Osztálytermi színház a nevelés szolgálatában
Németországban a társadalmi traumákat kibeszélik, megvitatják, hovatovább drámákat írnak belőle és az iskolákban bemutatják, feldolgozzák. Erre a német drámapedagógiai hagyományra építkezik a Kolibri Színház társulata, akik egy teljesen különleges műfajt teremtettek itthon. Adaptálva néhány német – iskolai feldolgozásra szánt – drámát, három éve járják az országot és már több száz előadáson vannak túl.
Ezeket a mono- vagy kamaradrámákat osztálytermi környezetben adják elő, így a diákok vagy éppen tanárok nem mindig tudják eldönteni, vajon nézők-e vagy szereplők? Az előadás után pedig, amely nem nélkülözi a meglepő és drámai fordulatokat, egy tanóra alatt fel is dolgozzák a diákok az ott hallottakat, látottakat. A dráma műfaja igen jó eszköz arra, hogy katartikus módon pedagógus és diák közvetett módon saját problémáit is feldolgozhassa, reflektálhasson rá. Ezzel egyben segíti a konfliktusok felismerését, megértését és kezelését is.
Az előadásokat a Kolibri színházban is meg lehet tekinteni, általában az iskolából valaki meg is nézi, mielőtt megkéri őket, hogy vigyék el az előadást az iskolába. A repertoár jelenleg három darabból áll, az első ilyen adaptáció a Klamm háborúja című dráma, amelyet Scherer Péter ad elő bravúrosan, emellett Pelsőczy Réka előadásában látható a Kikattanva című dráma, valamint legújabb adaptációként a Helló Náci!, ahol három ember beszélgetését követhetjük egy börtöncellában. Az egyik egy rendőr, a másik egy lengyel bevándorló, a harmadik egy újfasiszta. Mindez játszódik Németország keleti részében.
Magán a szekción két részletet láthattak a résztvevők a Klamm háborúja egy osztálytermi előadásából és arra kerestünk választ, vajon egy ilyen kis részletből mit tudhatunk meg Klamm tanár úr jelleméről, pedagógiájáról, mitől fél és hogyan próbálja kezelni a körülötte feltámadt konfliktushelyzetet. Idő hiányában nem volt mód a teljes előadás megtekintésére, de így is betekintést nyerhettünk arról, milyen hatásos eszköz lehet a nézőket aktívan bevonó drámapedagógia a helyi iskolai konfliktusok kezelésében.
A két drámapedagógus animátor – Végvári Viktória és munkatársa - a résztvevők kérdéseire elmondta, hogy az előadást nagy siker követi mindenütt, és különösen a pedagógusok azok, akik igénylik egy ilyen előadás után a hosszabb levezetést, feldolgozást. Ez arra mutat rá, hogy a drámapedagógia eszköze nemcsak a diákok, de a tantestület számára is hasznos és felszabadító lehet.