárokra is. Mi a véleménye a jelenlegi pedagógus generációról?
Azt hiszem, és ezt a közös kutatás is bebizonyította, a pedagógusoknak még is nagyobb kihívás ez a program, mint a diákok számára. Hiszen számukra tényleg egy eléggé drasztikus váltást és változást fog jelenteni a digitális oktatás bevezetése. A programunkban már indulástól kezdve nagy hangsúlyt fektettünk a tanárok képzésére, hiszen, ha ők nem tudnak az eszközökkel bánni, akkor a tudást nagyon nehezen fogják tudni átadni a diákoknak.
Ön szerint a digitális oktatás vízióját csak azok a tanárok tudják megvalósítani, akik maguk is ilyen eszközökön szocializálódtak? Mennyire tudnak a jelenlegi pedagógusok felzárkózni?
Azt gondolom, hogy ez egy elég komoly kihívást fog jelenteni az idősebb pedagógus generáció számára. Nyilván egy teljesen természetes megoldás lesz az idő előre haladtával, hogy egyre fiatalabb pedagógusok kerülnek az oktatásba, és az ő belépésük fogja igazán megkönnyíteni a program nagyobb sikerét. Azért én azt gondolom, hogy ha az idősebb generáció tagjaiban megvan az igény, akkor ők is ugyanúgy kitűnően fognak tudni teljesíteni. Egyébiránt itt egy személyes példát szeretnék megemlíteni.
Édesanyám 89 éves, és naponta egy-másfél órát tölt el a számítógép előtt. Facebookot használ, külföldi barátaival levelezik. Engem felhív a minap, hogy elromlott-e a gépem? – Nem, Édesanyám, miért? – kérdeztem. Mert ma még nem kaptam tőled levelet! – szólt a feddés. Értettem a figyelmeztetést, hogy jobban figyeljek rá. Tehát a modern technika egy fantasztikus lehetőség az idősebb korosztály számára is, hiszen aki hajlandó, és veszi a fáradságot, nem idegenkedik az új dolgok felfedezésétől, azok számára egy elképesztő világ nyílik ki.
Ön szerint mikor fog, ha eljön egyáltalán az az idő, amikor teljesen természetes lesz a digitális oktatási rendszer?
Én azt gondolom, hogy aránylag már nagyon közel vagyunk, vagyis inkább már nagyon közel kell lennünk. Hiszen, ha az ország versenyképességét fenn akarjuk tartani, akkor elkerülhetetlen számunkra is a fejlődés. Ha nem akarjuk, hogy egy második analfabetizmus kialakuljon, (amit viszont senki sem akar) feltétlenül lépést kell tartanunk a világ fejlődésével.
Ezért fantasztikus, hogy az iskolákban, és az iskolákon kívül is nagyon sokan tesznek azért, hogy lépést tartsunk a kor követelményeivel, ne szakadjunk le a haladástól, és Magyarország is a fejlődés útján haladjon tovább.
Ön szerint ki fog-e teljesen szorulni a hagyományos nyomtatott tankönyv a tanításból?
Valószínű, hogy nem. Nyilván más típusúak lesznek a jövő tankönyvei, rengeteg átalakuláson fognak átmenni. De ami szerintem jelentős változás lesz, hogy a diákok nem egy 20 kilós hátizsákkal fognak majd iskolába menni: hiszem, hogy a digitális oktatás szélesebb körben történő használata jelentősebb változást hoz a tankönyvek használatában is.
Milyen további céljaik vannak a programmal kapcsolatban?
Két irányba tudunk, és akarunk elmenni. Egyrészt mélyíteni kívánjuk a meglévő fejlesztéseket. Másrészt szélesíteni szeretnénk magát a programot is, hogy az ország minél több iskolájába eljusson, és elérhető legyen a digitális oktatás. Itt keressük a partnereinket, akik a folytatásban be tudnak szállni mellénk. Elméletileg a jövőben már a Kormányzat is jelen lesz.
Ez a program teljesen nyitott, mi, mint ahogy az előbb is kifejtettem, nem akarunk semmit sem kisajátítani. Mindenki csatlakozhat hozzánk, akinek fontos a digitális oktatás fejlesztése.
Ön hogyan képzeli el a jövő digitális iskoláját?
Véleményem szerint abszolút az új technológiákon fog alapulni. Az eszközök jó része digitális eszköz lesz, a tartalmak szintén digitálisak lesznek. Minden interaktív módon fog működni az iskolákban, az osztályban együtt fognak dolgozni a feladatok megoldásában gyerekek a tanárokkal. Az iskolák között is lesz egy kommunikációs együttműködés. Az biztos, hogy egy teljesen más típusú iskolarendszer lesz. A tanítás hatékonyabb lesz, és alapvetően olyan szintet fognak elérni az iskolák, hogy a gyerekeknek nem kell majd otthon tanulással foglalkozniuk. Mindent az iskolában fognak elvégezni, érdekes, játékos feladatok megoldásával.
Ön szerint ezek a diszgráfiás, diszlexiás problémák mennyire lesznek jelen?
Ezek olyan szempontból fejlődni fognak, hogy nem lesz szükség olvasásra, hang alapján, hangos feladatok használatával fognak tanulni. Így az ilyen típusú problémák el fognak tűnni, ezek a technológiák ki fogják tudni javítani, korrigálni ezeket a gondokat.