Pedagógia Online
Mire való az osztályfőnök?
Igénylik-e szülők és diákok, hogy legyen egy, az osztályért felelős pedagógus az iskolában? S ha egyáltalán szükség van manapság erre az iskolai szereplőre, mi a dolga, miben áll a felelőssége? Ilyen és hasonló kérdésekkel foglalkozott az a kerekasztal-beszélgetés, amely teljes egészében megtekinthető a Pedagógia Online portálon.
A bemutatkozásnál a résztvevők elmondták, hogy mi jut eszükbe az osztályfőnök szóról, illetve, hogy nekik személyesen mi közük van ehhez a szerephez. Szó esett a feladatkör kettősségéről: egyrészt valóban csúcsa a pedagógiai munkának, amely teljes odaadást kíván, s mint ilyen személyiségfogyasztó, de gyönyörű feladat. Másrészt azonban számos olyan nemszeretem teendő és kötelesség hárul az osztályfőnöki munkát végző pedagógusra, amit sokan nem szívesen vállalnak. A feladattól történő ódzkodást erősíti, hogy ezt a tevékenységet általában sem anyagi, sem erkölcsi szempontból nem becsülik meg.
Az osztályfőnök elnevezést mindenki elhibázottnak tartja, hiszen szó sincs itt főnökről, sőt a teamvezetői feladatkör is csak kevés helyen válik valósággá. Ritka az olyan iskola, ahol az egy-egy osztállyal foglalkozó pedagógusok - más szakemberekkel közösen - munkacsoportot alkotva törődnének az adott közösség dolgaival. És sajnos, kevés olyan intézmény akad, ahol sikerült e szerepkör pontos tartalmát meghatározni, és szervesen beilleszteni a szervezet működésébe, pedagógiai programjába. Title
Ollé János és munkatársai (ELTE, PPK) az elmúlt év őszén indították el online kurzussorozatukat. Céljuk az internet lehetőségeit kihasználva minél szélesebb körben beszélgetni a pedagógia néhány fontos kérdéséről. Az egymást két heti sűrűséggel követő kurzusok eddigi témái a tehetséggondozás, a nemi szerepek, a mozgalompedagógia, az online viselkedéskultúra. Az osztályfőnöki szerepet követő téma az integráció lesz. A korábbi kurzusokról tájékozódni lehet itt.
Minden gond ellenére a beszélgetés résztvevői úgy vélték, hogy ez a feladatkör a jövőben is megmarad, hiszen számos olyan eleme van, amely nélkül egy iskola nem működhet hatékonyan. Ilyen elem az egyes gyerekekkel való személyes törődés, a fejlődésüket segítő rendszeres pozitív visszajelzés, a gyerek biztonságérzetének garantálása, a hídszerep vállalása az iskola és az osztály, az iskola és a szülők között, valamint az osztályközösségben (tanulócsoportban) rejlő szocializációs lehetőségek tudatos kihasználása.
Megoszlottak a vélemények abban a tekintetben is, hogy a szülőknek egyáltalán van-e igényük osztályfőnökre. Volt olyan vélemény, amely szerint feltétlenül szükség van egy olyan pedagógusra, aki segíti a szülőt eligazodni az iskola világában. Nagyon lényeges, hogy a szülők érezzék: van olyan felelős szakember, aki odafigyel a gyerekükre, akihez az esetleges problémák esetén bizalommal fordulhatnak. Ugyanakkor megfogalmazódott olyan vélemény is, amely szerint ez a szerep teljesen felesleges, a szülői értekezlet semmire sem jó, csak az időt rabolja. Az ott kapott információkat körlevél formájában is el lehetne juttatni a szülőkhöz.Title
A kerekasztal-beszélgetésre szánt másfél óra csupán a kapcsolódó problémák felvillantására volt elegendő, egy sereg kérdés kibeszéletlen maradt, illetve idő híján fel sem merült. Lehetőség van azonban tovább diskurálni a témáról a neten: blogbejegyzésekre reagálni, fórumokban részvenni, chatelni stb.
Az online fórumon vita bontakozott ki – többek között – arról, hogy a virtuális lehetőségek - e-napló, közösségi oldalak stb. - gátolják a személyes kapcsolat elmélyítését, avagy ellenkezőleg: kiegészítik, gazdagítják a pedagógus-diák, illetve pedagógus-szülő kapcsolatot.
A témához kapcsolódó online beszélgetés megtalálható itt.
A beszélgetést az OFOE szervezte, Szekszárdi Júlia, az egyesület elnöke moderálta, résztvevői: Achs Károly, a mezőtúri Teleki Blanka Gimnázium tanára (osztályfőnök és drámatanár), Földes Petra, az EKTF adjunktusa (tanár és mentálhigiénikus), Peer Krisztina, pszichológus, Soha József, a Bethlen Gábor Általános Iskola és Újreál Gimnázium tanára (évfolyamfelelős), Sziklai Gábor, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Iskola matematika-angol szakos tanára, osztályfőnök, és Török Ildikó.