Nem csak pedagógusoknak: Hogyan beszéljünk az iskolában a párkapcsolatokról?
Egyetlen szóval válaszolva: őszintén. A fiatalok fejében hatalmas káosz van a témával kapcsolatban. Van, amiről túl sok az információjuk, de a legtöbb dologgal kapcsolatban túl kevés.
Gyermekvédőként tartottam rendkívüli osztályfőnöki órákat párkapcsolati kérdésekről gimnazistáknak. Nagyon szerették ezeket az alkalmakat, és szerettem én is. A diákok saját maguk dolgozták fel a kérdéseket, saját maguk fogalmazták meg a válaszaikat.
Olyan témákat érintettünk, mint a
-
hűség
-
bizalom
-
kommunikáció
-
szexualitás
-
féltékenység
-
elköteleződés
Hol húzódik a bizalom és a féltékenység határa? A diákok szerint ugyanis egy párkapcsolatban nagyon fontos a bizalom, de közben az is elfogadható, hogy belenéznek a másik telefonjába, amikor ő nincs jelen.
Az igaz szerelem egyik jele a féltékenység? Sokan gondolják, egészen addig, amíg meg nem kérjük őket, hogy definiálják a féltékenységet. Mert mit is jelent? Azt, hogy a másik nem bízik bennünk. Azt, hogy kontrollálni akar, ő akar helyettünk döntést hozni. Azt, hogy azt gondolja, ha nem ellenőrzi a lépéseinket, akkor mi megcsaljuk, eláruljuk őt, de minimum valamilyen rossz döntést hozunk. Ezek közül melyik az igazi szerelem jele?
Vannak olyan területek, amik csak a mostani tizenéveseket érinti, mert pár éve még nem léteztek, ezért a szülők, tanárok nem is foglalkoznak a kérdéssel. A mai kamaszoknak kell felállítani a határokat, megfogalmazni a szabályokat:
Megcsalás az, ha a párod a volt szerelme fényképét like-olja a Facebook-on? Megcsalás az, ha még mindig csetelnek? Régen, ha egy pár szakított, akkor nem volt köztük kommunikáció többet. Ma már teljesen más a helyzet, hiszen akkor is kapcsolatban lehetnek a volt szerelmesek, ha személyesen nem találkoznak.
Mit jelent a tisztelet egy párkapcsolatban?
Mind elmondták, hogy nagyon fontos, hogy legyen köztük tisztelet, de azt, hogy ez mit jelent, csak kevesen tudták megfogalmazni. Hol tapasztalják meg a tiszteletet a kamaszok? A szüleik, a tanáraik, a társaik megmutatják, hogy mit is jelent? Kitől kapnak tiszteletet a gyerekek? Mielőtt elvárjuk, hogy ők tiszteljenek minket, nem nekünk kellene tisztelnünk egymást és a gyerekeinket?
Beszélgessünk erről a kamaszokkal, a párkapcsolattól függetlenül is, mert keveset tudnak róla, ezt szinte az összes órán megtapasztaltam. Neked mit jelent a tisztelet? Fogalmazd meg pár mondatban!
Ha tisztelem a másikat, akkor nem kérek tőle semmi olyasmit, amit ő nem akar megtenni. Mit csináljanak a kamaszok, ha szerelmük sürgetni kezdi a szexet? Ha olyasmit mond, hogy „A barátom barátnője már megtette. Most te jössz!” Ha érzelmi zsarolást vet be? Hol van a határ, amin senki nem léphet át engedély nélkül? Erről is beszéltünk.
Ha egy lány csókolózni még akar, de mást már nem, az rendben van? Vagy a csókkal azt jelzi, hogy mindenben benne van? Koránt sem, de ebben a tinédzserek egyáltalán nem biztosak, ezért is muszáj foglalkozni a kérdéssel.
Hogyan viselkedik az, aki bízik a másikban, és tiszteli őt? Ha a diákok látják, hogy komolyan vesszük őket, és mindazt, amit elmondanak, ha látják, hogy nem csak „letudni” akarjuk a témát, hanem valóban érdekel, hogy mit gondolnak, milyen tapasztalataik vannak, akkor őszintén el fogják mondani, hogy milyen kétségeik vannak, és milyen kérdésekre szeretnének választ kapni. Akkor a „Hogyan viselkedik az, aki…” kezdetű kérdésre is valódi választ fognak adni.
Mit jelent a szerelem? Honnan tudják, hogy szerelmesek, hogy nem csak egy fellángolás, amit éreznek? Mi történik, ha van párjuk, szeretik is, de történik valami, és beleszeretnek valaki másba? Szakítanak? Őszintén elmondják a másiknak, hogy mi történt velük?
Olyan kérdéseket érintettünk ezeken az órákon, amikről nagyon ritkán beszélgetnek a diákok, akkor is inkább csak egymás között. Foglalkoztatják őket, gondolkodnak rajtuk, de felnőttel csak ritkán beszélgetnek, pedig ahhoz, hogy felelős válaszokat találjanak, szükséges lenne.
Nemcsak a jó párkapcsolatokról beszéltünk, hanem a rossz kapcsolatokról is. Milyen jelei vannak annak, ha nem a megfelelő ember van mellettünk? Mit tegyenek, ha észreveszik, hogy az egyik barátjuk bajban van? Hogyan lehet felismerni egy bántalmazó kapcsolatot? Mi a különbség egy rossz és egy bántalmazó kapcsolat között? Hogyan tudnak segíteni?
Ezekről a kérdésekről csak akkor szabad egy tanórán beszélni, ha a tanár ért a témához, ismeri a bántalmazó kapcsolatok dinamikáját, és tudja, hogy hogyan lehet azt a kamaszokkal feldolgozni. Azért is muszáj óvatosan kezelni a témát, mert nem tudjuk, hogy hány diák él bántalmazó családban.
A cél az, hogy tudjanak róla, hogy ez egy létező dolog, nem csak fikció, a valóságban is megtörténik, nem csak a kitalált történetekben, ahol romantizálják a bántalmazó kapcsolatokat (bővebben: A vámpírszerelem az igazi szerelem? és Szürke úr és a piros szemű vámpír).
Ezek az alkalmak többnyire dupla órák voltak, és azt tapasztaltam, hogy nagyon nehezen hagyják abba a diákok. Sokan még kicsöngetés után is ott maradtak, kérdeztek, elmondták a tapasztalataikat. A közösségnek is jót tett, hogy olyan dolgokat osztottak meg egymással, amiket egyébként nem. Az osztályfőnök is jelen volt, hacsak nem kérte külön, hogy kimehessen, és mind arról számoltak be, hogy meglepődtek, hogy milyen komolyan gondolkodnak a gyerekek, hogy milyen fontos nekik a párkapcsolat, hogy látszik, hogy szeretnék nagyon jól csinálni, boldog kapcsolatban élni.